Slasti a strasti miliardové investice

03. dubna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
03. dubna 2006, 00:00

Sliby kdysi dané TPCA se opakují i u Hyundaie - budou byty, bude dálnice. Tak je to tady. To, co bylo dlouhé měsíce předmětem rozsáhlých diskuzí, sporů o pozemky a zákulisních informací o termínu definitivního verdiktu, skončilo. Korejská automobilka Hyundai se definitivně rozhodla postavit svou továrnu na osobní auta v severomoravských Nošovicích.

**Sliby kdysi dané TPCA se opakují i u Hyundaie - budou byty, bude dálnice.

Tak je to tady. To, co bylo dlouhé měsíce předmětem rozsáhlých diskuzí, sporů o pozemky a zákulisních informací o termínu definitivního verdiktu, skončilo. Korejská automobilka Hyundai se definitivně rozhodla postavit svou továrnu na osobní auta v severomoravských Nošovicích. Na pozadí oslavných ód o prospěšnosti této investice, jejím výrazně pozitivním vlivu na českou ekonomiku či na růst zaměstnanosti v celém Moravskoslezském kraji je možná dobré podívat se tak trochu pod pokličku.

Když se před několika lety podepisovala smlouva o výstavbě továrny TPCA v Kolíně, slibovala tehdejší vláda premiéra Miloše Zemana hory doly - měly se postavit byty v Kolíně, do konce loňského roku měla být hotova dálnice až téměř k továrně. Kolín měl zažít obrovský rozvoj služeb. Skutečnost je trochu jiná. Kolín sice byty staví, ale za cenu obrovského zadlužení, protože původní sliby státu narazily na možnosti prázdné státní pokladny.

Z továrny odcházejí zaměstnanci nalákaní do Kolína právě možností získat rychle nový byt. Ani dálnice dosud není. Stejné problémy přitom hrozí i na severu Moravy, kde je dopravní infrastruktura v ještě horším stavu než zhruba 60 kilometrů od Prahy. A sliby se opakují - budou nové byty, dálnice na Slovensko a podobně. Už samotná dálnice na Slovensko má své riziko v tom, že její významná část bude na území jiného státu. Smysl má bude tedy jen v případě, že se záměrem bude souhlasit i slovenská strana. Dálnice končící na hranicích by se asi Korejcům moc nelíbila.

Ani s byty to na severní Moravě nebude růžové. Zdejší bytový fond je poměrně zanedbaný a města či obce nebudou chtít podstupovat rizika svého zadlužení kvůli v euforii nad získanými miliardami pronesenými vládními sliby. V neposlední řadě se v souvislosti s další automobilkou na území České republiky naskýtá otázka, zda je dobré, když ekonomiku táhne vlastně pouze jediný obor.

Kritici tohoto trendu namítají, že pokud bude mít automobilový průmysl problémy, odnese to celá ekonomika. A je pravdou, že automobilový průmysl střídá dobré a špatné roky poměrně rychle. Příznivci nové automobilky naopak hovoří o tom, že krize trhu s automobily se nikdy netýká celého trhu a jen jeho jednotlivých segmentů. Nikdy by tedy neměla nastat situace, že se budou špatně prodávat všechna auta či že na trhu bude přebytek všeho zboží z tohoto odvětví. Pokud by však k tomu došlo, bylo by to s českou ekonomikou hodně nahnuté.

Ale dost chmurných představ. Pravdou je, že dosud poměrně investory opomíjený Moravskoslezský kraj má díky historicky největší investici na zelené louce šanci prosadit se ve světě, jméno dosud neznámé obce Nošovice budou skloňovat všechny světové agentury. Pro region je to obrovská výzva do budoucna. Zda ji využije, ukáží následující roky.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče