Škoda stupňuje ofenzivu

05. srpna 2011, 19:17 - Adam Junek
05. srpna 2011, 19:17

Kauza Railjet

Boj mezi dříve nerozlučnými obchodními partnery Českými drahami a výrobcem kolejových vozidel Škoda Transportation kvůli pětimiliardové zakázce pro německou společnost Siemens nabírá na obrátkách.
Plzeňská Škodovka napadla dojednávanou dohodu o nákupu šestnácti souprav Railjet od německého výrobce u antimonopolního úřadu již v polovině července. V předminulém týdnu pak podle informací týdeníku Euro zaslala brněnským hlídačům volné soutěže další tři doplňující podání. A aby toho nebylo málo, minulou středu přidala další, tentokrát souhrnné podání. „Souhrnné podání obsahuje mimo jiné náš komentář k argumentaci Českých drah, naši reakci na tvrzení uvedená v posudcích předložených ČD a také další urgenci vydání předběžného opatření,“ sdělila mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá.
Ve sporu mezi předním českým výrobcem a státním dopravcem jde o to, že se České dráhy rozhodly nakoupit od Siemensu vlakové soupravy za pět miliard korun. Rozhodnutí ovšem nevzešlo z výběrového řízení. ČD chtějí využít toho, že jim jejich rakouský protějšek ÖBB přepustí část ze své již v roce 2006 vysoutěžené dodávky na celkem 67 vlaků. Cena je tak podle Českých drah výrazně nižší, než by tomu bylo v případě samostatné transakce (podrobněji viz Euro 31/2011). Za jeden Railjet mají ČD zaplatit v průměru 12,53 milionu eur. Tržní cena by se měla pohybovat okolo 15 milionů. Dráhy navíc argumentují tím, že potřebují vlaky, které jsou schopny jet 230 kilometrů v hodině, aby si udržely mezinárodní tratě.
Škoda v doplňujících podáních napadá jak cenu, tak také argumentaci Siemensu i ČD, že jde o postoupení opce od ÖBB, kterou nehodlají Rakušané využít.
Jak již týdeník Euro uvedl, cena pro ČD je mírně vyšší, než vysoutěžili ÖBB. V první sérii 23 vlaků vycházel jeden na necelých jedenáct milionů eur, v druhé sérii o 44 kusech pak na 12,27 milionu. Právě to Škoda označuje za nepřípustné.
V námitce, že nejde o postoupení opce, se plzeňská společnost opírá o prohlášení někdejšího šéfa ÖBB Stefana Wehingera z roku 2007, který řekl: „V únoru 2006 jsme objednali 23 souprav Railjet… následně jsme se rozhodli využít opci na dalších 44 souprav… Smlouva na tuto dodávku byla podepsána 24. září (2007).“ Podle Škody tak nejde o opci, ale přeprodej závazně objednaných vlaků.
Dráhy a Siemens mají čas na uzavření smlouvy do 30. září. Do té doby byla prodloužena lhůta na vyjednávání. Škoda se jim v tom snaží zabránit předběžným opatřením, které po ÚOHS žádá. Podané námitky totiž zamezují dalšímu vyjednávání jen do 11. srpna. (aju)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat…
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Nové BMW M5 s pohonem xDrive prozrazeno. Oficiálně se představí brzy
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5 vyladěná na 425 koní a 550 Nm
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Technologie
Google dnes představí Android O. Stylově na zatmění Slunce v USA
Intel vydává nové Atomy pro servery. 16 jader, spotřeba do 30 W a 10 Gb/s síťovky k tomu
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít