Škola začíná, nechybí dětem svačina?

01. září 2010, 14:00 - Petra Klíčová
01. září 2010, 14:00

O tom, že by děti měly v zájmu svého zdraví, lepších známek i postavy snídat i svačit, už bylo řečeno i napsáno hodně. Ne vždy se to však daří.

Autor: essen-trinken.de

O přestávce se totiž nabízí spousta zajímavějších činností, než je konzumace z domova přinesené svačiny. Zkuste jídlo lákavě zabalit (nabídka takzvaných lunchboxů a designových lahví se stále rozšiřuje), aby se dítě chtělo pochlubit už jen samotnou krabičkou či lahví s obrázkem. I když nakonec její obsah nesní, alespoň doma nebudete odlupovat z učebnic vylisované housky.

TUŇÁKOVÍ ŠNECI
* konzerva tuňáka v olivovém oleji * sýr žervé * půlka červené cibule * nakrájená na kostičky * trocha sekané petrželové natě * lžička citronové šťávy * sůl * 2 tortilly * hrst salátových lístků, třeba rukoly * 1 strouhaná mrkev Smíchejte okapaného tuňáka, žervé, cibuli, petrželku a citronovou šťávu a lehce osolte. Směs namažte na tortilly, navrch nasypte salát a mrkev, pevně zarolujte a nakrájejte na šneky – sousta, která se pohodlně vměstnají do pusy vašeho školáčka. A pokud máte čas, můžete se při přendávání šneků do lunchboxů i umělecky vyžít. Z uvedeného množství surovin připravíte svačinu pro dvě děti.

Co by vlastně měla vyvážená svačina pro školáka obsahovat? Zdroj sacharidů, bílkovin, porci zeleniny či ovoce a něco k pití. Sacharidy obstará pečivo či těstoviny, u bílkovin se nabízí buď ty z masa (kuřete, ryby, nebo libové šunky), či mléčných výrobků (sýrů, jogurtů či samotného mléka). Ke svačině je také dobré přidat malé lákadlo v podobě drobné sladkosti (například sušené ovoce, müsli sušenka), kterou si dítě může sníst nakonec a na kterou se těší.

Mladším školákům nekupujte celozrnné pečivo, přílišné množství vlákniny u dětí snižuje vstřebávání některých minerálů, třeba železa či vápníku. Ani výrobky se sníženým obsahem tuku a umělými sladidly se pro děti nehodí, mléčné výrobky by měly být polo či plnotučné.

A jaké potraviny zajistí vašim potomkům jedničky? Rozhodně ryby, obsahující nenasycené mastné kyseliny a jód, které jsou důležité pro rozvoj a správné fungování mozku. Dále červené maso jako zdroj železa – četné studie totiž jednoznačně prokázaly souvislost mezi hladinou železa v krvi a výší IQ. Chybět by neměla ani vajíčka jako zdroj lecitinu a cholinu, tedy látky podporující činnost mozku a paměť. Na paměť má prý blahodárný vliv také konzumace borůvek, mohou být i sušené. Slunečnicová semínka a droždí zase obsahují množství hořčíku a vitaminů skupiny B. I je mozek pro svůj vrcholný výkon potřebuje.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít