Služby musí být především komplexní

02. května 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
02. května 2005, 00:00

Termín logistika vyvolává pro řadu podnikatelů asociace zejména v souvislosti s logistickými parky a skladovacími halami, které v posledních letech rostou podél českých dálnic jako houby po dešti. Význam logistiky je však mnohem širší. Základní vazba logistiky je na dopravní síť.

**Termín logistika vyvolává pro řadu podnikatelů asociace zejména v souvislosti s logistickými parky a skladovacími halami, které v posledních letech rostou podél českých dálnic jako houby po dešti. Význam logistiky je však mnohem širší.

Základní vazba logistiky je na dopravní síť. Bez ní nemohou fungovat sebelepší logistické systémy. Česko má vzhledem ke své poloze uprostřed Evropy ideální předpoklady pro to, aby se stalo logistickým centrem regionu. Nutným předpokladem je však dobudování potřebné infrastruktury. Z Dopravní politiky státu pro léta 2005 až 2013, kterou nedávno prezentoval ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Ondřej Jašek, vyplývá, že budování dopravní infrastruktury by mělo být jednou z priorit státu. Je otázka, zda se pro tyto priority podaří nalézt dostatek finančních prostředků.

Stát by se také rád podílel na vytvoření veřejných logistických center, jejichž hlavním myšlenkou by bylo zvýšit kvalitu a efektivnost přepravy a služeb za současného organizování toků zboží. Pro rozsah těchto center je rozhodující, aby vybrané území bylo vhodné pro stavby a zařízení s integrací všech služeb, činností a funkcí. Podle současných návrhů by bylo v Česku zhruba osm takových center vzdálených od sebe přibližně 100 až 150 kilometrů. Logické umístění by bylo v místech křížení více druhů dopravní infrastruktury - tedy například v Brně, Pardubicích a Ostravě-Mošnově. Pro rychlý vznik těchto center je nutné co nejdříve definovat jejich význam a úlohu ve vztahu k poskytování komplexních logistických služeb. Nutné je ale také například odstranit všechny bariéry, které momentálně deformují trh s nabídkou dopravních kapacit. Velké šance v tomto směru má kombinovaná doprava.

Logistika však není jen doprava, ale například i výměna informací s obchodním partnerem, systém informačního zajištění chodu firmy či řada činností pro danou firmu. Ta se musí nejprve rozhodnout, zda si služby (jako je dodávka materiálu k výrobě, odběr hotových produktů či další) bude spravovat a provádět ve vlastní režii, nebo je svěří cizímu subjektu. Oba tyto způsoby mají výhody i nevýhody. Základní výhodou je to, že firma, která se rozhodne pro externí spolupráci, se může plně věnovat tomu, co umí, výhodou vlastní logistiky je zejména bezprostřední kontrola logistických procesů.

S tématem logistiky souvisí i další téma, které přináší tento speciál -a sice kurýrní služby. Ty se během posledních let staly značnou konkurencí klasické pošty zejména na krátké vzdálenosti v rámci jednoho města. Případně se orientují na velké vzdálenosti mezi státy i světadíly. Roste ale také stále objem zakázek, které kurýrní služby přepraví mezi jednotlivými městy. A jaké jsou jejich výhody oproti poště? Rychlost, předání z ruky do ruky, možnost okamžité reakce na potřeby zákazníka. Nevýhodou občas bývá vysoká cena.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče