Slavné májové dny 2008

01. května 2008, 20:12 - Martin Mašek
01. května 2008, 20:12

Pražské metro

Nejen dobří holubi se vracejí. Osvobození Československa Rudou armádou se 9. května nejprve slavilo vojenskou přehlídkou s nezapomenutelným generálem Lomským (jehož šířka se téměř rovnala výšce), později slavnostním zahajováním všeho možného, včetně provozu metra. S Dopravním podnikem hlavního města Prahy si opět můžeme „slavné májové dny“ radostně připomenout. Stejně jako v dobách normalizace, bude otevřena další část pražského metra, tentokrát 4,6 kilometru dlouhé pokračování trasy C z Ládví do Letňan. Právě 9. května 1974 vyjelo metro v Praze poprvé a pásku slavnostně přestřihnul sám soudruh doktor Gustáv Husák. Malá změna tu ovšem je. Státní svátek se v roce 1992 po zásahu Miloše Zemana přestěhoval z 9. na 8. květen, protože někdejší vůdce sociálních demokratů získal dojem, že když se po Evropě slaví konec války osmého, nemůže tomu být jinak ani v Česku. Třeba Podolský hřbitov je sice plný účastníků Pražského povstání, kteří mají na pomníčcích datum úmrtí 9. 5. 1945, ale to je zřejmě jejich problém, že padli při bojích na Pankráci v míru. Ale zpět k metru. Vlaky na onu prodlouženou trasu C do Letňan tedy nevyjedou v den 34. výročí zahájení provozu metra, ale o den dříve. I když metro již dávno není „Stavbou československo-sovětského přátelství“ zašlé doby může připomínat architektura jedné ze tří nových stanic. Samozřejmě té nejdražší, střížkovské, za 1,3 miliardy korun. Při pohledu na ni nelze nevzpomenout na Palác sportu v moskevské čtvrti Lužniky. Nebo také na některé honosné pavilony Stálé výstavy hospodářských úspěchů národů Sovětského svazu. Architekt Jiří Kotas na stanici nešetřil a zadlužený Dopravní podnik se náležitě „prohne“ například i při její údržbě. Na některá místa monumentu se totiž dokážou s čistícími potřebami či nástroji pro údržbu vydrápat jen horolezci. Bude-li jich třeba často, odvisí i od toho, jak intenzivně se budou holubi vracet.

(texty k foto)
Generální tajemník Ústředního výboru KSČ Gustáv Husák se suitou otevírá provoz pražského metra na trase C (9. května 1974)

Stanice Střížkov na trase C pražského metra se otevře veřejnosti tento čtvrtek (8. května 2008).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít