Škoda Sparu

12. března 2014, 12:00 - Pavel Páral
12. března 2014, 12:00

Opět z Česka mizí jeden obchodní řetězec, který nesázel vždy a všude na nejnižší cenu, ale šlo v něm koupit i kvalitnější sortiment. Navíc není zdaleka vyloučeno, že po odchodu Sparu konsolidace sektoru bude pokračovat. Má to ekonomickou logiku, ale pro zákazníky zužování konkurence moc dobrého nepřinese a pro tuzemské dodavatele zejména potravinářského zboží to bude už vůbec hodně nepříjemné.

Pokrytí území větších i středních měst nákupními centry s tisíci metry prodejních ploch je v Česku extrémní. Uživit všechny ty giganty při snižujících se tržbách za potraviny je poměrně dost obtížné. Dlouhodobě mohou vydělávat jen ti největší, kteří své velikosti dosahují nízkými cenami a s tím i související ne vždy úplně vysokou kvalitou služeb. Přitom vydělávat je třeba, protože zahraniční mateřské společnosti nějaké tuzemské problémy moc nezajímají a chtějí své investice logicky zpět co nejrychleji.

Toho se dosahuje v zásadě dvěma cestami. Jednou je dovoz zboží velkých značek v druhé kvalitě, které je tudíž levnější, a jeho prodej za prémiové ceny tuzemským kavkám. Všichni jsme se s tím setkali leckde, od nápojů, přes jogurty a marmelády až po prací prášky.

Druhou je drastický tlak na cenu domácích dodavatelů a rezignace na kvalitativní parametry. Podstatné je, aby zboží bylo poživatelné a šla na něj nasadit dostatečná marže, z níž se zaplatí ony nadměrné metry prodejních ploch.

Tyto taktiky pod tlakem veřejnosti v posledních dvou letech nefungují tak jako dříve a řetězce přece jen zkouší prodávat i něco nejen poživatelného, ale i dobrého. Jde to sice ztuha, ale různé koutky regionálních potravin se objevují a výrobci sázející na kvalitu nacházejí cestu na pulty v supermarketech.

S odchodem jednoho významného hráče z trhu tento tlak zase poněkud zeslábne. V Praze a dalších větších městech sice konkurence specializovaných prodejen bude tlačit ke slušnějšímu chování, ale v menších místech odkázaných na Lidly, Tesca a Alberty zákazník úbytek soutěže na maloobchodním trhu pocítí.


Čtěte další komentáře Pavla Párala:

Poštovní protest

Složenka od Agrofertu

Mzdový dudlík

Mohlo by vás zajímat

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

Hry pro příležitostné hráče