Šest měsíců pod indickou vládou

23. dubna 2007, 00:00 - admin
23. dubna 2007, 00:00

AVIA LETŇANYAvia Letňany měla smůlu na zahraničního partnera, který ji v 90. letech získal do svého vlastnictví. Korejská automobilka Daewoo měla dost problémů se svou existencí, než aby se mohla věnovat rozvoji značky.

AVIA LETŇANY

Avia Letňany měla smůlu na zahraničního partnera, který ji v 90. letech získal do svého vlastnictví. Korejská automobilka Daewoo měla dost problémů se svou existencí, než aby se mohla věnovat rozvoji značky. Světlo na konci tunelu se objevilo až s příchodem investiční společnosti Odien Group v roce 2005, které se podařilo vytáhnout letňanskou automobilku z nejhoršího.

Nový majoritní akcionář se ale netajil svými plány továrnu výhodně prodat. Správný okamžik nadešel v loňském roce, kdy se vlastníky Avie za 800 milionů korun stali právě Indové.

OPTIMISTICKÉ PLÁNY DO BUDOUCNA

Po půl roce indické nadvlády v Letňanech firma postupně zvedá hlavu. Zatímco za celý loňský rok se zde vyrobilo jen 580 nákladních vozidel, nyní dosahuje měsíční produkce téměř sta kusů a za celý letošní rok jich má být 1400. „To je dobrým cílem k dosažení plánované výroby pěti tisíc vozů ročně do roku 2009,“ říká nový šéf automobilky Venkat Venkatasan.

Podle jeho slov především skončilo období, kdy Avia kvůli nedostatku finančních zdrojů vyráběla jen na zakázku a dodací lhůta se počítala na měsíce.

S Indy přišly peníze, a tak firma začala opět vyrábět na sklad a chystá rozsáhlé investice do prodejní a servisní sítě. Síla mateřské firmy a její zkušenosti s nákupem materiálu v levnějších státech údajně vedly k výraznému snížení nákladů.

MALÝ PODÍL ČESKÝCH SUBDODAVATELŮ

Právě orientace na jiné dodavatele jednotlivých komponentů je jednou z hlavních změn, ke kterým v Avii došlo. Na české výrobce nyní připadá jen asi 20 procent dodávaných dílů. V budoucnu se navíc může alespoň pro některé státy změnit dodavatel motorů, pohonné jednotky Cummins standardně montované do avií by dnes mohly nahradit vlastní motory firmy Ashok Leyland. „Je to proto, že na některých trzích jsou naše motory dobře známé a prodeji avií by to pomohlo,“ vysvětluje Venkatasan.

Klíčovými odbytišti zůstanou i nadále Česká republika a Slovensko, do budoucna by se ale měly vozy z Letňan nově objevit například v postsovětských zemích a v Africe. Právě tam by ale byly zřejmě dodávány s motory Ashok Leyland.

UVAŽUJE SE O AUTOBUSECH

Majitelé také intenzivně zvažují, zda by se v Avii daly vyrábět i autobusy. Rozhodnout se o tom má zhruba do třech měsíců. Pokud bude stanovisko kladné, měly by se v Letňanech montovat autobusy vyvinuté koncernem Ashok Leyland ve spolupráci s dalšími partnery.

Na druhou stranu chce ale majitel Avie pokračovat i ve vývoji vozů této značky. Momentálně se chystá výroba motorů splňující normy Euro 4 do vozů určených pro trhy zemí Evropské unie. Jiné mimoevropské trhy zatím na tak ekologické motory nejsou zvyklé a poměrně drahá pohonná jednotka by tam nebyla konkurenceschopná. POSÍLÍ SE PRODEJ A SERVIS Během letošního roku chtějí Indové také výrazně posílit prodejní a servisní síť automobilky Avia zejména v České republice a na Slovensku. V současné době v tuzemsku funguje šest dealerů a na Slovensku tři. Plánovaný stav by měl být přibližně dvojnásobný. Šanci zastupovat Avii by měli podle Venkatasana dostat i nezávislí podnikatelé.

„Chceme hodně investovat jak do českého, tak do slovenského trhu. Je naším zájmem, aby se úroveň servisních služeb stala nejlepší na trhu,“ zdůrazňuje výkonný ředitel Venkatasan.

Ještě v letošním roce by se také měl zvýšit počet zaměstnanců letňanské továrny z dnešních zhruba 265 až na plánovaných 300. Jen tak pro zajímavost: V továrně by se dalo po určitých úpravách vyrábět až 15 tisíc vozů ročně. Cílem indického managementu je ale dosáhnout cílového stavu pouze 2500 ročně vyrobených vozů. *

V březnu uplynulo půl roku od chvíle, kdy kontrolu nad letňanskou automobilkou převzala indická skupina Ashok Leyland Motors.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče