Sedmdesát kilo zlata za rok

31. května 2012, 12:34 - Petra Pelantová
31. května 2012, 12:34

Lidé se ptají, jak je možné, že krize ještě neskončila. A více řeší, jak ochránit úspory, říká jeden z majitelů společnosti Zlaté rezervy

Před dvěma lety začala společnost Zlaté rezervy v Česku prodávat investiční zlato. Podařilo se jí získat stovky klientů. „Rozhodli jsme se, že se budeme věnovat osvětové činnosti a klienty povedeme k tomu, aby část svých úspor investovali do zlata,“ říká jeden ze spolumajitelů společnosti Zlaté rezervy Roman Pilíšek. Se dvěma pobočkami – v Praze a ve Zlíně – má firma velké ambice. Co bylo hlavním důvodem, že jste začali v Česku prodávat investiční zlato? S kolegou jsme se dlouhodobě zabývali investicemi na komoditních trzích. Hlavním impulzem pro nás bylo studium rakouské ekonomické školy. Tento ekonomický směr přesně popisuje problémy současné doby a dává odpovědi na otázky – třeba proč nefunguje řešení probíhající ekonomické krize. Existující opatření jsou jen oddalováním nepopulárních kroků a neřeší její podstatu: dramaticky rostoucí dluhovou spirálu státních rozpočtů a nekontrolované uvolňování peněžních prostředků. Když jsme si kladli otázku, jak se může vůči tomuto iracionálnímu jednání států bránit jednotlivec, odpovědí pro nás bylo zlato. Zlato samo o sobě se nedá natisknout, uchovává si hodnotu, jeho cena stále roste.

Kolik už se vám podařilo získat klientů? Máme jich stovky. Za minulý rok jsme dosáhli obratu kolem sedmdesáti milionů korun a prodali přibližně sedmdesát kilo zlata. Náš cíl je pro tento rok mnohonásobně vyšší. Doposud jsme se hodně věnovali publikační činnosti, budování infrastruktury a distribuční sítě. Díky velkému zájmu klientů jsme se také rozšířili do Prahy. Narůstá nám výrazně také podíl firemních klientů.

Vašimi klienty jsou výhradně Češi? Převážně ano. Přichází také čím dál více klientů ze Slovenska. Lidé jsou lépe informovaní a jejich ekonomická gramotnost se neustále zvyšuje. Dříve na zlato pohlíželi jako na určitou formu investice, dnes pro ně představuje prostředek k uchování hodnoty peněz a zajištění jejich úspor.

Kde nakupujete zlato? Výhradně od největších zahraničních distributorů a výrobců. Naprosto se vyhýbáme jakýmkoli spekulantům či pochybným překupníkům podbízejícím se cenou. Potřebujeme mít stabilní a silné partnery. Je pro nás důležité, abychom klientovi dokázali dodat zlato rychle a v libovolně velkém objemu. Našim klientům garantujeme za předem stanovených podmínek i zpětný odkup. Celý proces funguje stejně, jako by si klient kupoval ve směnárně eura nebo dolary.

Kolik stojí vaše služby? Cena za naše služby je zahrnuta v ceně zlata. Neúčtujeme si žádné poplatky. Zlato se obchoduje na světové burze v Londýně a New Yorku jako samostatná komodita. Burzovní cena zlata je uvedena vždy v dolarech za jednu trojskou unci, což je 31,1035 gramu. Cenu ovlivní přepočet dolarů na koruny dle aktuálního kurzu a tzv. premium, což je náklad na zpracování zlata do podoby investičních mincí nebo slitků a na jejich distribuci. Základní pravidlo při investici do fyzického zlata říká, že čím vyšší váhový slitek nebo minci kupujeme, tím nižší je cena v přepočtu na jeden gram.
Hodně lidí tvrdí, že zlato je bublina, že dosáhlo vrcholu. My s tímto tvrzením absolutně nesouhlasíme. Podívejme se na meziroční nárůsty pohonných hmot, energií a potravin. Nikdo nepíše o tom, že jsou na vrcholu a že by měly poklesnout. Se zlatem je to stejné. Dokud se nevyřeší současné ekonomické problémy, nemůžeme očekávat, že by šla cena zlata výrazně dolů.

Která hmotnost u klientů vítězí? Velmi záleží na typu klienta a výši jeho investice. Běžné investiční zlaté slitky jsou standardně dostupné od váhy jednoho gramu do jednoho kila. Zajímavostí jsou bankovní zlaté cihly, které mají váhu 400 uncí, což je přibližně 12,5 kilogramu. Investiční zlaté mince se prodávají nejčastěji ve váze jedné trojské unce zlata a jejich podílů. Mince mají vyšší premium než zlaté slitky, protože jejich výroba a ražba jsou dražší. Velkou výhodou je, že při jejich odprodeji za ně získáte vždy lepší cenu.

Koho považujete za svou největší konkurenci? Nevnímám zde v Česku významnou konkurenci. Nákup zlata je naprosto totožný s tím, jako když své peníze svěřujete bance nebo investujete prostřednictvím fondu. Vždy záleží na kupujícím, zdali je pro něj rozhodující cena, rychlá doba dodání, garance zpětného výkupu či jiné služby. Investice do zlata je věcí dlouhodobou, a tak by se k ní mělo také přistupovat.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče