Škoda stupňuje ofenzivu

05. srpna 2011, 19:17 - Adam Junek
05. srpna 2011, 19:17

Kauza Railjet

Boj mezi dříve nerozlučnými obchodními partnery Českými drahami a výrobcem kolejových vozidel Škoda Transportation kvůli pětimiliardové zakázce pro německou společnost Siemens nabírá na obrátkách.
Plzeňská Škodovka napadla dojednávanou dohodu o nákupu šestnácti souprav Railjet od německého výrobce u antimonopolního úřadu již v polovině července. V předminulém týdnu pak podle informací týdeníku Euro zaslala brněnským hlídačům volné soutěže další tři doplňující podání. A aby toho nebylo málo, minulou středu přidala další, tentokrát souhrnné podání. „Souhrnné podání obsahuje mimo jiné náš komentář k argumentaci Českých drah, naši reakci na tvrzení uvedená v posudcích předložených ČD a také další urgenci vydání předběžného opatření,“ sdělila mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá.
Ve sporu mezi předním českým výrobcem a státním dopravcem jde o to, že se České dráhy rozhodly nakoupit od Siemensu vlakové soupravy za pět miliard korun. Rozhodnutí ovšem nevzešlo z výběrového řízení. ČD chtějí využít toho, že jim jejich rakouský protějšek ÖBB přepustí část ze své již v roce 2006 vysoutěžené dodávky na celkem 67 vlaků. Cena je tak podle Českých drah výrazně nižší, než by tomu bylo v případě samostatné transakce (podrobněji viz Euro 31/2011). Za jeden Railjet mají ČD zaplatit v průměru 12,53 milionu eur. Tržní cena by se měla pohybovat okolo 15 milionů. Dráhy navíc argumentují tím, že potřebují vlaky, které jsou schopny jet 230 kilometrů v hodině, aby si udržely mezinárodní tratě.
Škoda v doplňujících podáních napadá jak cenu, tak také argumentaci Siemensu i ČD, že jde o postoupení opce od ÖBB, kterou nehodlají Rakušané využít.
Jak již týdeník Euro uvedl, cena pro ČD je mírně vyšší, než vysoutěžili ÖBB. V první sérii 23 vlaků vycházel jeden na necelých jedenáct milionů eur, v druhé sérii o 44 kusech pak na 12,27 milionu. Právě to Škoda označuje za nepřípustné.
V námitce, že nejde o postoupení opce, se plzeňská společnost opírá o prohlášení někdejšího šéfa ÖBB Stefana Wehingera z roku 2007, který řekl: „V únoru 2006 jsme objednali 23 souprav Railjet… následně jsme se rozhodli využít opci na dalších 44 souprav… Smlouva na tuto dodávku byla podepsána 24. září (2007).“ Podle Škody tak nejde o opci, ale přeprodej závazně objednaných vlaků.
Dráhy a Siemens mají čas na uzavření smlouvy do 30. září. Do té doby byla prodloužena lhůta na vyjednávání. Škoda se jim v tom snaží zabránit předběžným opatřením, které po ÚOHS žádá. Podané námitky totiž zamezují dalšímu vyjednávání jen do 11. srpna. (aju)

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít