Škoda stupňuje ofenzivu

05. srpna 2011, 19:17 - Adam Junek
05. srpna 2011, 19:17

Kauza Railjet

Boj mezi dříve nerozlučnými obchodními partnery Českými drahami a výrobcem kolejových vozidel Škoda Transportation kvůli pětimiliardové zakázce pro německou společnost Siemens nabírá na obrátkách.
Plzeňská Škodovka napadla dojednávanou dohodu o nákupu šestnácti souprav Railjet od německého výrobce u antimonopolního úřadu již v polovině července. V předminulém týdnu pak podle informací týdeníku Euro zaslala brněnským hlídačům volné soutěže další tři doplňující podání. A aby toho nebylo málo, minulou středu přidala další, tentokrát souhrnné podání. „Souhrnné podání obsahuje mimo jiné náš komentář k argumentaci Českých drah, naši reakci na tvrzení uvedená v posudcích předložených ČD a také další urgenci vydání předběžného opatření,“ sdělila mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá.
Ve sporu mezi předním českým výrobcem a státním dopravcem jde o to, že se České dráhy rozhodly nakoupit od Siemensu vlakové soupravy za pět miliard korun. Rozhodnutí ovšem nevzešlo z výběrového řízení. ČD chtějí využít toho, že jim jejich rakouský protějšek ÖBB přepustí část ze své již v roce 2006 vysoutěžené dodávky na celkem 67 vlaků. Cena je tak podle Českých drah výrazně nižší, než by tomu bylo v případě samostatné transakce (podrobněji viz Euro 31/2011). Za jeden Railjet mají ČD zaplatit v průměru 12,53 milionu eur. Tržní cena by se měla pohybovat okolo 15 milionů. Dráhy navíc argumentují tím, že potřebují vlaky, které jsou schopny jet 230 kilometrů v hodině, aby si udržely mezinárodní tratě.
Škoda v doplňujících podáních napadá jak cenu, tak také argumentaci Siemensu i ČD, že jde o postoupení opce od ÖBB, kterou nehodlají Rakušané využít.
Jak již týdeník Euro uvedl, cena pro ČD je mírně vyšší, než vysoutěžili ÖBB. V první sérii 23 vlaků vycházel jeden na necelých jedenáct milionů eur, v druhé sérii o 44 kusech pak na 12,27 milionu. Právě to Škoda označuje za nepřípustné.
V námitce, že nejde o postoupení opce, se plzeňská společnost opírá o prohlášení někdejšího šéfa ÖBB Stefana Wehingera z roku 2007, který řekl: „V únoru 2006 jsme objednali 23 souprav Railjet… následně jsme se rozhodli využít opci na dalších 44 souprav… Smlouva na tuto dodávku byla podepsána 24. září (2007).“ Podle Škody tak nejde o opci, ale přeprodej závazně objednaných vlaků.
Dráhy a Siemens mají čas na uzavření smlouvy do 30. září. Do té doby byla prodloužena lhůta na vyjednávání. Škoda se jim v tom snaží zabránit předběžným opatřením, které po ÚOHS žádá. Podané námitky totiž zamezují dalšímu vyjednávání jen do 11. srpna. (aju)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít