Menu Zavřít

Slabá koruna zdraží zahraniční zájezdy

6. 3. 2009
Autor: Euro.cz

Loni do Česka zavítalo méně zahraničních turistů než v roce 2007. Podle podnikatelů za to může hlavně silná koruna. Ta teď převážně oslabuje a straší naopak ty cestovky, které vozí Čechy ven.

Oslabená česká měna nutí cestovní kanceláře zvyšovat ceny zahraničních zájezdů. Zdražení až o pětinu oznámila od začátku března například společnost Fischer. Podle jednoho z největších internetových prodejců zájezdů, společnosti NetTravel.cz, ke zdražení přistoupí většina tuzemských cestovních kanceláří. Některé čekají na prolomení „magické hranice“ třiceti korun za euro. Celkově podle NetTravel.cz zájezdy oproti loňsku podraží o pět až deset procent. „Obecně se situace na poli cestovního ruchu nevyvíjí dobře a propad kurzu koruny ještě více podporuje současnou ekonomickou krizi,“ konstatuje marketingový ředitel NetTravel.cz Petr Staněk.

Po přepočtu na dolary či eura navíc tuzemský cestovatel ztratí oproti loňsku v zahraničí zhruba dvanáct až patnáct procent kupní síly. „Tuzemští cestovatelé byli minulý rok na ekonomickém vrcholu a zařadili se mezi velice lukrativní a žádanou klientelu,“ říká Staněk. Letos však prý Čechům hrozí, že o tuto pověst zase přijdou.

Exotika se prodává dobře

Situaci na tuzemském trhu přibližuje, Stanislav Zíma, marketingový ředitel „jedničky na trhu“, firmy Exim Tours. „Prvních čtrnáct lednových dnů znamenalo pro naši společnost pokles zhruba o deset procent oproti stejnému období předchozího roku,“ konstatuje. Pokles se však podle něj týkal především nabídky klasických letních zájezdů. Luxusnější produkty v podobě exotických zájezdů prý zatím snížené poptávce nečelí.

„V druhé polovině ledna a první dva únorové týdny již situace vypadala o mnoho lépe a vracíme se tak na úroveň předchozího roku. Poslední dny dokonce naznačují možnost navýšení oproti stejnému období loni,“ pokračuje Zíma. Pro celý letošek pak při dalším nepříznivém vývoji ekonomické situace předpokládá oslabení poptávky u jednodušších, tedy levnějších zájezdů.

Dvě stovky navíc za palivo

Češi se podle lidí z oboru své zahraniční dovolené ve většině případů nevzdají.Už teď je ale jasné, že za ni zaplatí více.

ČEŠI NA ZAHRANIČNÍ DOVOLENÉ

Cestovní kanceláře v loňském roce prodaly v Česku 2,3 milionu zahraničních zájezdů, tedy přibližně o pět procent více než předloni. Průměrná cena jedné zahraniční dovolené včetně nákladů na místě pobytu se pohybovala okolo patnácti tisíc korun, což je zhruba o sedm stovek více než v roce 2007. Téměř polovinu všech zahraničních dovolených strávili Češi v Chorvatsku, Slovensku, Itálii a Řecku.

Pramen: AČCKA

Podle Petra Staňka některé cestovní kanceláře začaly omezovat platnost slev za včasnou rezervaci, a tím nepřímo své zájezdy zdražují. Podobné opatření prý například Exim Tours zatím nechystá. „Naše strategie je v tomto směru totožná jako v minulých letech. Budeme odměňovat klienty za včasné rozhodnutí,“ konstatuje Zíma. Firma podle něj zatím nechystá ani žádná jiná speciální opatření, která by jí pomohla současné situaci na trhu lépe čelit. K navýšení cen zájezdů v souvislosti s nepříznivým vývojem kurzu koruny však patrně přistoupí. „Zatím ale nemáme přesnou hranici,“ říká Zíma.

V polovině února zvýšil Exim Tours, podobně jako další významný hráč na trhu, cestovní kancelář Čedok, palivové příplatky k ceně zájezdu. Ve většině případů o dvě stě korun. Důvodem byla právě sílící koruna. „Vyúčtování dostáváme v korunách, a přestože cena ropy se v poslední době nějakým výrazným způsobem nezměnila, tak se výrazně změnila účtovaná cena,“ vysvětluje obchodní ředitel společnosti Jan Koláčný.

Ve stejném duchu hovoří také marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. „Ke zvýšení palivového příplatku jsme museli přistoupit kvůli oslabování české koruny vůči americkému dolaru, kterým se letecké palivo hradí,“ konstatuje. O dvě stě korun více, celkem 1190 korun, tak zaplatí rekreanti mířící do Chorvatska, Bulharska, Řecka a Tuniska. O stovku na 1490 korun zvýšil Čedok příplatky například při letech do Španělska nebo Turecka, o stejnou částku, na 1690, vzrostly poplatky u Egypta a Maroka. U Eximu jsou příplatky téměř shodné, pouze u Bulharska cestovka ponechala příplatek v dosavadní výši 990 korun.

Ne tak úplně konečná cena

Zahraniční dovolenou nakupují Češi i dlouhé měsíce dopředu. Ani tento fakt jim ale nezaručí, že se cena zájezdu nezmění. Záleží totiž na cestovní smlouvě. „V té lze dohodnout, že cestovní kancelář je oprávněna jednostranným úkonem zvýšit cenu zájezdu, jestliže je zároveň přesně stanoven způsob výpočtu zvýšení ceny,“ upozorňuje Tomio Okamura, mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur. Ke změně ceny zájezdu musí mít ovšem kancelář objektivní důvod. Tím je například zvýšení ceny za dopravu (letištní a přístavní poplatky, pohonné hmoty). Důvodem může být i změna směnného kurzu použitého pro stanovení ceny zájezdu. Kurz by ovšem musel „poskočit“ o více než deset procent.

Nemilé překvapení v podobě tučnější cifry pár dnů před odletem ale na klienty žádné tuzemské cestovní kanceláře nečíhá. Cenu uvedenou v cestovní smlouvě totiž cestovka nesmí jednostranně zvýšit během dvaceti posledních dnů před zahájením zájezdu. Písemné oznámení o zvýšení ceny tedy musí být zákazníkovi odesláno nejpozději 21 dní před odjezdem. V takovém případě má klient možnost, nechce-li se mu platit více, od smlouvy odstoupit. Musí to ale stihnout včas. „Pokud zákazník ve lhůtě určené cestovní kanceláří, která nesmí být kratší než pět dnů od doručení návrhu, od smlouvy neodstoupí, má se za to, že s její změnou souhlasí,“ osvětluje Okamura.

Ani to, že skutečně existují objektivní důvody, neznamená, že cestovka už „zabukovaný“ zájezd zdraží. „Nikdy jsme k takovému kroku nepřistoupili a ani v budoucnu nepři-stoupíme. Pokud klient bude mít zájezd řádně zabukován, to znamená alespoň složenou zálohu, nebude Exim Tours jeho cenu navyšovat. A to i přesto, že by přistoupil ke zvýšení cen ostatních zájezdů,“ konstatuje Zíma.

Pro jednoho prokletí, pro druhého šance

Slábnoucí koruna ale zdaleka nestraší všechny podnikatele. Situace může být šancí pro povzbuzení domácího cestovního ruchu. Češi by si totiž mohli častěji dopřávat domácí dovolenou.

A pak je tu ještě příjezdová turistika a firmy, které se na ni specializují. Ty mají za sebou nelehké období. Silná koruna v průběhu loňského roku totiž „pomohla“ finanční krizi odrazovat zahraniční turisty od návštěvy Česka. Jak předvídali odborníci, a ke konci února potvrdila čísla Českého statistického úřadu, počet zahraničních turistů přijíždějících do české kotliny poprvé od začátku devadesátých let nezaznamenal nárůst. Naopak. Česko si pro svou dovolenou vybralo prakticky stejně, respektive o 0,4 procenta méně cizinců než v roce 2007.

Celkem jich podle úřadu přicestovalo přibližně 6,7 milionu. „Výsledky za loňský rok odpovídají údajům, kterých dosáhli i v mnoha dalších zemích Evropské unie. Podle světové organizace cestovního ruchu UNWTO přicestovalo do Evropy v druhé polovině roku 2008 o tři procenta turistů méně než v 2007,“ komentuje výsledky ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.

BRAND24

První dvě místa v příjezdech do Česka obsadili, stejně jako předloni, turisté z Německa a Velké Británie. I těchto tradičních „tahounů“ ale přijelo méně než v roce 2007. Z Německa o 4,9 procent, z Velké Británie dokonce o 13,9 procent.

Recese bude příjezdovou turistiku do Česka jistě ovlivňovat i letos. Slabší koruna by však v tomto kontextu mohla pomoci. Česko, stejně jako další evropské země, které ještě nepřijaly euro, by mohlo být podle odborníků ve výhodě a stát se dolarovou levnou destinací. Samozřejmě, vše závisí na dalším vývoji kurzu české měny.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).