Skvosty z podzemí

26. listopadu 2010, 14:34 - Tomáš Pohanka
26. listopadu 2010, 14:34

Pod pražským Rudolfinem proběhla minulý týden dosud největší aukce sportovních vozů

Než zmizel na přelomu čtyřicátých a padesátých let za hranicemi socialistického Československa, údajně nasypal do válců své alfy písek, aby s ní už nikdo nikdy nejezdil. Automobilový závodník Jaroslav Juhan (a druhý manžel herečky Jiřiny Steimarové) se posléze přesunul do Guatemaly, kde se stal díky svému přátelství s Ferrym Porschem výhradním zástupcem německé značky.
Syna zakladatele automobilky pak v roce 1953 přesvědčil k premiérové účasti značky ve více než tři tisíce kilometrů dlouhém závodě Carrera Panamericana napříč Latinskou Amerikou. A jelikož si vozy Porsche 550 hlavně v následující sezoně vedly skvěle – jeden stejně jako v předchozím ročníku řídil i Jaroslav Juhan – od poloviny padesátých let výkonnější modely značky nesou přívlastek Carrera. Díky Juhanovi.
Dvě auta, která původně patřila jednomu z neznámějších (přinejmenším ve světě) zástupců československého motoristického sportu, se minulý týden objevila na aukci pořádané klubem Engine Prague. Ten sídlí v bedlivě střeženém VIP prostoru podzemních garáží pražského Rudolfina, kde se dražba konala. „Chceme touto aukcí založit tradici společenských setkání vztahujících se k automobilům. Zatím nemáme stanoven pevný termín dalšího pokračování, ale rádi bychom na jaře uspořádali například dražbu zaměřenou na kabriolety a roadstery,“ prohlašuje zástupce klubu Engine Prague Radek Pokorný.

Od klasiky po úchylnosti V katalogu aukce, kterou společně s klubem Engine Prague organizovala společnost Prague Auctions, se objevilo přes osm desítek položek s vyvolávací cenou více než 50 milionů korun, z toho přibližně padesát automobilů. Nabídka zahrnovala různé stroje napříč kategoriemi, počínaje klasickým modelem Rolls-Royce Phantom I z roku 1929. Tento vůz s vyvolávací cenou 2,2 milionu korun už dříve zvítězil v jedné z nejprestižnějších soutěží elegance každoročně pořádané v kalifornském Pebble Beach.
Stejně tak před zrakem několika stovek návštěvníků defilovaly veterány, jako je BMW Isseta 300 z konce padesátých let, „youngtimery“ typu BMW M635 CSI z poloviny osmdesátých let anebo naopak auta téměř nová, k nimž patřilo Lamborghini Gallardo Spider z roku 2008, jemuž vyprší záruka výrobce teprve za dva roky. Nechyběly ani podivnosti typu pancéřované sovětské limuzíny ZIL 115 Čajka označené výsostnými znaky někdejší ČSFR.
Nejvyšší vyvolávací cenou 6,8 milionu se pochlubilo Ferrari Scuderia Spider 16M z roku 2009, které vzniklo v omezené sérii 499 exemplářů coby oslava šestnáctého vítězství značky v poháru konstruktérů formule 1.
Na aukci se mimo jiné dražily memorabilie, jako helma závodníka F1 Rubense Barichella či cínové rytiny nejslavnějších vozů Ferrari od Andrease Hentricha.

Ani speciální lotus Někdejší sbírku Jaroslava Juhana zastupovalo kupé Porsche 928 S4 z konce osmdesátých let. A především Lotus Omega, jehož vzniklo okolo 650 kusů. Tento sedan z roku 1991 s výkonem 382 koní se stal ve své době díky maximální rychlosti 283 km/h nejrychlejším sedanem na světě a prvenství si udržel téměř deset let. Vůz Jaroslava Juhana měl navíc jako údajně jeden ze dvou exemplářů výkon zvýšený na 411 koní samotnou automobilkou Lotus.
V katalogu aukce byl z této sbírky původně rovněž DMC DeLorean vyráběný v letech 1981 až 1983, kdy automobilka DeLorean Motor Company zkrachovala. Model proslavila americká filmová trilogie Návrat do budoucnosti. Majitel vozu však na poslední chvíli automobil s vyvolávací cenou750 tisíc korun z dražby stáhl.
Ani jeden z bývalých vozů Jaroslava Juhana se nakonec nevydražil. Akce ostatně nedosáhla ani skromných očekávání organizátorů. „Za úspěch bychom považovali, i kdyby se prodala jen tři auta,“ tvrdil před čtvrteční akcí Radek Pokorný. Nakonec si nový majitel odvezl pouze zmíněnou čajku. Získal ji za vyvolávací cenu 250 tisíc korun.

Příští rok dvakrát Z neúspěchu, pokud jde o počet vydražených vozů, nicméně organizátoři aukce nervózní být nemusejí. Téměř všechny vozy patří členům klubu Engine Prague a část z nich v podzemních prostorách Rudolfina pravidelně parkuje.
Klub hodlá v příštím roce uspořádat dvě podobné aukce, na nichž se milovníci výjimečných automobilů budou mít možnost setkat. Navíc se chystají oslavy devadesátých narozenin Jaroslava Juhana, který v současnosti žije s rodinou ve Švýcarsku. V Česku se má konat exhibice věnovaná tomuto bývalému automobilovému závodníkovi, probíhá rovněž jednání s automobilkou Porsche, jež možná podpoří uspořádání obdobné výstavy v Německu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče