Silnice zaplavily kamiony

02. května 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
02. května 2005, 00:00

Vstupem Česka do Unie zmizely z okolí hraničních přechodů fronty kamionů, ovšem přesunuly se jinam. Zatímco okolí hraničních přechodů zeje prázdnotou, Jižní spojka v Praze a okolí Barrandovského mostu dnes a denně odolávají tisícovkám kamionů.

Vstupem Česka do Unie zmizely z okolí hraničních přechodů fronty kamionů, ovšem přesunuly se jinam. Zatímco okolí hraničních přechodů zeje prázdnotou, Jižní spojka v Praze a okolí Barrandovského mostu dnes a denně odolávají tisícovkám kamionů. Není divu - po zavedení elektronického mýta v Rakousku aNěmecku se české silnice staly levnou variantou draze placených dálnic v těchto zemích. ČEKÁ SE NA MÝTNÉ Jedinou možností, jak regulovat kamionovou dopravu, je zavést elektronické mýtné. Vláda schválila následující postup: mýtné mají v první fázi od roku 2006 platit kamiony nad 7,5 tuny, a to na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Způsob, jakým se mýtné v Česku bude vybírat, má vzejít až ze soutěže na dodavatele, kterou chce stát vypsat ve druhé polovině roku. Problém ale je, že vládní krize se podepsala i na přípravě zavedení mýtného a již nyní odborníci tvrdí, že do příštího roku se to prostě nedá zvládnout. Kabinet proto hledá náhradní dočasná řešení, která však obvykle naráží na kritiku z Evropské unie. Jako průchozí se jeví plán, aby všichni řidiči kamionů platili při vjezdu na území Česka poplatek. Datum zavedení tohoto opatření je však zatím také v nedohlednu. LOĎAŘI DO CIZINY**

Ve vodní dopravě se otevřely možnosti pro české loďaře v cizině. Na základě licence mohou poskytovat své služby kdekoli v Evropě. České letecké společnosti pak mohou díky vstupu do Unie nově nabízet linky z jakéhokoli letiště, tedy i mimo svou mateřskou zemi, do jiného státu Unie. Využívají toho jak ČSA, tak i soukromá firma Travel Service.

Na železnici zatím vstupem do Unie žádná velká změna nenastala. Hlavní železniční síť čeká liberalizace až v roce 2006, zbývající části sítě až o dva roky později. To znamená, že faktický monopol na osobní i nákladní dopravu mají České dráhy, které se zatím nemusí vypořádávat se zahraniční konkurencí.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče