Sladké sny

19. dubna 2004, 00:00 - GABRIELA BOBKOVÁ, styl@profit.cz
19. dubna 2004, 00:00

URČITĚ JSTE UŽ ZAŽILI SITUACI, KDY SI PO CELODENNÍM SHONU KONEČNĚ LEHNETE KE SPÁNKU A... NEMŮŽETE USNOUT. PŘITOM SI BUĎ PŘIPADÁTE K SMRTI UNAVENÍ, NEBO NAOPAK ZCELA ČERSTVÍ. POKUD TYTO STAVY ZAŽÍVÁTE ČASTO, NEPODCEŇUJTE JE.

Nespavost postihuje 20-30 % populace. Negativně přitom ovlivňuje celý náš den. URČITĚ JSTE UŽ ZAŽILI SITUACI, KDY SI PO CELODENNÍM SHONU KONEČNĚ LEHNETE KE SPÁNKU A… NEMŮŽETE USNOUT. PŘITOM SI BUĎ PŘIPADÁTE K SMRTI UNAVENÍ, NEBO NAOPAK ZCELA ČERSTVÍ. POKUD TYTO STAVY ZAŽÍVÁTE ČASTO, NEPODCEŇUJTE JE. ZŘEJMĚ TRPÍTE NESPAVOSTÍ. Ve spánku stráví každý z nás zhruba třetinu života. Většinou o hodinách strávených spaním nepřemýšlíme. Pokud ale obtížně usínáte, trpíte přerušovaným spánkem, probouzíte se dřív než potřebujete, nebo vás spánek neosvěží, je třeba hledat příčinu. KDY JDE O NESPAVOST? Odborníci hovoří o nespavosti v případě, že vám usínání trvá víc jak 30 minut, nebo pokud se během noci probudíte více než čtyřikrát. Tato probuzení musí být delší než tři minuty, tedy dostatečně dlouho, abyste si uvědomili, že jste vzhůru. Také pokud se ráno budíte například hodinu před plánovanou dobou vstávání, odpovídáte diagnóze insomnie (nespavosti). Tato nemoc nenarušuje jen spánek, ale zasahuje do celého dne. Významně narušuje výkon, může vést k trvalému pocitu únavy, k poruchám nálady nebo paměti, ovlivňuje schopnost soustředění, zdraví a kvalitu života vůbec. Celkově způsobí stav, který by se dal označit jako osobní nepohoda. Nespavost také významně zasahuje do práce. Nejčastěji snižuje produktivitu, je také jednou z nejčastějších příčin pracovních úrazů. Pracovní nasazení také ovlivňuje nenápadněji, ale o to zákeřněji - snižuje totiž odolnost vůči stresu a narušuje paměť, soustředění se a schopnost naslouchat. Zvyšuje podrážděnost a riziko onemocnění. JE TO I VÁŠ PŘÍPAD? Nespavost je nejčastější poruchou spánku. Postihuje 20-30 % populace, především ženy. Počty nemocných přitom rostou s věkem. Insomnii způsobuje množství faktorů. K jejímu krátkodobému rozvoji mohou vést určité životní situace (např. ztráta blízkého člověka, zaměstnání, nemoc nebo stres). Výskyt dlouhodobější insomnie je ale téměř vždy způsoben nedostatečnou hygienou spánku. Tedy nedodržováním základních pravidel, podporujících odpočinek. PRACOVNÍ STRES SPÁNKU NA KVALITĚ NEPŘIDÁ

Jedním z nejzákladnějších pravidel je nekonzumovat stimulanty, mezi které patří kofeinové a alkoholické nápoje (káva, čaj, koka-kola, tvrdý alkohol), ale i některé léky. Také je třeba se vyvarovat intenzivní fyzické aktivitě pozdě večer (během dne je naopak zdravému spánku velmi prospěšná) a také intelektuální aktivitě na konci dne před spánkem. Tyto činnosti totiž podporují přetrvávání stavu bdělosti. Roli mohou hrát také vnější faktory: nová postel, usínání v novém pokoji nebo změna podnebí. Také přechodné onemocnění nebo bolest zcela jistě spánek ovlivní. Poruchy spánku se však nejčastěji vyskytují v souvislosti s pracovním či osobním stresem. V případě, že dlouhodobý stres podceníte, stane se chronickým. Pak přijde obava ze špatného spaní, která zpětně vyvolá nespavost. Můžete se tak ocitnout v bludném kruhu, ze kterého se dostává velmi obtížně.

JAK DLOUHO SPÁT? Každý z nás má jinou potřebu spánku. Záleží na věku, únavě, ročním období a náladě. Podle fyziologických poznatků stačí člověku v ideálních podmínkách pouze čtyři hodiny spánku (jsou-li splněny podmínky vzájemného zastoupení a cyklického uspořádání tzv. NREM a REM spánku, tedy jednotlivých spánkových fází). Spánek by neměl být přerušován a měl by být správně „umístěn“, tedy v noci. Popsané ideální podmínky ale nejsou za normálních okolností téměř nikdy splněny. Proto jsou čtyři hodiny spánku denně pro většinu z nás nedostatečné. Většina populace spí 6 až 9 hodin denně, což je považováno za normu. Potřeba spánku je dána také zvyklostmi a věkem. DIAGNÓZA Léčba nespavosti vychází z délky trvání potíží. Za přechodnou se označuje nespavost do sedmi dnů trvání, krátkodobá je v rozmezí jednoho až čtyř týdnů. Chronická nespavost trvá déle jak měsíc. Pokud trpíte chronickou nespavostí, určitě se neváhejte poradit s lékařem. Ten bude zjišťovat vaši sociální situaci, pracovní podmínky, zátěžové nebo stresové osobní podmínky, ale také podmínky ke spánku. Bude chtít vědět, jaké léky užíváte, zda pijete kávu, čaj či jiné kofeinové nápoje, jestli kouříte a případně trpíte-li depresemi nebo stresem. Důležitým údajem pro lékaře je informace o průběhu vašeho dne a o večerních aktivitách. Bude zjišťovat, zda jste ospalí, než jdete spát, jestli se ráno probouzíte samovolně, nebo vás budí budík, jaké máte zdravotní potíže a jestli jste unavení i během dne. Zásadní je také vaše profese. Jiné příčiny bude mít nespavost u studentů (například ve zkouškovém období) a jiné u podnikatelů, trvale žijících ve stresu. PŘÍRODNÍ LÉČBA Pokud chcete ještě před návštěvou lékaře - případně spolu s medikamentózní léčbou - zkusit přírodní způsob léčby nespavosti, zde jsou základní rady: Dodržujte pravidelný životní rytmus a přesný čas ke spánku. Máte-li rádi bylinky, dejte si před usnutím sklenici heřmánkového nebo meduňkového čaje. Také aromaterapie pomáhá: do koupele před spaním přidejte heřmánkový, levandulový nebo geraniový olej. Nespavost má často psychosomatický původ. Doporučuje se zbavit se perfekcionalizmu, netrápit se nad nedokonalostí nás samých i okolního světa. PŘÍČINY NESPAVOSTI Věk Stres Psychické choroby: deprese, mánie, schizofrenie Nadměrné pití kávy, čaje a alkoholu Vliv prostředí (hluk) Fyzické potíže a onemocnění Vedlejší účinek užívání některých léků a drog PŘÍZNAKY NESPAVOSTI:

Dlouhotrvající potíže s usnutím

Únava během dne

Podráždění

Záchvaty pláče bez příčiny

Bolesti hlavy

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče