Šestá hvězda za design

13. srpna 2007, 20:16 - David Kasl
13. srpna 2007, 20:16

Létající koblihy nahradil podnik vpravdě imperiálního ducha

Na místě hostince a hotelu U Černého orla, zbouraného při asanaci, postavil pražský podnikatel Jan Kolář v letech 1913 až 1914 nejmodernější hotel své doby. Historicky cennou stavbu ve stylu geometrické moderny, pozdně secesní s kubistickým rázem, navrhl architekt Jaroslav Benedikt a „koloniální“ interiér reprezentačních prostor Jan Beneš a sochař Josef Drahoňovský. Interiér se stal slavným především originálním obložením z glazované keramiky, které vyrobila knížecí Lichtenštejnská továrna na keramické zboží v Rakovníku (pozdější firma Rako).
Imperiální noblesu podniku si na sklonku habsburského mocnářství oblíbili c. a k. oficíři a z nedaleké Dělnické úrazové pojišťovny sem rád zaskočil i Franz Kafka. Na vyvýšeném pódiu hrával orchestr a odpoledne se tančívalo. V 50. letech komunistický režim objekt, jak jinak, znárodnil a předal ho odborům. Až od roku 2000 v něm fungoval hostel a kavárna, která proslula především svou specialitou zvanou Saturninova mísa.
Návštěvník si za cenu 1943 korun mohl zakoupit mísu den starých koblih a spolu s tím i právo metat je nejen po přátelích, ale také ostatních hostech, jak se o tom hovoří v úvodu knihy Zdeňka Jirotky Saturnin.
Nyní budova patří Majetkové, správní a delimitační unii odborových svazů, která do rekonstrukce započaté v roce 2005 investovala téměř půl miliardy korun. Tendr na dlouhodobý pronájem hotelu vyhrál incomingový tour operátor Special Tours Praha.

V historickém duchu

„V pokojích ležely matrace na zemi a na patro připadalo jedno sociální zařízení. Z našeho pohledu tam nebylo nic,“ popisuje stav před rekonstrukcí současný ředitel hotelu Lukáš Klak.
„Naše koncepční studie počítala s dispozičním uspořádáním hotelu v kategorii pěti hvězd,“ říká architekt Ivo Nahálka, autor vnitřních úprav. „Hotel měl zachované zdobné a bohaté interiéry v části kavárny a schodiště, ukazující na řemeslnou zručnost a smysl pro barvy a detaily.“ O totéž se Nahálkova kancelář Archina snažila i v ostatních prostorách, které jsou v devadesáti procentech řešeny zcela novým interiérem.
Investor si přál, aby si hosté podle interiérů dokázali zapamatovat, že jsou právě v hotelu Imperial. „Hledali jsme například vzory na koberce nebo sami vymýšleli takové, jaké nikdy nebyly použité,“ pokračuje Nahálka, „například jsme ozdobné dekorace v hotelu aplikovali na tapetový pás.“
Investora se podařilo rovněž přesvědčit, aby vyhradil finance na spolupráci s výtvarníky. Interiér proto doplňují vitráže, olejomalby, plastiky a další díla současných umělců.

Rakovnický vynález

„Rakovničtí technici v roce 1913 vymysleli originální konstrukční řešení svazování stropních mozaik drátěnou vazbou, která zachránila obklad stropů,“ popisuje práce na restaurování keramické výzdoby vedoucí restaurátor Vojtěch Pařík, „vynález udržel celý obklad na místě více než devadesát let i přes hustý tramvajový provoz, který způsobuje značné otřesy.“
Restaurátorské práce započaly studiem dobových záznamů v archivu rakovnického závodu RAKO. „Bez nich bychom nedocílili takové věrnosti při rekonstrukci zničených keramických partií, například v bývalé vinárně (nyní fitcentru) nebo při obnově plastického členění mozaikových stropů,“ říká Vojtěch Pařík. Nezachovaly se bohužel žádné lustry, a nebylo proto možné odhalit původní záměr tvůrců. „Nové lustry vytvořené architektem Markem Houskou ze skla a mosazi však ideálně navazují na keramické glazury a celá plastika stropu tím vyvažuje bohatost plastického řešení stěn, pilířů a sloupů,“ konstatuje Pařík.

Hi-tech srdce

Hotel Imperial nabízí po rekonstrukci 126 pokojů ve třech kategoriích. „Základní se říká Lux, dále zde máme nadstandardní kategorii exekutivních pokojů a suity ve dvou kategoriích,“ vypočítává ředitel Klak. A dodává, že se památkově chráněnou budovu podařilo „prošpikovat“ nejmodernějšími technologiemi. „V hotelu jsou rozvedeny IP telefony a nejmodernější internet. Podobně disponujeme nejmodernějším konferenčním vybavením.“

Aby bylo rozumět

Gurmetská Praha bájnou kavárnu v nové hávu zvědavě očekávala. Mimo jiné i proto, že kavárna, zřízená jako Grand Café, disponuje plnohodnotnou kuchyní. Takových podniků není v Praze mnoho a není mnoho kuchařských jmen, jejichž nositelé by se úkolu mohli zhostit. Zdeněk Pohlreich k nim ovšem patří.
Nedávno překročil padesátku a zjistil, že už se mu zajídá stále někoho poslouchat. Když hotel Imperial požádal o spolupráci, Pohlreich si vymínil: Kuchyně a provoz kavárny budou samostatným subjektem s vlastní ekonomikou a pod výhradním vedením Executive Chefa Café Imperial. Tedy Pohlreicha. Vyzbrojen zkušenostmi z kuchyní hotelů jako Radisson SAS Alcron či Marriott a Renaissance hodlá provozovat to, čemu se říká Grand Cuisine, a přitom se držet i rozumných cen. Pro představu uvádíme několik položek z nabídky.
Pohlreichovým cílem je takové jídlo, ze kterého je jasně patrná, transparentně čitelná chuť. Tedy jídlo srozumitelné, což jak mnozí vědí, bývá nejtěžší. Své krédo popisuje: „Kupuj to nejlepší a dělej s tím co nejméně.“ Dále míní zavést u nás ne příliš obvyklé privátní stolování s menu vytvořeným na přání a hlavně Stůl šéfkuchaře. Ten bude umístěn přímo v kuchyni a hosté budou tedy moci sledovat přípravu i aranžmá pětichodového menu. A konečně k nabídce kavárny patří též možnost navštívit šéfkuchaře v kuchyni a promluvit si s ním o servírovaných pokrmech.

Čeho se můžete v Café Imperial nadít?

  • Anglická snídaně (toasty, smažená vejce, slanina, fazole, klobásky, džem, pečivo, máslo, káva nebo čaj) - 190 Kč
  • Kuřecí vývar se zeleninou a domácími nudlemi - 60 Kč
  • Trio mini quiches (houbový, cibulový, slaninový) - 150 Kč
  • Pečený králík na česneku, špenát, bramborové knedlíky - 290 Kč
  • Irská hovězí líčka s bramborovou kaší, restované žampiony - 295 Kč
  • Filátko z ryby sv. Petra s pórkem, cuketou s glaze z limet a zázvoru - 395 Kč

Texty k fotografiím 1
Dvoje hodiny zakomponované do figurálních kompozic sochaře Drahoňovského se podařilo zachránit a zprovoznit v originální podobě díky firmě Elektročas, která je vybavila hodinovými stroji před 60 lety. Hodiny mají stejné repasované strojky a jsou napojeny na řídicí jednotku, která prostřednictvím rádiového signálu předává přesný čas a automaticky mění letní na zimní.

2
Rekonstrukce keramické výzdoby, za niž si na počátku 20. století RAKO účtovalo 70 tisíc korun, zahrnovala zejména čištění povrchů, doplňování chybějící keramiky i nové spárování. Svítidla v kavárně se vyráběla podle dochovaných fotografií. Bylo záměrem uvést kavárnu do původního stavu, takže uspořádání nábytku a dělicích paravánů částečně odpovídá dochovaným fotografiím. Novými prvky jsou například samoobslužný bufet a celý bar.

3
Geometrické tvary převzaté a stylizované například z původního zábradlí a schodiště se promítly do podlah a odrazily se na kamenných portálech výtahů. Leptaná grafická ozdoba mosazného portálu obsahuje aplikované logo hotelu.

4
Labutě na toaletách v kavárně jsou originálním dílem současného autora interiérů, který se inspiroval v široké škále rostlinných i zvířecích motivů na keramice použité v kavárně.

5
Jedním z nejviditelnějších prvků rekonstrukce byla obnova rohového vstupu do kavárny, aby její hosté nemuseli procházet kolem recepce v hlavním vchodu hotelu. Fasáda byla ošetřena jemným oprýskáním a pomocí speciálního roztoku napuštěna kamením, které se tehdy používalo. Původní drobná drť nebyla k dispozici, takže se fasáda musela i dobarvovat ručně.

6
Atypický nábytek hotelových pokojů, jako jsou čela postelí, noční stolky, svítidla či komody pod televizor, ale i tapety a koberce, to vše vzniklo na zakázku podle návrhů Iva Nahálky. Každá koupelna je originál, protože jsou obložené alabastrovým mramorem, který má pokaždé jinou kresbu. Mramory jsou řezané na míru a například i u van byla použita série výrobků, které nejsou na českém trhu k dostání. U dřevěného ostění a obložení krytů radiátorů vycházel autor z dobové předlohy původního hotelu a rovněž vstupní dveře jsou replikami s drobnými úpravami. Důraz je kladen i na používání přírodních materiálů, jako jsou vlněné koberce či dýha, hojně je využito také skla a mosazi.

7
Schodiště se z větší části vrátilo do původní podoby. Opravovalo se zábradlí včetně madla, vyčistilo a opravilo se teraso (podlahová dlažba), u oken se opravovaly vitrážové výzdoby. Nový je koberec a prvky na podestách. Svítidla jsou inspirována historickými světly v kavárně.

8
Dekory pro lampičky a lemování zrcadel obsahují motivy z fasády, na které je často používán plastický čtverec s diagonálním členěním. Cílem bylo dostat do souladu exteriér s interiérem, aby člověk stále cítil, že je v jedné budově.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče