Škola začíná, nechybí dětem svačina?

01. září 2010, 14:00 - Petra Klíčová
01. září 2010, 14:00

O tom, že by děti měly v zájmu svého zdraví, lepších známek i postavy snídat i svačit, už bylo řečeno i napsáno hodně. Ne vždy se to však daří.

Autor: essen-trinken.de

O přestávce se totiž nabízí spousta zajímavějších činností, než je konzumace z domova přinesené svačiny. Zkuste jídlo lákavě zabalit (nabídka takzvaných lunchboxů a designových lahví se stále rozšiřuje), aby se dítě chtělo pochlubit už jen samotnou krabičkou či lahví s obrázkem. I když nakonec její obsah nesní, alespoň doma nebudete odlupovat z učebnic vylisované housky.

TUŇÁKOVÍ ŠNECI
* konzerva tuňáka v olivovém oleji * sýr žervé * půlka červené cibule * nakrájená na kostičky * trocha sekané petrželové natě * lžička citronové šťávy * sůl * 2 tortilly * hrst salátových lístků, třeba rukoly * 1 strouhaná mrkev Smíchejte okapaného tuňáka, žervé, cibuli, petrželku a citronovou šťávu a lehce osolte. Směs namažte na tortilly, navrch nasypte salát a mrkev, pevně zarolujte a nakrájejte na šneky – sousta, která se pohodlně vměstnají do pusy vašeho školáčka. A pokud máte čas, můžete se při přendávání šneků do lunchboxů i umělecky vyžít. Z uvedeného množství surovin připravíte svačinu pro dvě děti.

Co by vlastně měla vyvážená svačina pro školáka obsahovat? Zdroj sacharidů, bílkovin, porci zeleniny či ovoce a něco k pití. Sacharidy obstará pečivo či těstoviny, u bílkovin se nabízí buď ty z masa (kuřete, ryby, nebo libové šunky), či mléčných výrobků (sýrů, jogurtů či samotného mléka). Ke svačině je také dobré přidat malé lákadlo v podobě drobné sladkosti (například sušené ovoce, müsli sušenka), kterou si dítě může sníst nakonec a na kterou se těší.

Mladším školákům nekupujte celozrnné pečivo, přílišné množství vlákniny u dětí snižuje vstřebávání některých minerálů, třeba železa či vápníku. Ani výrobky se sníženým obsahem tuku a umělými sladidly se pro děti nehodí, mléčné výrobky by měly být polo či plnotučné.

A jaké potraviny zajistí vašim potomkům jedničky? Rozhodně ryby, obsahující nenasycené mastné kyseliny a jód, které jsou důležité pro rozvoj a správné fungování mozku. Dále červené maso jako zdroj železa – četné studie totiž jednoznačně prokázaly souvislost mezi hladinou železa v krvi a výší IQ. Chybět by neměla ani vajíčka jako zdroj lecitinu a cholinu, tedy látky podporující činnost mozku a paměť. Na paměť má prý blahodárný vliv také konzumace borůvek, mohou být i sušené. Slunečnicová semínka a droždí zase obsahují množství hořčíku a vitaminů skupiny B. I je mozek pro svůj vrcholný výkon potřebuje.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny volání v České republice, Německu, Polsku a u dalších sousedů
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít