Silniční doprava naráží na své limity

01. srpna 2005, 00:00 - JIŘÍ PINKA
01. srpna 2005, 00:00

ŘEDITEL FIRMY SCHENKER TOMÁŠ HOLOMOUCKÝ: Pokud chce firma úspěšně dopravit zboží na delší vzdálenost, nevyplatí se šetřit. "Šance na bezproblémové doručení se zvyšuje při správně zvoleném obalu a vhodném druhu přepravy," radí ředitel logistické společnosti Schenker Tomáš Holomoucký.

ŘEDITEL FIRMY SCHENKER TOMÁŠ HOLOMOUCKÝ: Pokud chce firma úspěšně dopravit zboží na delší vzdálenost, nevyplatí se šetřit. „Šance na bezproblémové doručení se zvyšuje při správně zvoleném obalu a vhodném druhu přepravy,“ radí ředitel logistické společnosti Schenker Tomáš Holomoucký.

* Na co si mají podniky dávat pozor, aby jejich zásilka dorazila bezpečně? Za prvé na volbu vhodného druhu přepravy odpovídající povaze zboží. Někdy se z důvodů úspory volí levná přeprava, která je ale komplikovaná a dochází k častým manipulacím se zbožím. Výběr vhodného druhu dopravy je dobré konzultovat s odborníky. * Co je ještě hodně důležité?

Hlavně dbát na způsob balení, který musí odpovídat zvolenému způsobu přepravy. Pakliže plánujeme dopravu zboží na dlouhé vzdálenosti, se zásilkou se bude manipulovat, bude přepřahána nebo dokonce jede po moři, musí balení odpovídat tomu, že zásilka trpí. Připomínám, že za balení zásilky zodpovídá podle obchodního zákoníku odesílatel. My sice nemůžeme převzít odpovědnost, ale dokážeme sjednat experty nebo zprostředkovat odbornou firmu, která se na balení specializuje. V případě reklamace tedy expert v první řadě zkoumá, jestli bylo zboží dobře zabaleno.

* A co případná ztráta zboží? Pokud si je firma už dopředu vědoma rizik v rámci přepravního procesu - například že vinou poškození nebo nějaké náhody by mohlo dojít ke ztrátě obchodního kontraktu, pak by se měla rozhodnout pro připojištění. To se v řádu pohybuje v promilích ceny zásilky. Firma získá jistotu, že dostane zpět nejen plnou hodnotu zboží, ale i část vzniklých obchodních rizik. * Jaký dopad na logistiku má současné ucpání dopravních tepen v Česku?

To není jenom český problém. Postihuje i další tranzitní země jako například Německo či Rakousko, především směrem sever-jih. Silniční doprava v Česku skutečně naráží na své limity. Podle našich odhadů narostla v poslední době doprava zboží v tuzemsku asi o pětinu, což je poměrně velké číslo.

* Jaké navrhujete řešení?

Jednou z možností je využití železniční přepravy. Je to zatím poněkud opomíjená alternativa. I proto, že majitelem naší společnosti jsou Deutsche Bahn, vidíme v této oblasti slibnou budoucnost - především u velkoobjemových přeprav na dlouhé vzdálenosti.

* Po kterých spedičních a logistických službách je nyní v Česku největší poptávka? Nejvíce narůstá poptávka po komplexních službách. Zákazníci hledají firmu, která poskytne kompletní řešení takzvaně z jedné ruky. Roste také poptávka po službách s vysokou přidanou hodnotou. * Co pro obor znamenal vstup do Evropské unie? Celý proces spedice se zjednodušil a zrychlil. Na druhé straně došlo k podstatnému zesílení konkurence v oboru. * Změnily se ceny?

Ceny klasických spedičních služeb se radikálně snížily. K poklesu došlo díky zvýšení frekvence výměny zboží, zkrácení přepravního času, zrušení celních poplatků a především díky zostření konkurence.

* Jak vnímáte zavádění mýtného? Co přinese speditérům a koncovým odběratelům přepravovaného zboží?

Z našeho pohledu je mýtné náklad, který nevzniká naší vinou. Nezbývá nám tedy nic jiného, než ho průhledně přenést na koncové zákazníky. Některé firmy však vyšly v rámci konkurenčního boje svým klientům vstříc - rozhodly se mýtné pohltit do svých vlastních nákladů a zákazníkům mýtné neúčtují.

* Takže ceny neporostou? Přestože náklady na dopravu v důsledku zavedení mýta rostou, celková cena přepravy paradoxně klesá. Z hlediska druhu dopravy má mýtné největší vliv na kamionovou dopravu. V současné době tvoří mýtné v Německu či v Rakousku více jak deset procent ceny dopravy. Ptáme se, kde jsou limity. Čekáme, co trh se zavedením mýtného v Česku udělá. Jestli i toto budou některé firmy schopné začlenit do svých nákladů, aniž by navýšily cenu dopravy. Zisk v celém odvětví půjde ještě níže. * Které státy jsou pro logistiku a spedici nejnáročnější? Pokud bych měl jmenovat místa, která představují výzvu, bude to na prvním místě Rusko - a to nejenom pro nás. Základními třemi parametry, které z něj činí „oříšek“, jsou velké vzdálenosti, specifika celního odbavení a dlouhodobý proces budování infrastruktury. Na druhém místě je pak Čína. Je tam obrovský přetlak zboží směrem ven, a tudíž dopravní náklady mají tendenci k nárůstu. Pokud ale chcete poslat kontejner do Číny, je cena ani ne čtvrtinová oproti vypravení kontejneru z Číny. Kromě toho v tamních přístavech vznikají lodní dopravní zácpy. * A co USA?**

Dostat zboží do Ameriky je další problém, vyžaduje to experty na pochopení místní bezpečnostní problematiky. Každé zboží, které tam jde, musí být dopředu avizováno. Pro hladký průběh je třeba příprava a to vyžaduje od firmy investice. My jsme to vyřešili tak, že jsme zavedli systém elektronického předvyclení, které dnes představuje naprostou nezbytnost. Samozřejmě nejsme jediní, všechny významné firmy jednají podobně.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče