Sexy roadster

01. října 2009, 12:18 - Karel Zaoral
01. října 2009, 12:18

Dvojitě přeplňovaný třílitr dává vozu akceleraci stíhačky

Prapředek testovaného BMW Z4, označovaný jako Z3, měl pár výrazných nedostatků. Následující generace, už známá jako Z4, většinu z nich odstranila a zbytek drobných mušek automobilka BMW v aktuálním modelu vyladila k dokonalosti. Základ však zůstává stále stejný – lehké a silné sportovní auto s nekompromisní orientací na jízdní vlastnosti. Od minulé generace Z4 se změnil hlavně design. K lepšímu. Přeci jen uběhl nějaký čas a předchozí „zet čtyřka“ stárla. Přesto mnohými tolik kritizovaný design ve stylu orlích očí přenesl své geny i do současného modelu. Spolu s prolisovanou kapotou dává autu jeho genetická výbava ideální náboj, jaký člověk čeká u sportovního vozu. Jinou důležitou novinkou je skutečnost, že aktuální BMW Z4 vůbec poprvé přijíždí s pevnou skládací střechou, jejíž složení či rozložení zabere dvacet sekund, po které však auto musí stát. Složená střecha samozřejmě drasticky zmenší kufr. Uvnitř je u současné generace Z4 o trochu více místa, nicméně pocit obklopení vozem zůstává. Chvíli je třeba si zvykat na posez téměř nad zadní nápravou a na obří příď, pak už ale převáží pocit souznění s vozem. Špičkové sedačky poskytují perfektní odezvu chování zadní nápravy do bederní části páteře, ideálně tvarovaný volant pak předává rukám řidiče přené informace o trakci předních kol.
Reakce na plyn je v případě dvojitě přeplňovaného třílitru úchvatná. Z4 vyráží jako útočící mamba bez ohledu na povrch vozovky. Skvěle zvolená šířka a průměr obutí spolu s rozložením hmotnosti 50:50 drží auto na silnici při jakémkoliv myslitelném manévru. Tvrdý a nekompromisní podvozek v režimu sport plus s omezeným účinkem stabilizačního systému, rychlejší reakcí na plyn, rychlejší odezvou sedmistupňové dvouspojkové převodovky a omezeným účinkem posilovače řízení je ta správná kombinace na pořádnou porci adrenalinu za volantem. Vzhledem k výše uvedenému není až tak s podivem, že projíždět zatáčky dveřmi napřed není úplně samozřejmé, a to ani s takovou náloží výkonu na zadní nápravě. Pro řízený přetáčivý smyk to chce opravdu ostrý nájezd a nekompromisní práci s plynem a volantem, jinak auto vyřízne graciézní oblouk s dokonalou trakcí. Tomu všemu sekundují precizní a účinné brzdy, na které je spolehnutí za všech okolností. Objemu motoru a jeho výkonu odpovídá i spotřeba. Běžným způsobem, což je však v případě vozu typu Z4 tak trochu hřích, lze v kombinovaném režimu jezdit za 11 litrů benzinu na sto kilometrů. Pokud ale řidič s vozem jezdí jako se sportovním roadsterem o výkonu tří set koní, dvacet litrů na sto kilometrů jej nemine. S tím se bohužel pojí nutnost pohybovat se na delších trasách přískoky mezi benzinkami. Největším nedostatkem celého vozu je však absolutní nepřítomnost jakéhokoliv držáku na nápoje. Za požadované peníze je BMW Z4 vynikající volbou. Nabízí tak skvělé jízdní vlastnosti a v praxi použitelný výkon, jaké konkurence mimo top značky typu Lamborghini nebo Ferrari zkrátka nemá.

klady
design
motor
podvozek
jízdní vlastnosti

zápory
spotřeba
chybějí držáky na nápoje

Tabulka:
motor: řadový zážehový přeplňovaný šestiválec
objem: 2979 ccm
převodovka: automatická sedmistupňová
výkon: 225 kW
nejvyšší rychlost: 250 km/h
zrychlení 0–100 km/h: 5,1 s
spotřeba (l/100 km): 13,5/7/9,4

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče