Slováci pronajmou bratislavské letiště. Zájem hlásí Číňané

Tomáš Lemešani 15. listopadu 2016, 13:29  -  lem
15. listopadu 2016, 13:29

Slovenský ministr dopravy Árpád Érsek se údajně domluvil s premiérem Robertem Ficem na vypsání soutěže na pronájem bratislavského letiště. Podle ředitele letiště hlásí zájem čínské aerolinky.

Provoz Letiště M. R. Štefánika zřejmě připadne do rukou soukromníka po tom, co o možnosti dalšího rozvoje vzdušného přístavu jednal ministr dopravy s premiérem. Šéf resortu dopravy si ještě plán nechá schválit na vládní schůzce.

„Pokud budu mít souhlas vlády, jsem rozhodnut letiště pronajmout. Přijatelný by byl třicetiletý pronájem,“ uvedl Árpád Érsek pro deník SME.

Ačkoliv se slovenská vláda tomuto kroku chtěla vyhnout, s rozvojem letiště si státní podnik neví dát rady. Jak na podzim uvedl šéf bratislavského letiště Ivan Trhlík, firma potřebuje se získávání nových linek a modernizací letištních prostorů pomoc silného soukromého partnera. Areál letiště prý vyžaduje několikamiliardové investice.

Jak Trhlík v září uvedl, o provoz letiště v Bratislavě projevila zájem Hainan Group. Čínská letecká společnost Hainan Airlines provozuje také linku z Prahy do Pekingu. Podle představitelů slovenské vlády by mohli Číňané pomoci kabinetu Roberta Fica naplnit část programového prohlášení, které zmiňuje zřízení národního leteckého dopravce.

Jak konkrétně by mohla čínská pomoc vypadat, zatím ve vládě nekomentují, podle spekulací médií by však státním aerolinkám mohla firma z komunistické země zapůjčit část flotily letadel.

Ztráta a konkurence

Letiště M. R. Štefánika trpí kromě jiného blízkostí známého konkurenčního vídeňského letiště Schwechat. Rakouská firma ovládá také letiště v Košicích, čímž konkurenci na malém území znásobuje.

Podle údajů agentury Finstat společnost Letiště M. R. Štefánika - Airport Bratislava v roce 2015 prohloubila ztrátu o 9 procent na 7,3 milionu eur, tedy asi 197 milionů korun.

Slovensko se v minulosti pokoušelo ztrátovost podniku vyřešit privatizací. První vláda nynějšího premiéra Roberta Fica však od prodeje v roce 2006 odstoupila. Důvodem bylo, že vítěz tendru, konsorcium firem v čele s vídeňským letištěm, nezískal potřebný souhlas antimonopolního úřadu.

Čtěte také:

Trať na letiště? Do osmi let a za 20 miliard

Dálnice bez soutěže? Firmě Cintra se ve střední Evropě daří


Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black…
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce je ve hvězdách
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní a maximálně jede 322 km/h
Technologie
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Honor 9 je v Česku. Přetahuje se s OnePlus 5, kdo toho za 13 tisíc nabídne víc
Malá legenda vstoupila do Windows Storu. IrfanView nabízí rychlé prohlížení a konverzi obrázků
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít