SMS marketing - nový byznys

29. září 2003, 00:00 - Vladimíra Bezecná
29. září 2003, 00:00

PENETRACE MOBILNÍCH TELEFONŮ DOSAHUJE V ČESKÉ REPUBLICE TÉMĚŘ DEVADESÁTI PROCENT, MOBILNÍ TELEFON MÁ TAK V ZEMI DEVĚT LIDÍ Z DESETI.

Popularita textových zpráv se dá dobře využít pro reklamu

PENETRACE MOBILNÍCH TELEFONŮ DOSAHUJE V ČESKÉ REPUBLICE TÉMĚŘ DEVADESÁTI PROCENT, MOBILNÍ TELEFON MÁ TAK V ZEMI DEVĚT LIDÍ Z DESETI.

Tímto údajem jsme na špičce zemí bývalého východního bloku, dobře si stojíme i v rámci celé Evropy. V čem však Češi vynikají, je posílání krátkých textových zpráv SMS. Ve třech domácích mobilních sítích se během roku pošle více než pět miliard „esemesek“, přičemž toto číslo neustále roste. Potenciálu textovek si dlouhodobě všímají mobilní operátoři, nově však tento druh byznysu zaujal i reklamní agentury a inzerenty.

RYCHLÁ AKCE

Právě technologie SMS byla hlavním motorem rozvoje takzvaného mobilního marketingu, komunikace, která jako prostředek využívá mobilní zařízení, tedy mobilní telefony, PDA či pagery. Mobilní SMS marketing nabízí oproti jiným způsobům reklamní komunikace řadu výhod: poměrně velkou možnost cílení inzertního sdělení, personalizace a interaktivity reklamy, a především rychlost kampaně. To je výhodou pro některé zadavatele reklamy, kde jde „o čas“. Jako příklad můžeme uvést kampaň cestovní kanceláře na zájezdy typu Last moment. Přijatou SMS zprávu si musí před smazáním otevřít (a tím pádem s největší pravděpodobností i přečíst) každý uživatel mobilního telefonu. Reklamní sdělení v textovce tak má větší zásah než televizní spot nebo tištěná inzerce. Podle různých výzkumů čte 40 procent lidí přijatou SMS do dvou minut od doručení. Pokud tedy firma potřebuje dostat nějakou informaci rychle ke spotřebiteli, je textová zpráva nejlepším řešením. Navíc SMS zprávy jsou vysoce responzivním médiem - podle výzkumné agentury Enpocket vyvolá dobře zacílená kampaň odezvu až u čtyřiceti procent oslovených potenciálních klientů a po 14 dnech si SMS reklamní kampaň pamatují zhruba tři čtvrtiny klientů.

ROSTOU I TRŽBY

Zřejmě nejrozšířenějším reklamním nástrojem přes SMS se v České republice stala služba posílání textových zpráv z internetových stránek Eurotelu. Operátor sice nezpoplatnil tuto službu jako konkurenční T-Mobile, ale délku jednoho sdělení adresáta odesílateli omezil na 60 znaků. Zbývajících 100 znaků v každé SMS zprávě, která dorazí na mobil příjemce, je vyhrazeno právě reklamě. Tato služba je někdy nazývána jako sponzorované SMS. Jako partnera pro prodej tohoto inzertního „prostoru“ si Eurotel vybral společnost MIA (Media Internet Agency). Firma na svých internetových stránkách prezentuje vybrané SMS kampaně. Odeslání jedné reklamní textovky stojí nejméně 40 haléřů - v případě, že objednávka převyšuje částku 100 tisíc korun. Což odpovídá minimálně čtvrtmilionu oslovených zákazníků. V případě, že se objednávka pohybuje mezi 20 až 100 tisíci korunami, stojí jedna zpráva 50 haléřů, při objednávce pod dvacet tisíc korun vyjde SMS na 80 haléřů. Daniel Nohel z agentury MIA říká: „Nepřináší to žádné další náklady jako například výroba audiovizuálních spotů, což vyhovuje zejména malým a středním firmám.“ Příkladem rychlé a úspěšné SMS kampaně realizované pouze prostřednictvím textových zpráv byla kampaň na společnost TicketArt a propagace zaměřená na předprodej lístků na Letní shakespearovské slavnosti. „Kampaň probíhala po dobu jednoho týdne, během kterého bylo rozesláno 100 tisíc reklamních SMS. N avíc bylo využito omezení počtu zpráv pro jednoho příjemce na maximálně dvě zprávy,“ říká Nohel. Výsledek kampaně hodnotí pozitivně - návštěvnost internetových stránek TicketArt vzrostl o 19 procent, zvýšil se i prodej vstupenek na představení. „Za první týden byly prodány zhruba dvě tisícovky vstupenek, zatímco dříve to bylo 400 až 500 lístků. Na tržbách to představuje nárůst o přibližně půl milionu korun,“ vypočítává. N a jiné bázi reklamních SMS zpráv funguje systém Clubox. Forma Cluboxu je poměrně jednoduchá - zájemci se přihlásí do systému, vyberou si oblasti, z kterých chtějí dostávat textové zprávy, jež mají informačně-reklamní obsah. Členové systému, kterých je v Česku podle dostupných informací zhruba 150 tisíc, dostávají SMS podle svého zvoleného profilu. Některé zprávy jsou ryze reklamní, jiné jim zase umožňují získání dárku nebo zvýhodněné ceny při ukázání došlé zprávy ve firmě, která si kampaň zaplatila. Navíc Clubox říká, že jednou za čas posílá svým členům podíly z SMS kampaní.

„V českých mobilních sítích se ročně pošle více než pět miliard SMS zpráv. Potenciálu sdělení v textovkách si již všimli i zadavatelé reklamy, navíc kampaň může být zrealizována velmi rychle.“

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče