Slavné májové dny 2008

01. května 2008, 20:12 - Martin Mašek
01. května 2008, 20:12

Pražské metro

Nejen dobří holubi se vracejí. Osvobození Československa Rudou armádou se 9. května nejprve slavilo vojenskou přehlídkou s nezapomenutelným generálem Lomským (jehož šířka se téměř rovnala výšce), později slavnostním zahajováním všeho možného, včetně provozu metra. S Dopravním podnikem hlavního města Prahy si opět můžeme „slavné májové dny“ radostně připomenout. Stejně jako v dobách normalizace, bude otevřena další část pražského metra, tentokrát 4,6 kilometru dlouhé pokračování trasy C z Ládví do Letňan. Právě 9. května 1974 vyjelo metro v Praze poprvé a pásku slavnostně přestřihnul sám soudruh doktor Gustáv Husák. Malá změna tu ovšem je. Státní svátek se v roce 1992 po zásahu Miloše Zemana přestěhoval z 9. na 8. květen, protože někdejší vůdce sociálních demokratů získal dojem, že když se po Evropě slaví konec války osmého, nemůže tomu být jinak ani v Česku. Třeba Podolský hřbitov je sice plný účastníků Pražského povstání, kteří mají na pomníčcích datum úmrtí 9. 5. 1945, ale to je zřejmě jejich problém, že padli při bojích na Pankráci v míru. Ale zpět k metru. Vlaky na onu prodlouženou trasu C do Letňan tedy nevyjedou v den 34. výročí zahájení provozu metra, ale o den dříve. I když metro již dávno není „Stavbou československo-sovětského přátelství“ zašlé doby může připomínat architektura jedné ze tří nových stanic. Samozřejmě té nejdražší, střížkovské, za 1,3 miliardy korun. Při pohledu na ni nelze nevzpomenout na Palác sportu v moskevské čtvrti Lužniky. Nebo také na některé honosné pavilony Stálé výstavy hospodářských úspěchů národů Sovětského svazu. Architekt Jiří Kotas na stanici nešetřil a zadlužený Dopravní podnik se náležitě „prohne“ například i při její údržbě. Na některá místa monumentu se totiž dokážou s čistícími potřebami či nástroji pro údržbu vydrápat jen horolezci. Bude-li jich třeba často, odvisí i od toho, jak intenzivně se budou holubi vracet.

(texty k foto)
Generální tajemník Ústředního výboru KSČ Gustáv Husák se suitou otevírá provoz pražského metra na trase C (9. května 1974)

Stanice Střížkov na trase C pražského metra se otevře veřejnosti tento čtvrtek (8. května 2008).

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít