Slovensko drtí české autobusové přepravce

28. února 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
28. února 2005, 00:00

MEZINÁRODNÍ LINKY Provozovatelům autobusových linek mířících na Slovensko se od 1. června zkomplikuje život. Na základě legislativy Evropské unie totiž nemohou zajišťovat přepravu mezi slovenskými městy na trase do cílové stanice. Čeští autobusoví dopravci nebudou moci od června při cestě z Ostravy do Košic svézt cestující ze Žiliny do Popradu.

MEZINÁRODNÍ LINKY Provozovatelům autobusových linek mířících na Slovensko se od 1. června zkomplikuje život. Na základě legislativy Evropské unie totiž nemohou zajišťovat přepravu mezi slovenskými městy na trase do cílové stanice. Čeští autobusoví dopravci nebudou moci od června při cestě z Ostravy do Košic svézt cestující ze Žiliny do Popradu. Ani mezi dalšími městy na Slovensku. „Opatření již platí od září 2004 pro nově povolované linky. Pro stávající linky, jejichž licence končí 31. května 2005, zůstane do tohoto data dříve povolená kabotáž v platnosti,“ tvrdí mluvčí českého ministerstva dopravy Marcela Švejnohová. ZA VŠECHNO PRÝ MŮŽE UNIE

Slovenská strana, která začala jako první unijní legislativu v této oblasti promítat do praxe, tvrdí, že musí dodržovat platné zákony. „Jelikož jde o nařízení Rady Evropské unie, nebudou možné žádné výjimky,“ upozorňuje poradce slovenského ministra dopravy Tomáš Šarluška. Zdůrazňuje také, že rozhodnutí je konečné a nedá se na něm nic změnit. Na tom se podle něj domluvila obě ministerstva dopravy, tedy české a slovenské.

Podle Švejnohové se však česká strana dalším rozhovorům na toto téma rozhodně nebrání a vyzvala k nim i slovenskou stranu. Mluvčí zároveň uvádí, že ministerstvo nechystá podobné opatření proti slovenským autodopravcům provozujícím autobusovou dopravu do Česka. „Vážíme si nadstandardně dobrých vztahů se Slovenskou republikou, o podobném plošném opatření neuvažujeme,“ říká Švejnohová.

PENÍZE NA PRVNÍM MÍSTĚ

Důvod důsledného uplatňování unijní legislativy mezi dvěma státy s nadstandardními vztahy je ale nutné hledat jinde. Konkrétně v dotacích na základní dopravní obslužnost. Podle Šarlušky má totiž provozování přepravy mezi dvěma městy cizím dopravcem bezprostřední vliv na dotační politiku. „Mezinárodní autobusové linky snižují počet cestujících na vnitrostátních pravidelných autobusových linkách a pokud jsou tyto vnitrostátní linky dotované, prohlubuje se jejich ztráta,“ pokračuje Šarluška.

Cílem slovenské strany podle něj je dostat mezinárodní autobusovou dopravu na „standardní úroveň“, jako je třeba mezi Slovenskem a Maďarskem nebo Rakouskem.

DOPRAVCI SE BOUŘÍ

Opatření slovenské strany se nelíbí českým autodopravcům. Ti dokonce hovoří o možnosti rušení těchto spojů. Podle dopravního náměstka ČSAD Kladno Ludomíra Landy je toto řešení až poslední možností. „Nejprve si uděláme vyhodnocení ekonomického výnosu těchto linek,“ tvrdí Landa.

Podle jeho slov však rozhodně dojde nejen k poklesu zisku z provozu linek mezi oběma zeměmi, ale také ke zhoršení nabídky cestujícím. „Existují totiž trasy, které jsou provozovány právě mezinárodními linkami a není tam alternativa jiného přímého spoje. Je to například spojení z Kladna na Slovensko, kde se nevyplatí vnitrostátní linka do Brna či Olomouce,“ upozorňuje Landa. Další dopravci uvažují rovnou o tom, že začnou jezdit jen na hranice. Tam si cestující přestoupí do slovenského autobusu. Poslední možností je založit na Slovensku dceřinou firmu. „O tomto řešení ale zatím neuvažujeme,“ dodal Landa.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče