Šimonovský chce více zpoplatnit kamiony

25. října 2004, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
25. října 2004, 00:00

ZAVÁDĚNÍ MÝTNÉHO Ministerstvo dopravy v čele s lidovcem Milanem Šimonovským má plán jak sehnat v krátké době více peněz na údržbu a výstavbu dopravní infrastruktury. Navrhuje totiž zrušit jednodenní dálniční známky. I přesto, že se to patrně nebude líbit Evropské unii.

**ZAVÁDĚNÍ MÝTNÉHO

Ministerstvo dopravy v čele s lidovcem Milanem Šimonovským má plán jak sehnat v krátké době více peněz na údržbu a výstavbu dopravní infrastruktury. Navrhuje totiž zrušit jednodenní dálniční známky. I přesto, že se to patrně nebude líbit Evropské unii.

Podle ministra dopravy Milana Šimonovského je důvodem návrhu na zrušení jednodenní dálniční známky nesoulad mezi cenou dálniční známky na českých dálnicích a výší elektronického mýtného v sousedních zemích. Rozdíl mezi výší mýtného v Rakousku a cenou dálničních známek v České republice je až několikanásobný. Například průjezd 400 kilometry dálnice v Rakousku přijde nyní na zhruba 2500 korun, průjezd stejně dlouhého úseku v České republice na desetinu této ceny. České dálnice se tak stávají tranzitními pro stále větší počet kamionů. Jak Šimonovský zdůraznil, snažil se neúspěšně prosadit zvýšení ceny jednodenní známky na třech posledních zasedáních ministrů dopravy EU. „Český návrh rada ministrů EU odmítla a tvrdí, že je zaměřený proti volnému pohybu zboží a poškozuje zahraniční dopravce projíždějící přes Českou republiku,“ připomněl Šimonovský. Jednodenní dálniční známky využívají převážně právě zahraniční dopravci při tranzitu přes ČR. V současnosti stojí jednodenní dálniční známka 240 korun. Podle poslaneckého návrhu by je od příštího roku měly nahradit třídenní nálepky za 620 korun. Ministr Šimonovský připustil, že si je vědom námitek ze strany orgánů Evropské unie, od svého návrhu však zatím ustoupit nehodlá. Systematickým řešením bude až zavedení mýtného, které se však alespoň podle vyjádření zástupců ministerstva dopravy nestihne dříve než v roce 2006. Jeho sazby by pak měly odpovídat připravovaným sazbám mýtného v N ěmecku, které je o něco levnější než v Rakousku. Kilometr dálnice by tak stál kolem čtyř korun. V Rakousku se platí průměrně přes šest korun za kilometr. Podle mluvčí ministerstva dopravy Ludmily Roubcové se ceny českého mýtného nemohou vyšplhat až na maximální úroveň běžnou v Rakousku či Německu, neboť mýtné nejvíce postihne české dopravce. Jejich ekonomická síla stále ještě není na úrovni dopravců západoevropských. Zástupce Sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix zdůraznil, že každé navýšení nákladů dopravců, tedy i zavedení mýtného, musí čeští dopravci promítnout do svých cen. Vláda plánuje zpoplatnit zhruba 3000 kilometrů českých dálnic, rychlostních komunikací a silnic I. třídy. „Přesná výše zpoplatnění českých silnic ale ještě není určena, bude až součástí posouzení celé ekonomie tohoto záměru,“ upozornila mluvčí ministerstva dopravy.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít