Slováci pronajmou bratislavské letiště. Zájem hlásí Číňané

Tomáš Lemešani 15. listopadu 2016, 13:29  -  lem
15. listopadu 2016, 13:29

Slovenský ministr dopravy Árpád Érsek se údajně domluvil s premiérem Robertem Ficem na vypsání soutěže na pronájem bratislavského letiště. Podle ředitele letiště hlásí zájem čínské aerolinky.

Provoz Letiště M. R. Štefánika zřejmě připadne do rukou soukromníka po tom, co o možnosti dalšího rozvoje vzdušného přístavu jednal ministr dopravy s premiérem. Šéf resortu dopravy si ještě plán nechá schválit na vládní schůzce.

„Pokud budu mít souhlas vlády, jsem rozhodnut letiště pronajmout. Přijatelný by byl třicetiletý pronájem,“ uvedl Árpád Érsek pro deník SME.

Ačkoliv se slovenská vláda tomuto kroku chtěla vyhnout, s rozvojem letiště si státní podnik neví dát rady. Jak na podzim uvedl šéf bratislavského letiště Ivan Trhlík, firma potřebuje se získávání nových linek a modernizací letištních prostorů pomoc silného soukromého partnera. Areál letiště prý vyžaduje několikamiliardové investice.

Jak Trhlík v září uvedl, o provoz letiště v Bratislavě projevila zájem Hainan Group. Čínská letecká společnost Hainan Airlines provozuje také linku z Prahy do Pekingu. Podle představitelů slovenské vlády by mohli Číňané pomoci kabinetu Roberta Fica naplnit část programového prohlášení, které zmiňuje zřízení národního leteckého dopravce.

Jak konkrétně by mohla čínská pomoc vypadat, zatím ve vládě nekomentují, podle spekulací médií by však státním aerolinkám mohla firma z komunistické země zapůjčit část flotily letadel.

Ztráta a konkurence

Letiště M. R. Štefánika trpí kromě jiného blízkostí známého konkurenčního vídeňského letiště Schwechat. Rakouská firma ovládá také letiště v Košicích, čímž konkurenci na malém území znásobuje.

Podle údajů agentury Finstat společnost Letiště M. R. Štefánika - Airport Bratislava v roce 2015 prohloubila ztrátu o 9 procent na 7,3 milionu eur, tedy asi 197 milionů korun.

Slovensko se v minulosti pokoušelo ztrátovost podniku vyřešit privatizací. První vláda nynějšího premiéra Roberta Fica však od prodeje v roce 2006 odstoupila. Důvodem bylo, že vítěz tendru, konsorcium firem v čele s vídeňským letištěm, nezískal potřebný souhlas antimonopolního úřadu.

Čtěte také:

Trať na letiště? Do osmi let a za 20 miliard

Dálnice bez soutěže? Firmě Cintra se ve střední Evropě daří


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Nabíjet budeme i oblečení. Levi’s ušil chytrou bundu s technologií od Googlu
K Windows 10 ve verzích 1703 a 1607 míří malé opravné balíčky
Nová konzole od Atari bude herní PC s Linuxem a procesorem AMD. Máme první fotky
Microsoft spolu s Facebookem propojil Evropu a USA superrychlým podmořským kabelem
Nadella potvrdil, že byl proti akvizici Nokie. Nevěřil, že je potřeba třetí mobilní ekosystém
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít