Šéf Škoda Auto: Každý rok dvě nové škodovky

03. června 2009, 00:00 - Petr Korbel
03. června 2009, 00:00

Předseda představenstva Škody Auto Reinhard Jung naznačuje budoucnost. Příští rok se zřejmě fabie a roomstery dočkají modernizace, pak dojde na novou malou škodovku z Bratislavy a na nástupce modelu Octavia Tour.

Autor: Martin Siebert

Ve vašem závodě ve Vrchlabí se měly vyrábět nové malé vozy skupiny Volkswagen. Projekt však nakonec získal závod Volkswagenu v Bratislavě. Jaká budoucnost tedy čeká Vrchlabí?

Závod ve Vrchlabí již dlouhá léta neodmyslitelně patří a bude patřit ke Škodě. Zaměřoval se především na montáž nejsložitějších a nejpracnějších škodovek a vedle toho často sloužil k zahájení výroby nových modelů. Je to tedy výborný závod, který však v současné době limituje skutečnost, že je zařízen jen na montáž. Už tam není lakovna ani svařovna. Předpokladem k rozšíření vrchlabského závodu o tyto provozy by byla buď výrazně zvýšená poptávka, nebo zahájení výroby zcela nového modelu. Zachování závodu je však nadále součástí našich plánů. Kmenovým zaměstnancům, jichž je ve Vrchlabí asi tisíc, jsme slíbili, že je budeme i nadále zaměstnávat.

Jenže zaměstnávat je můžete třeba jako skladníky. Nebo budou dojíždět za prací do Mladé Boleslavi?

Budou montovat auta, a to v našem závodě ve Vrchlabí.

Na fabie se teď dost dlouho čeká, protože mladoboleslavský závod nestíhá uspokojovat poptávku. Podle některých zpráv by se mohly fabie montovat také právě ve Vrchlabí. Dojde k tomu?

Momentálně zkoumáme, jak zajistit vytížení závodu ve Vrchlabí, přičemž nemyslíme jen na fabie, nýbrž na celou naši modelovou paletu. Rozhodnutí však dosud nepadlo a analýzy ještě určitě nějaký čas zaberou.

Ve Vrchlabí se vedle nejsložitějších současných octavií vyrábí starší řada pod označením Octavia Tour. Dokdy tato produkce poběží?

Octavia Tour určitě zůstane v naší nabídce v tomto i příštím roce. V některých zemích se zřejmě bude prodávat ještě v roce 2011. V současné době intenzivně pracujeme na přípravě následovníka tohoto úspěšného typu, ale ještě není definitivně stanoven termín jeho nasazení do výroby.

REINHARD JUNG (58)

Do koncernu Volkswagen přišel v roce 1974. Pracoval jako projektový inženýr v Mexiku, Brazílii a Argentině. Po funkcích v centrálním plánování ve Wolfsburgu a v Salzgitteru zodpovídal za výrobu a techniku značky Volkswagen. V letech 1996 až 2001 vedl výrobní závod VW v Braunschweigu, následující dva roky byl prezidentem VW de Mexico. Předsedou představenstva společnosti Škoda Auto je od 1. října 2007. Je ženatý a má dva syny.

Předpokládalo se, že nová octavia bude nástupcem té původní.

Za dlouhá léta souběžné výroby obou generací jsme zjistili, že tímto způsobem můžeme obsluhovat dvě dosti odlišné skupiny zákazníků. Proto hodláme vůz Octavia Tour vyrábět až do okamžiku, kdy budeme schopni odpovídající skupinu zákazníků uspokojit novým vozem.

V Mladé Boleslavi zahajujete výrobu nového motoru, přeplňovaného benzinového čtyřválce o objemu 1,2 litru. Kolik motorů a převodovek se tu teď bude vyrábět?

Situaci ve výrobě našich motorů a převodovek velice pozitivně ovlivnilo zavedení šrotovacích prémií. Kapacita našeho závodu na motory a převodovky je plně vytížena. Pracujeme dokonce v mimořádných směnách a uvažujeme o výrobě motorů a převodovek i v době celozávodní dovolené. Tyto agregáty se používají nejen ve fabiích, ale také v mnoha koncernových vozech, jako je například VW Polo, VW Fox a Seat Ibiza. Navíc jsme zahájili výrobu velmi moderního čtyřválce. To si vyžádalo dodatečné investice, čímž se také zvýšila celková kapacita závodu, která dosud teoreticky činila zhruba 500 tisíc motorů a 500 tisíc převodovek ročně. Náš závod navíc získal v koncernovém výběrovém řízení zakázku na výrobu nových převodovek; kapacita bude činit tisíc kusů denně. S nasazením těchto převodovek počítáme nejprve do malého rodinného vozu. Zahájení výroby plánujeme na konec roku 2010. Je možné, že se tyto nové převodovky později uplatní v dalších modelech naší značky a v jiných malých koncernových vozech.

Bude se tu vyrábět nějaký další motor?

Nadále budeme mít dvě řady – modernizované tříválce 1,2 a přeplňované čtyřválce 1,2, které se uplatní například ve vozech Yeti.

Říkali jste, že každý rok představíte dvě nové škodovky. Pro příští rok se očekává výrazná modernizace fabií, ale co bude tou druhou novinkou?

Ano, kvůli našim rostoucím cílům chceme každý rok představit dva nové modely. Po superbu a modernizované octavii v roce 2008 následuje v letošním roce model Yeti a Superb Combi. V příštím roce se soustředíme na zbývající modelové řady.

Malá městská auta koncernu Volkswagen se nakonec budou vyrábět na Slovensku, protože Česká republika nemá euro. Ponesou rovněž znak Škody?

Společně s Volkswagenem připravujeme také malý automobil značky Škoda, jehož velikost odpovídá modelu Volkswagen. Rozdíly tam ale budou. Odlišnosti odpovídají zhruba tomu, co známe z trojice Volkswagen Polo, Škoda Fabia a Seat Ibiza. Tyto vozy sice vycházejí ze stejného základu, ale už na první pohled se od sebe odlišují.

Budou mít tato auta motory z Mladé Boleslavi?

Pokud jde o motory a převodovky, Škoda je v rámci koncernu značkou, která odpovídá za agregáty s malým objemem. Bude se proto podstatnou měrou podílet i na dodávkách pro auta, která se mají montovat v Bratislavě. Dosud však nepadlo rozhodnutí, kolik jich přesně bude.

Rozšířili jste vývojové středisko. Máte více zakázek od ostatních koncernových značek? Vývoj Škody je prvotně určen pro nás. Hlavním důvodem k rozšíření vývojového střediska byla potřeba zajistit vývojové práce pro rostoucí počet a rychlejší obměnu modelů značky Škoda. Řadu modulů ovšem používáme v koncernu společně. S navýšením kapacity našeho střediska pochopitelně roste také množství práce pro ostatní značky. Dopadnou na Škodu změny vyplývající z chystané fúze koncernu Volkswagen se společností Porsche? Diskuze vedené o změnách ve struktuře firem Volkswagen a Porsche se nás v současné době bezprostředně netýkají. Dlouhá léta jsme v rámci koncernu samostatnou značkou. Nevyrábíme sportovní vozy, nepoužíváme největší motory, takže s firmou Porsche přímo nespolupracujeme. Mnohé automobilky nyní přemýšlejí o levné značce. Renault má Dacii, Opel prý plánuje vzkříšení značky Wartburg a objevily se zvěsti, že i Volkswagen si s obdobnou myšlenkou pohrává. Není to ohrožení pro Škodu? Skupina Volkswagen se dnes skládá z devíti značek, z toho sedm značek připadá na osobní auta. I kdyby Volkswagen chtěl založit nějakou další značku, o čemž se momentálně ani nediskutuje, stále platí, že Škoda má dobře strukturovanou modelovou paletu a jasný profil. Současný vývoj našeho tržního podílu ve světě ukazuje, že jsme na správné cestě. Samozřejmě že na některých trzích, jako je Indie či Rusko, budeme muset reagovat na nabídku místních nízkonákladových konkurentů. Bojujete s vládami podporovanou konkurencí, protože například Opel získal státní garance. Co si o tom myslíte? Odmítáme přímé finanční injekce. To ale vlády dělat nebudou, protože to by byl finanční dar, který určitě žádný soukromý subjekt nedostane. Na druhé straně však akceptujeme jistou koordinaci prostřednictvím státních institucí, která vede k tomu, aby podniky přežily současnou krizi. Pokud by se zdařilo zachovat podniky jako Opel a Saab, pomohlo by to zaměstnanosti především v dodavatelském průmyslu. Proč jinak úspěšná Škoda stále ztrácí podíl na českém a slovenském trhu? V Česku a na Slovensku je Škoda nadále jedničkou. Její tržní podíly zde byly z historických důvodů dlouhá léta zcela mimořádné. U zákazníků se ovšem projevuje rostoucí touha představovat vlastní individualitu, navíc se stále rozšiřuje nabídka dostupných konkurenčních výrobků. Neznám však žádnou značku, která by na zcela otevřeném trhu dosahovala vyššího podílu, než má Škoda v České republice. Samozřejmě cítíme potřebu se o zákazníky v Česku a na Slovensku intenzivněji starat. Prvním krokem byly loňské cenové úpravy. Také v tomto roce chceme české a slovenské zákazníky přesvědčit výhodnými nabídkami. Pracujeme například na zlepšení vztahů mezi společností a tuzemskými autorizovanými prodejci, na prohloubení určité kolegiality v těchto vztazích. Jak se vyvíjí vývoz? Budete otvírat další zahraniční trhy? V posledních měsících jsme výrazně zvýšili zejména export do Německa, v Polsku jsme se v minulém měsíci dostali na první místo prodejního žebříčku. Pokud jde o otevírání nových trhů, musíme si uvědomit skutečnost, že na řadu států těžce dopadla současná finanční krize. Soustředíme se tedy na posilování svých pozic v zemích s velkým růstovým potenciálem, jako jsou Čína, Rusko a Indie. Rovněž doufáme v oživení na Ukrajině. V další perspektivě nám jde o jihovýchodní Asii čili země ASEAN, kde je ale velice těžké překonat dovozní bariéry. Tam budeme ve střednědobém horizontu zjišťovat další možnosti spolu s celou skupinou Volkswagen. Mluvilo se o možné montáži škodovek v Angole či v Íránu. Z těchto projektů sešlo?**

Afrika v současné situaci rozhodně není naší prioritou. Írán je pro nás vedle států skupiny ASEAN další zajímavou lokalitou, ale platí tam totéž. Podmínky pro jakýkoli import jsou tam velice složité, nicméně možnosti pečlivě sledujeme.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče