Sešlápněte dotační plyn

25. června 2007, 00:00 - FILIP ČERNOCH
25. června 2007, 00:00

DOPRAVA A CARGOKola ekonomiky roztáčí výroba a obchod. Jenže, bez nákladní přepravy a efektivní logistiky by zákazníci mohli leda tak smutně čekat na své zboží rezavějící někde ve skladech. V dnešním dílu seriálu se proto pod drobnohled dostanou dotační možnosti firem z oblasti dopravy a karga.

DOPRAVA A CARGO Kola ekonomiky roztáčí výroba a obchod. Jenže, bez nákladní přepravy a efektivní logistiky by zákazníci mohli leda tak smutně čekat na své zboží rezavějící někde ve skladech. V dnešním dílu seriálu se proto pod drobnohled dostanou dotační možnosti firem z oblasti dopravy a karga. Fungování evropského hospodářství neoddiskutovatelně závisí na transportu zboží, materiálu a lidí. Ani čeští dopravci, stěhovací společnosti nebo třeba provozovatelé skladů by proto rozhodně neměli zapomínat na podporu, která se jim z bruselských peněz nabízí. Jejich činnost sice z hlediska strukturálních fondů nepatří k těm nejvíce preferovaným, řada užitečných nástrojů se zde ale rozhodně najde.

KONEC ROZBITÝCH CEST

Zdaleka největší balík evropských peněz poputuje pochopitelně do budování dopravní infrastruktury. A jen málokterý řidič asi zapláče, že přijde o možnost pilovat si svůj um na občasných silničních tankodromech. Úpravy a modernizace se dočkají jak lokální a regionální, tak i státní či mezinárodní silnice. V těchto případech však z operačního programu Doprava i z Regionálních operačních programů budou čerpat výhradně majitelé a provozovatelé této infrastruktury.

Nabídka přímo pro firmy v oblasti dopravy a carga je roztříštěna do několika operačních programů. „Například jde o program Podnikání a inovace. Ten je sice jako celek zaměřen na výrobní sektor, skrývá však malý dárek v podobě programu Inovace. Už název napovídá, že jeho využití bude u inovativních procesů v logistice. Peníze z něj podnikatelé mohou získat na různé pokročilé skladovací systémy, řešení dopravních řetězců nebo kombinovaných skladových a dopravních služeb,“ otvírá nabídku analytik Jiří Novotný ze společnosti Technoexport.

„Jednoznačné eso je ale šestá prioritní osa už zmíněného programu Doprava,“ upozorňuje Novotný. Jazyk lámající název Podpora multimodální nákladní přepravy a rozvoj vodní dopravy totiž skrývá řadu podnikatelsky zajímavých šancí. „Prostředky je zde možné čerpat třeba na výstavbu překladišť kombinované dopravy, budování terminálů nebo i na nákup dopravních prostředků a jednotek kombinované dopravy,“ říká. I zde však bohužel dostanou určitou přednost projekty předkládané veřejnými subjekty.

PERTE SE O PENÍZE S OSTATNÍMI

Pochopitelně, podnikatelé mohou svou dotační příležitost hledat i v programech, které nejsou speciálně určeny pro logistické a dopravní firmy. „Typicky jde o Regionální operační programy. V jejich rámci mohou své žádosti předkládat soukromé podniky zajišťující hromadnou dopravu osob. Třeba firmy, které si města najímají na zajištění doplňkových dopravních služeb,“ uvádí Novotný. Bohužel tato nabídka se nevztahuje na nákladní dopravu.

Měkké neinvestiční projekty zase podporuje program Lidské zdroje a zaměstnanost. Na něj by měli upřít svou pozornost ti podnikatelé, kteří zvažují větší investice do vzdělávání, školení nebo rekvalifikace svých zaměstnanců. Například v rámci přeškolování při přechodu k nové organizační struktuře či řídicím systémům. Může jít třeba o větší speditérské firmy se stovkami klientů, které používají často velmi složité softwarové programy a vybavení. A právě na zaškolení zaměstnanců na jejich ovládání se peníze z tohoto programu mohou hodit.

Seznam lákadel potom uzavírá program Výzkum a vývoj pro inovace. Nicméně tady je třeba si uvědomit, že peníze mohou získat pouze veřejné vědeckovýzkumné subjekty. Jejich činnost ale může být pochopitelně zaměřena třeba právě na nové technologie v dopravě. A komerčním firmám se potom nabízí prakticky bezplatná možnost využít výsledků jejich činnosti. Třeba formou testování nově vyvinutých motorů, kdy firma zadarmo přijde k dalšímu dopravnímu prostředku.

NA EKOLOGII SE POZAPOMNĚLO

Přestože nákladní i osobní dopravě je dáváno za vinu masivní znečišťování životního prostředí, dotace na své ekologičtější fungování podnikatelé mezi programy nenajdou. „Je to velmi zvláštní hlavně u zavádění alternativních paliv a také podpory jejich využívání. Jistě, v omezené míře existuje několik málo možností pro veřejné subjekty provozující městskou hromadnou dopravu, ale pro soukromé, hlavně nákladní dopravce nabídka není. Přitom například dotace na pořizování motorů na alternativní paliva typu bioetanolu nebo bionafty by určitě své uplatnění našly,“ podivuje se analytik Novotný.

S tím souvisí i absence podpory na výrobu těchto paliv. A to i přes deklarovanou snahu EU o zelenější dopravu a o snížení závislosti na dovážených energetických surovinách. Jako osamělý kůl v plotě tak vyčnívá pouze Program rozvoje venkova s podporou pěstování energetických plodin.

CO JSOU MULTIMODÁLNÍ PŘEPRAVNÍ SYSTÉMY Jedná se o kombinovanou dopravu využívající více dopravních druhU při převážení nákladu. Unifikované jednotky (typicky kontejnery ISO) jsou kvůli omezení negativních ekologických dopadU přepravovány nejen po silnici, ale tfieba i po vodu nebo železnici.

152 MILIARD STÁLE ČEKÁ

Podle nejčerstvějších informací ministerstva dopravy by první výzvy pro předkládání projektů v rámci operačního programu Doprava měly být vyhlášeny během třetího čtvrtletí tohoto roku. Celkově je v tomto programu vyčleněno na období 2007-2013 přes 152 miliard korun.

ZÁKLADNÍ DOTAČNÍ MOŽNOSTI

• OP Podnikání a inovace – jeho podprogram Inovace

• OP Doprava - šestá osa „Podpora multimodální nákladní přepravy a rozvoj vodní dopravy“

• Jednotlivé Regionální operační programy

• OP Lidské zdroje a zaměstnanost

• OP Výzkum a vývoj pro inovace

NEBOJTE SE ZEPTAT

Plné vyhlášení výzev do operačních programů se rychle blíží a přestože se v rámci seriálu snažíme o poskytnutí maximálního množství informací, leckterá zajímavá témata zůstávají v pozadí. Se svými dotazy a náměty v oblasti strukturálních fondů se proto obracejte na adresu redakce nebo na mail cernoch@profit.cz.

 TÉMATA SERIÁLU 28. KVĚTNA Úvodní informace 4. ČERVNA Odborné služby 11. ČERVNA Obchodní služby 18. ČERVNA Výrobci 25. ČERVNA Přeprava a cargo 2. ČERVENCE Školy a vzdělávací instituce 16. ČERVENCE Obce a kraje 23. ČERVENCE Závěrečné informace

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče