Slabší vyšumí. Klesající spotřeba minerálek zamává českým trhem

12. ledna 2014, 17:02 - Vadi Fojtík, Euro
12. ledna 2014, 17:02

Každý průměrný Čech vypil předloni zhruba 63 litrů minerálních vod. Na tuzemském trhu se v nejbližších měsících rozpoutá válka o to, kdo bude jejich hlavní dodavatelem. Lze očekávat konsolidaci trhu a další vlnu akvizic. Takový vývoj ostatně předpovídají i někteří velcí hráči působící na tuzemském trhu.

Na nákupech

Šéfové společností Ondrášovka i Kofola přiznávají, že i s ohledem na aktuální vývoj na tuzemském trhu hledají v Česku i jeho okolí nové akviziční příležitosti. „Ano, máme vytipovaných několik cílů k rozšíření produktového portfolia,“ potvrdil ředitel společnosti Ondrášovka Libor Duba. O kterou konkrétní akvizici se jedná, ale neuvedl. Za zmínku stojí, že se majitel Ondrášovky, společnost Arca Capital, v minulosti neúspěšně ucházela o koupi Hanácké kyselky. Tu nakonec ovládla italská firma Molinari.

„Sektor je již nyní poměrně dost konsolidován. Skupina Karlovarské minerální vody (KMV) obsluhuje zhruba polovinu trhu. A vzhledem k dramatickému propadu poptávky je další koncentrace jen logickým vyústěním,“ uvedl majitel společnosti Kofola Jannis Samaras. Dle informací týdeníku Euro by Kofola nejen ráda akvírovala, současně by se chtěla zbavit i části svých aktivit. Údajně proto, že v některých oblastech majitel společnosti již kvůli velké konkurenci nevidí do budoucna žádný růstový potenciál. Zatím se prý ale nenašel nikdo, kdo by nabídl cenu, který by odpovídala představám akcionářů Kofoly. Samaras to nicméně popírá. „Nic prodat nechceme,“ tvrdí.

Poněkud stranou akvizičních snah překvapivě zůstává KMV. Firma tvrdí, že v rámci prodejů či spojení v segmentu minerálních vod nezaznamenala žádnou významnou změnu. „Karlovarské minerální vody se již několik let soustředí hlavně na expanzi v rámci evropského trhu,“ sdělil týdeníku Euro šéf a spolumajitel společnosti KMV Allesandro Pasquale. Žádnou významnější akvizici však karlovarský producent minerálek v posledních dvou letech nepodnikl. A jak dodávají někteří konkurenti z trhu, KMV ani moc expandovat nemusí, stále totiž údajně kontroluje prostřednictvím italské společnosti Molinari dění ve firmě Hanácká kyselka.

Nealko už netáhne

Proč začala většina velkých hráčů na tuzemském trhu přemýšlet o dalších akvizicích? Vysvětlení je jednoduché: celková spotřeba minerálních vod v Česku klesá již několik let po sobě a s ní i marže prodejců. A patrně jedinou možností, jak tento negativní trend kompenzovat, je navyšování tržního podílu za pomoci akvizice konkurence.

Ještě v roce 2008 každý obyvatel Česka vypil v průměru 68 litrů minerálek. Od té doby ale spotřeba neustále klesá, jen předloni každý Čech včetně kojenců vypil v průměru 63 litrů. V meziročním srovnání je to o dva litry méně. Údaje za celý loňský rok ještě nejsou k dispozici, i v tomto případě se ale očekává celorepublikový propad v prodejích.

„Trh balených minerálních vod klesá již od roku 2007,“ potvrzuje dlouhodobý trend šéf společnosti Ondrášovka Duba. Jeho firma je přitom jedním z mála tuzemských producentů minerálek, který v posledních čtyřech letech svůj tržní podíl navýšil. Navzdory tomu ale růst tržeb zpomaluje až stagnuje. „V loňském roce mírně poklesly, v řádu jednotek procent, nicméně i tak budou o něco vyšší než v roce 2011,“ je přesvědčen Duba.

Otřesům na trhu minerálních vod odolává zatím i vůdce trhu, společnost Karlovarské minerální vody (KMV). Do podnikového portfolia patří mimo jiné i značka Mattoni. „U přírodních minerálních vod jsme nezaznamenali žádný významný pokles. Kvalitní minerální vody naopak rostou. Jde o trend spotřebitele orientovat se stále na zdravější variantu nápojů. V loňském roce se pokles dotknul zejména pitné vody, ledových čajů a limonád,“ řekl Pasquale.

Propad ostatně postihl celý trh s nealkoholickými nápoji. „Trh klesá v objemu o sedm procent a v hodnotě o tři procenta. Máme dobře diverzifikované portfolio, čímž se nám daří tomuto klesajícímu trendu čelit. Kolové nápoje stagnují, sirupy v celkové hodnotě dokonce mírně rostou. Hlavním tahounem propadu trhu je kategorie balená voda,“ popsal aktuální stav majitel Kofoly Samaras. A stejně jako konkurence tvrdí, že lze aktuálním trendům čelit především inovacemi. V případě Kofoly generují inovace zhruba desetinu obratu.

Jen pro úplnost, na loňský rok nebudou v dobrém vzpomínat patrně ani výrobci alkoholických nápojů. Jen prodej piva za posledních šest měsíců loňského roku klesl v meziročním srovnání o šest procent.

Čelý článěk čtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro


Čtěte také:

Vincentku bude do obchodů dodávat Kofola

Kofola se pije méně. Prodej klesl o dvě procenta

Je voda z kohoutku závadná? Do sporu o její kvalitu se zapojil stát

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče