Menu Zavřít

Smartphone z telefonu na kličku

23. 3. 2011
Autor: Euro.cz

Stačí selský rozum, říká šéf České pojišťovny

Největší pojišťovací ústav v České republice, Česká pojišťovna, se chce změnit v moderní a dynamickou firmu. Hlavním režisérem této přeměny má být její nový šéf Pavel Řehák. S týdeníkem EURO hovořil o tom, jak daleko se za prvních šest měsíců dostal.

EURO: V pojišťovně jste v nové pozici přes půl roku. Jak byste své dosavadní působení zhodnotil? ŘEHÁK: Musím říct, že se cítím, jako bych byl v úplně jiné firmě než po čtyři předchozí roky. Posledních šest měsíců bylo z mého osobního pohledu nejlepším profesním obdobím, jaké jsem kdy zažil. A to z několika důvodů. Hlavně je to rozhodně velká výzva. Už před mým příchodem se vědělo, že to bude těžké a že se firma musí změnit, ale to jsou zkrátka taková ta obecná konstatování, která v podobných chvílích asi zaznívají vždycky. Nicméně pro mě je na tom doopravdy fascinující, že šanci změnit tuhle firmu opravdu mám. Mám silnou podporu akcionářů a začíná se nám dařit dávat dohromady skvělý tým.

EURO: V čem se vám může zdát najednou pojišťovna tak odlišná? ŘEHÁK: Když se do toho ponoříte a začnete přemýšlet, jak firmu změnit, jak ji posunout, co jsou hlavní oblasti, do kterých musíte sáhnout, skutečně máte najednou před sebou úplně jinou firmu. Rozdíl mezi tím, jak jsem společnost dosud vnímal, a nakolik se opravdu musí změnit, byl překvapující. Překvapující samozřejmě i v tom negativním smyslu, protože žádné překvapení není samo o sobě příjemná věc. Na druhou stranu bylo příjemné zjistit, že stačí opravdu relativně jednoduchá řešení. Přišel jsem na to, že to není žádná raketová věda, ale záleží na několika krocích založených na selském rozumu.

EURO: Vaším úkolem bylo zastavit ústup z pozic v případě firmy s největším podílem na trhu. To nezní jako úkol pro jednoduchá řešení… ŘEHÁK: V tom právě spočívá ta krása selského rozumu. Obecně velké společnosti mají tendenci hledat různé vědecké přístupy. Když se podíváte na Českou pojišťovnu – ale platí to podle mě o většině velkých firem – tak jí chybělo uvědomění si toho, že chleba se opravdu neláme tady na Pankráci. Lidé si o naší firmě nevytvářejí vjem podle toho, jak funguje tenhle dům, ale podle toho, jak pracuje těch šest tisíc obchodníků a téměř dva tisíce našich lidí ve službách každý den. Vždyť my jako společnost potkáváme každý den čtyřicet tisíc zákazníků. A těchto čtyřicet tisíc lidí si udělá obrázek o tom, jak naše firma funguje. Na centrále si sice můžete hrát na deset milionů projektů, ale nezměníte to.

EURO: Zní to hezky, ale podařilo se vám už dosáhnout nějakých výsledků? ŘEHÁK: Myslím, že ano. My chceme těch čtyřicet tisíc lidí dostávat do situace, kdy si řeknou: „Páni, tohle jsem fakt nečekal. Tohle bylo super.“ A už se nám to v mnoha ohledech daří. Spokojenost našich klientů výrazně vzrostla, přestože v uplynulém roce přišly kalamity, které s celým trhem hodně zahýbaly. Podařilo se nám zvýšit prodej běžně placeného životního pojištění. V jednorázově placeném životním pojištění jsme dokonce prodali desetkrát víc, než jsme čekali. Takže dokázali jsme už skutečně hodně, ale stále nejsme firmou, jakou bychom podle mě měli být. Chci, aby se z telefonu na kličku stal postupem času smartphone.

EURO: Česká pojišťovna začínala jako státní monopol a z této pozice dlouho těžila. Nebylo přirozené, že svoji pozici začala ztrácet? ŘEHÁK: Určitě, to je naprosto přirozené. Nicméně my jsme dnes už na úrovni, kterou bychom měli udržet. Je čas začít růst. Faktem je, že zároveň s tím, jak se snažíme změnit a chceme být příjemnější a přívětivější pro klienty, tak se mění samotný trh. Například u pojištění aut je tak velká konkurence, že se tu odehrává doslova cenová válka. Spousta věcí se také mění u životního pojištění, které bude ještě velkým tématem. Dnes se 100 tisíc lidí vydává za prodejce životního pojištění. To jsou násobky toho, jak to vypadá kdekoli jinde v Evropě. Těchto sto tisíc lidí prodává milion pojistek. Taková pojistka přitom žije tři až čtyři roky, ale měla by žít patnáct až dvacet let, aby plnila svůj účel. Jako lídři trhu musíme všechna tato rizika ošetřovat, v tom prostě nemáme na výběr.

EURO: Ve třetím čtvrtletí zažil trh prudký propad, čísla pojišťoven byla náhle mnohem horší. Co se vlastně stalo? ŘEHÁK: Za tím stojí víc faktorů. Jednak je to bezesporu finanční krize. Například šly dolů prodeje aut a vůbec jejich pohyb na trhu, ceny aut také klesají. Něco je však dáno cenovou válkou, kterou už jsem zmiňoval. Konkurence tlačí ceny pojištění dolů. Když vidíte, že někdo prodává povinné ručení za 1500 korun, a přitom víte – stejně jako to vědí všichni na trhu – že průměrná škoda na té pojistce bude třeba 2300 korun, tak si říkáte: „Tohle přece nemůžou vydržet.“ To povede do situace, kdy velká část klientů některých pojišťoven na trhu najednou může zjistit, že není z čeho platit škody.

EURO: Chcete říct, že na trhu s pojišťovnictvím vzniká něco jako finanční bublina? ŘEHÁK: Nevím, jestli bych to nazval finanční bublinou. Myslím si, že spíše vzniká napětí a otazníky okolo toho, nakolik jsou udržitelné strategie některých hráčů na trhu a jak stabilní tito hráči jsou. My určitě cítíme povinnost upozorňovat na tuto situaci na platformě České kanceláře pojistitelů nebo České asociace pojišťoven, aby se všechny pojišťovny chovaly zodpovědně. To neznamená, že by neměla existovat konkurence a že bychom se neměli přetahovat o klienty, ať už kvalitou nebo cenou. Rozhodně se ale cena nesmí dostávat do dumpingových sfér, protože potom nemůžete zaručit stabilitu trhu.

EURO: Často se zmiňuje potenciál životního pojištění. Někteří hráči na trhu ho považují za nesklizenou úrodu. Jak to vidíte vy? ŘEHÁK: Určitě potenciál má, ale u životního pojištění je obecně důležité, jakou hraje roli v kontextu spoření na stáří. Životní pojištění, penzijní připojištění a podobné produkty mají dlouhodobě sbírat aktiva tak, abyste ve stáří nemuseli třít bídu s nouzí. Dost tedy záleží na tom, jak bude ten kontext okolo nastavený. Všichni teď samozřejmě do velké míry čekáme, jak bude vypadat penzijní reforma, od té se to bude dost odvíjet.

EURO: Jak se díváte na směr penzijní reformy, který vláda zvolila? ŘEHÁK: Teď je trochu předčasné to komentovat, protože politická diskuse probíhá velmi intenzivně. Je ale důležité zajistit, aby reforma byla přínosem pro celou populaci. V některých státech se velká část hodnoty naspořených penzí spotřebovává systémem distribuce. Na Slovensku se platily tisícikoruny za zapojení do distribučních sítí. A kde se ty peníze vezmou? Ve finále jsou samozřejmě těch klientů. To mohou být miliardové částky, které prostě ze systému zmizí. Pokud by do penzijní reformy mělo jít například šest milionů lidí, což je u nás produktivní populace, a zapojení každého by stálo tři tisíce korun, tak jsme na osmnácti miliardách zbytečných nákladů. Diskuse bohužel ještě takhle daleko není, ale až přijde, tak to nastavení bude klíčové.

EURO: Co bude v následujících letech kromě penzijní reformy pro pojišťovnictví klíčové? ŘEHÁK: Obecně pojišťovnictví čeká velmi zajímavých pět let. Máme tu vnější vlivy – bude čím dál víc kalamit, podnebí se mění a záplavy, vichřice a orkány budou mnohem častější. Možná ne v jednotlivých letech, ale v dlouhodobém trendu to tak bude. Zároveň budou mnohem méně stabilní finanční trhy. Opět složitější prostředí pro klienty, aby se mohli zorientovat. Zároveň se mění trh. Každá větší pojišťovna má nové vedení. Kromě nás ho vyměnila i Kooperativa, Allianz, ČPP a ti všichni chtějí ukázat, že něco umějí. Tahle dynamika bude ve finále pro klienty ještě hodně zajímavá a my je budeme muset mnohem víc poslouchat. Takže podle mě bude za pět let pojišťovnictví výrazně jiným průmyslem, lepším a silnějším. A my v něm budeme hrát výraznou roli.

EURO: Když na to koukám, mluvíte o kalamitách, finančních krizích, větší konkurenci. To nezní zrovna jako světlé zítřky. ŘEHÁK: Záleží na tom, jak si s tím poradíte. Loni byly čtyři kalamity. Česká pojišťovna prakticky nevyšla z kalamitního řízení. Jakmile jedna kalamita odešla, přišla druhá, a to na jiném místě republiky. Na druhou stranu to je důvod, proč tu jsme a proč pojištění funguje. Nová rizika znamenají, že musíme vymyslet nové cesty. Bude to těžké, to je pravda, ale není to nemožné. Dokazujeme to už 183 let.

BRAND24

EURO: Zdá se, že se na to skoro těšíte. Já měl vždycky pocit, že pojišťovny při kalamitách krvácejí. ŘEHÁK: Určitě krvácejí. My jsme loni na kalamitách měli 55 tisíc pojistných událostí a vyplatili jsme 2,5 miliardy korun. To jsou obrovské peníze. Ale k tomu sloužíme, kalamity jsou objektivními fakty našich životů. My jako pojišťovny vyrovnáváme vlny mezi roky, kdy se nic neděje, a roky, kdy přicházejí neočekávané události. Když těch kalamit bude víc, musíme být chytřejší a nastavit lepší systémy.

EURO: A taky budete dražší… ŘEHÁK: To je možné, to nepopírám. Pokud se riziko posune výš, jeho cena musí být zohledněna v produktu. Pořád musíte být schopný to riziko ocenit tak, abyste pokryl náklady, ale zároveň aby to nebylo drahé až moc.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).