Silničáři dostali přidáno a spěchají s opravami

19. dubna 2004, 00:00 - DAVID HAVLÍK, reportér ČT david.havlik@czech-tv.cz
19. dubna 2004, 00:00

STÁT PŘIDAL SILNIČÁŘŮM MIMOŘÁDNĚ SEDM SET PADESÁT MILIONŮ KORUN NA OPRAVY PO ZIMĚ. TA BYLA NEJDRAŽŠÍ ZA POSLEDNÍCH NĚKOLIK LET. NA VOZOVKÁCH NAPÁCHALA ŠKODY ZA MILIARDY. SILNIČÁŘI CHTĚJÍ S OPRAVAMI ZAČÍT CO NEJDŘÍVE.

Ředitelství silnic a dálnic zadá všechny opravy odborným firmám O ZAKÁZKY SE MOHOU UCHÁZET ODBORNÉ FIRMY. Původně dostali silničáři na celoroční opravy a údržbu komunikací stejně peněz jako loni. Tedy něco málo přes sedm miliard korun. „Zima ale způsobila větší výtluky a výmoly než v loňském roce,“ říká Pavel Švagr ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Ještě konkrétnější je šéf výstavby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Vladimír Vorel: „Ředitelství silnic a dálnic odhadlo škody po letošní zimě na dálnicích a silnicích první třídy na bezmála dvě miliardy korun.“ Škody na komunikacích druhých a třetích tříd, které spravují krajské správy a údržby silnic (SÚS), fond dopravy oceňuje asi na miliardu. Celkem by mělo být z uvolněných 750 milionů korun zaplaceno asi sto nejpotřebnějších oprav komunikací v celé zemi. „Příjemci finančních prostředků budou jednak konkrétní správy a údržby silnic v krajích a také Ředitelství silnic a dálnic. Na opravy dálnic a silnic prvních tříd fond uvolnil navíc 500 milionů korun a na silnice druhých a třetích tříd 209 milionů korun. Peníze jsou účelově vázané, což znamená, že budou použity na odstraňování konkrétních škod na úsecích silnic. Finance se našly restrukturalizací rozpočtu fondu. Pocházejí z loňských úspor,“ vysvětlil ředitel SFDI Švagr. PŘÍSNÁ PRAVIDLA Nejvíce přidáno mají dostat Středočeši - o 50 milionů korun. Spravují nejvíce kilometrů silnic ze všech krajů. „Letošní zima byla opravdu krutá. Ve Středočeském kraji bychom potřebovali asi 100 milionů korun. Padesát milionů korun je polovina. Budeme proto hledat zdroje v rozpočtu kraje. Už víme, kde bychom vzali asi 40 milionů korun. Chybět nám přesto bude stále 10 milionů korun. Nejspíše zrušíme některé z plánovaných investičních akcí,“ říká středočeský hejtman Petr Bendl a pokračuje: „Už jsme zmapovali, kde všude bude třeba opravovat. Ve správě máme přes 8800 kilometrů silnic a nedá se říci, že jsou více poškozeny na jihu, nebo na severu. Je to plošně v celém kraji,“ říká hejtman. Použití dodatečných příjmů od státu bude podléhat přísnému režimu. Ten má přispět k tomu, aby se s penězi nakládalo hospodárně a účelně. „Budeme požadovat, aby tam, kde budou provedeny opravy, byla vyžadována tříletá záruka. Současně budeme chtít, aby se v opravovaných místech v příštích třech letech nedělala nějaká souvislejší rekonstrukce,“ vysvětluje Švagr podmínky, za jakých mohou silničáři peníze utratit. MILIONOVÉ ZAKÁZKY

Ředitelství silnic a dálnic vypracovalo seznam více než sedmdesáti akcí, které chce z mimořádného státního příspěvku zaplatit. Náklady na nejnutnější opravy dálnic a silnic první třídy se pohybují od 750 tisíc do 23 milionů korun. „V šechny opravy po zimě zadáme podle zákona o zadávání veřejných zakázek odborným firmám. U každé akce plánujeme účast tří až pěti firem. Podle rozsahu a náročnosti oprav. Práce spěchají, proto s nimi chceme začít ještě v dubnu. Případné subdodávky si budou zajišťovat sami zhotovitelé staveb. Většina prací bude mít charakter obnovy asfaltového krytu vozovek,“ říká Vorel. Ředitelství plánuje, že nejvíce oprav uskuteční v Ústeckém a Jihočeském kraji. Jednou z nejnákladnějších akcí bude oprava vozovky mezi Dlouhou Lhotou a Obořištěm ve Středočeském kraji. Frézování pětikilometrového úseku silnice a položení nového povrchu vozovky tam přijde silničáře na 23 miliony korun.

**FOND DAL MAXIMUM

Loni silničáři utratili za zimní údržbu „jen“ dvě miliardy korun, zatímco letos pro ně byla zima výrazně dražší. Více utráceli silničáři ve všech krajích. Závěr je jednoduchý a potvrdil ho i Švagr: „Pokud je zima dražší, je méně peněz na jaro, léto, podzim i zimu.“ Krajské správy a údržby silnic i Ředitelství silnic a dálnic proto požadovaly, aby jim stát přidal více peněz. Silničáři v krajích chtěli 340 milionů korun, dostali 209 milionů. Dálniční ředitelství požadovalo přes miliardu korun, obdrželo polovinu. „V dané chvíli řešíme uvolněnými 750 miliony ty nejvíce poničené úseky našich silnic prvních až třetích tříd. Disponujeme s omezeným množstvím finančních prostředků. Uvolňujeme tolik peněz, kolik v dané chvíli můžeme,“ reaguje ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče