Služební vůz dostávají nejčastěji obchodníci

02. června 2011, 14:50 - Tomáš Johánek
02. června 2011, 14:50

Nedávný průzkum mezi českými firmami přinesl zajímavé poznatky o tom, jak si podniky budují flotily aut. Nejčastěji kupují auta napřímo nebo za pomoci firemního leasingu. Služební vůz dostávají obvykle obchodníci. O nákupu rozhoduje většinou přímo nejvyšší vedení firem.

Foto: Profimedia.cz

Zástupci českých společností již vnímají ekonomickou krizi z velké části jako zažehnanou, neboť předpokládají nezanedbatelný nárůst počtu firemních vozidel v následujících třech letech. Vyplynulo to z výsledků průzkumu Corporate Vehicle Observatory za první čtvrtletí roku 2011. Oproti předchozím letům došlo k významnému obratu především u největších společností, kde byl nárůst počtu vozidel plánovaný minimálně.

Výsledky průzkumu zveřejnila společnost Arval společně s přehledem spokojenosti dodávaných služeb českým zákazníkům.

Nejobvyklejší je přímá koupě auta nebo finanční leasing

Patrný rozdíl oproti evropským zemím je možné spatřit ve složení autoparku prakticky ve všech velikostech společností. Zatímco v okolních státech je autopark relativně rovnoměrně složen z vozidel určených k různým účelům (osobní vozy, servisní vozy, vozy určené pro prodej a vozy přidělené konkrétním skupinám či jednotlivcům), v rámci České republiky je výrazný nepoměr. Největší část zaujímají vozy určené pro pracovníky v oblasti prodeje. „Toto chování jen potvrzuje zkušenosti z českého prostředí, kde auto patří k základním motivačním benefitům zejména v takových oblastech, kde je nezbytnou nutností (například sales). Naopak v západní Evropě bývá auto motivačním benefitem i v případě, že k práci není nutné, například v marketingu či u středních manažerů,“ uvedl Jiří Solucev, obchodní ředitel Arval CZ.

Financování nákupu nových vozidel se drží okolních trendů, i když v nižší míře, než by bylo možné. Největší část si nadále ukrajuje přímý nákup společně s finančním leasingem. Především u velkých společností lze vysledovat dlouhodobý růst využívání operativního leasingu, který je pro tuto skupinu společností výhodnější. Platí to však u společností se 100 a více zaměstnanci.

Také o nákupu vozidel rozhoduje top management

Rozhodovací pravomoci při nákupu vozidel do firemních autoparků má ve valné většině případů top management společnosti. V tomto bodě se Česká republika nijak výrazně neliší od ostatních evropských zemí, kde jsou výsledky podobné. Rozdíl je patrný pouze v případě velkých společností se 100 a více zaměstnanci, kde je v zahraničí patrný trend přesunu kompetencí především na správce firemního autoparku, kdežto v tuzemsku je nákup stále v kompetenci top managementu, a to takřka v dvojnásobné míře.

Usuzovat se dá především na snahu vedení společnosti mít pod kontrolou větší investice a případné riziko nekontrolovatelného nákupu vozů. Výrazné rozdíly jsou však ve využívání firemních vozů. V zahraničních společnostech je využití vozů rozloženo vcelku rovnoměrně mezi všechny úrovně zaměstnanců – od vyššího managementu přes administrativu až po technická a servisní oddělení. České společnosti upřednostňují využití vozidel především pro obchodní a servisní oddělení, kde je potřeba cestování obvykle největší. Nejvýraznější rozdíly jsou v segmentu společnosti s minimem zaměstnanců a poté na opačném konci spektra ve společnostech nad 100 zaměstnanců.

Řidiče zaměstnavatelé příliš nemotivují

V segmentu osobních automobilů je v Česku patrný stejný trend jako v okolních evropských zemích v podobě důležitosti bezpečnostních prvků výbavy vozů. Systém ESP zajišťující stabilizaci vozu v krizových situacích je vyžadován při nákupu vozů především u velkých společností, tam dokonce převyšuje zjištěné hodnoty v zahraničí.

Naopak v segmentu užitkových vozů české společnosti výrazně zaostávají za evropským průměrem, který klade na přítomnost stabilizačního systému prakticky stejné požadavky jako v segmentu osobních vozů. „Je zcela běžným jevem, že zatímco konfigurace služebních vozidel se ladí složitě do posledního detailu, v segmentu LUV bývají poptávány vozy v nejzákladnější výbavě, zkrátka pro převezení předmětů z bodu A do bodu B. Do jisté míry je to dáno tím, že řidičů je relativní dostatek a není třeba je do zaměstnání motivovat nadstandardními výbavami. Takovýto přístup je však velmi nezodpovědný, neboť se nedbá na komfort ani bezpečí posádky,“ shrnuje Jan Tejnor, Business Development Manager Arval CZ.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče