Smart fortwo ed: Drobek do zásuvky

06. listopadu 2011, 07:01 - Stanislav Švarc a Miroslav Štochl
06. listopadu 2011, 07:01

Pro někoho je tohle budoucnost dopravy. Žádný benzín, žádná nafta, auta mají jezdit jen na elektřinu. A vize je to populární, vždyť vývoji elektromobilů se dnes s patřičným humbukem věnuje snad každá automobilka. Sériově vyráběných vozů na „zdroj ze zásuvky“ je však pomálu. Jedním z nich je smart fortwo ed.  

 

Foto: E.ON

Vůz vychází ze známého a poměrně oblíbeného městského mini, liší se pouze technikou, která umožňuje využít k pohonu elektřinu. V České republice jezdí díky spolupráci společností E.ON a Mercedes-Benz těchto elektromobilů už 25. První Smart dostala pražská záchranná služba, jiné využívají například městská policie v Českých Budějovicích a Českém Krumlově, pražská zoo, společnost Vodafone, autopůjčovna Sixt (nabízí ho k zapůjčení za denní poplatek 499 korun) či ekologický hotel Mosaic House.

Ke koupi ještě není

Právě zapůjčení či pronájem zatím představují jedinou cestu, jak se ke Smartu na elektřinu dostat. Do prodeje by měl totiž jít až příští rok. A cena? Kvůli drahým lithium-iontovým akumulátorům se počítá se zhruba 750 tisíci korunami. Baterie z této částky ukrojí celý půlmilion…

A jak smart fortwo ed jezdí? Přiznám se, že jsem si za volant sedal s předsudky. Chtěl jsem, aby se mi auto nelíbilo. Přál jsem si ho vracet s vědomím, že tohle není můj šálek kávy. Jenže nakonec to dopadlo trochu jinak. Ne že bych si tohohle elektrického prcka zamiloval, své mínění jsem ale musel přece jen poupravit.

Dává smysl

Elektrický smart byl od začátku vyvíjen jako městské auto, což je obrovská výhoda. Dá se tak například omluvit omezený dojezd, papírově vůz zvládne na jedno nabití urazit 135 kilometrů. V reálném provozu samozřejmě vše výrazně závisí na způsobu jízdy a využívání „spotřebičů“, je třeba počítat spíše s dojezdem kolem 100 kilometrů.

Jako městské auto nemusí být smart příliš rychlý, maximální rychlost 100 kilometrů za hodinu je dostačující. Mnohem důležitější je svižnost a obratnost. A obojího má tohle vozítko i díky elektrickému pohonu víc než dost, překvapí hlavně „zátah“ v nižších rychlostech. Po překročení hranice 50 kilometrů v hodině už to ale tak slavné není. Dalším plusem je, že díky miniaturním rozměrům je parkování hračka.

Uvnitř smart působí celkem dospěle, řidiči i spolujezdci poskytuje dostatek prostoru, rozhodně není důvod cítit se stísněně. Teprve při pohledu zvenku si uvědomíte, jak maličké autíčko to je. V podstatě mu chybí kufr, za sedadla se vejde jen pár věcí. Kdo už se někdy smartem svezl, toho interiér nepřekvapí, elektronická varianta se až na budíky s jinými údaji od té klasické neliší. Hodnotné materiály tu nehledejte, zpracování je ale kvalitní a vše působí účelným a funkčním dojmem.

 smart fortwo ed

motorelektromotor
max. výkon30 kW (41 k)
max. rychlost100 km/h
max. toč. moment120 N.m
z 0 na 60 km/h6,5 s
spotřeba12,7 kWh/100 km

Trochu jako tramvaj

Po nastartování se nestane nic, napoprvé jde o hodně nezvyklou záležitost. Po sešlápnutí „plynového“ pedálu se smart výrazně zhoupne a za decentního zvuku, trochu připomínajícího tramvaj, překvapivě svižně vystřelí vpřed. Na silnici se přitom chová přesně tak, jak byste od městského vozítka čekali. Řízení jde zlehka, ovladatelnost je perfektní, příjemně

působí i podvozek. Trochu cviku vyžaduje jen ovládání brzdového pedálu.

Rušný městský provoz svědčí i spotřebě energie, akumulátory se vybíjejí poměrně pomalu a upřímně věřím, že se dá ujet i více než papírových 135 kilometrů. Zato při rychlosti nad 80 kilometrů v hodině můžete doslova v přímém přenosu sledovat na budíku vyčnívajícím z palubní desky, jak rychle se baterie vybíjejí. Jejich plné dobití pak zabere osm hodin.

No a jaká je při tom všem spotřeba? Pohybuje se kolem 13 kWh na 100 kilometrů. Cena za jeden ujetý kilometr pak samozřejmě závisí na tarifu, E.ON uvádí částku 0,70 koruny.

Zbývá ještě dlouhá cesta

I když je smart fortwo ed poměrně použitelným městským vozítkem, stejně jako ostatní elektromobily dokazuje, že elektřina v autech má před sebou ještě dlouhou cestu. Pořád je tu omezený dojezd, dlouhá doba nabíjení, vysoká pořizovací cena a tak dále a tak dále. Navíc musíte stále pátrat po místech, kde lze auto dobít. Pokud ale hledáte zajímavé šetrné služební auto do města, které navíc dodá firmě oblíbenou „zelenou image“, rozhodně se nad smartem zamyslete.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče