Sedm sazeb? Příliš složité!

14. srpna 2006, 00:00 - (čtk)
14. srpna 2006, 00:00

MÝTNÉ PRO KAMIONY Ministerstvo dopravy počítá se sedmi různými sazbami elektronického mýtného na dálnicích a rychlostních komunikacích. Dopravcům se navrhovaný systém zdá příliš složitý. Jednotlivé úseky českých dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy chce ministerstvo dopravy zpoplatnit některou ze sedmi sazeb tak, aby kamionům zabránilo v jejich objíždění.

MÝTNÉ PRO KAMIONY

Ministerstvo dopravy počítá se sedmi různými sazbami elektronického mýtného na dálnicích a rychlostních komunikacích. Dopravcům se navrhovaný systém zdá příliš složitý.

Jednotlivé úseky českých dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy chce ministerstvo dopravy zpoplatnit některou ze sedmi sazeb tak, aby kamionům zabránilo v jejich objíždění. Vyplývá to z návrhu, který je nyní v připomínkovém řízení. „Vládě návrh předložíme v září, do té doby ještě může doznat změn,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

MAXIMUM: 7,80 KORUNY ZA KILOMETR DÁLNICE Na dálnicích a rychlostních silnicích mají kamiony začít platit mýtné od ledna 2007. Průměrná sazba se tam má pohybovat kolem 4,05 koruny na kilometr, nejvyšší sazba ale může být až 7,80 koruny za kilometr.

Ministerstvo navrhuje, aby byla pro každý úsek dálnic od jednoho nájezdu k následujícímu stanovena jedna ze sedmi sazeb. Různé sousední úseky tedy mohou mít odlišné ceny, ke změně by přitom mnohdy docházelo už po několika kilometrech. Nejvyšší sazbu, zmíněných 7,80 koruny, by kamiony měly platit na téměř 60 kilometrech z celkem 250kilometrové dálnice D1. Jde například o úseky Soutice - Loket, Koberovice - Humpolec, Humpolec - Větrný Jeníkov, Velký Beranov -Měřín a Devět křížů - Ostrovačice.

Ceny budou dále diferencované podle ekologické kategorie vozidla, počtu náprav, a u dálnic také podle denní doby. K 970 kilometrům dálnic a rychlostních komunikací přibude od poloviny příštího roku dalších 1100 kilometrů zpoplatněných úseků silnic první třídy. Na nich se průměrná sazba má pohybovat kolem 1,90 koruny na kilometr.

NESMYSLNĚ SLOŽITÝ SYSTÉM?

Dopravcům se zdá být systém se stovkami různě zpoplatněných úseků nesmyslně složitý. Podle mluvčího Sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe si speditér dopředu nebude schopen spočítat náklady na cestu. Po ministerstvu proto budou dopravci požadovat, aby navržený systém výrazně zjednodušilo.

Podobně složitý systém sazeb mýtného nemá podle Felixe žádná jiná evropská země. Navíc diferenciace sazeb podle mýtných úseků tak, jak ji ministerstvo navrhlo, odporuje podle Felixe směrnici Evropské unie.

Žižková ale připomíná, že celoplošné zpoplatnění zavádí Česko jako teprve třetí země v Unii. Relativně složitým systémem se podle ní snaží předejít problémům s objížděním, který zaznamenalo po zavedení mýtného například Německo. „Plánujeme také spustit mýtný kalkulátor, který by měl podle kategorie vozidla, doby jízdy a zadaného úseku výši mýtného spočítat,“ dodává mluvčí ministerstva.

PRYČ S TRANZITEM Při takto stanovených sazbách očekává ministerstvo z mýtného výběr 8,2 miliardy korun ročně. Nejvíce se na výnosech mají podílet dálnice D5 a D1, které patří k nejfrekventovanějším českým dálnicím. Relativně vysokým zpoplatněním na nich chce ministerstvo omezit tranzitující kamiony.

Například při jízdě z Norimberku přes české dálnice D5, D1 a D2 do Vídně, by se cena jízdy včetně mýtného, ale také nákladů na řidiče, palivo a opotřebení pneumatik, měla u průměrného kamionu pohybovat kolem 9200 korun. Při jízdě z Německa přímo do Rakouska by stejný kamion za cestu zaplatil podle analýzy ministerstva o 500 korun méně. Trasa přímo do Rakouska je navíc o 70 kilometrů kratší a o hodinu rychlejší.

**EVROPSKÝ EXPERIMENT

Celoplošné zpoplatnění zatím v Evropské unii funguje jen v Německu a Rakousku. Různé sazby pro různé úseky dálnic tam ale podle sdružení dopravců neexistují. V Německu platí řidiči podle počtu náprav a toho, jak přísné emisní limity splňují. Sazba se pohybuje od 0,09 eura (2,70 koruny) do 0,14 eura (4,20 koruny) na kilometr. V Rakousku se sazby liší pouze podle počtu náprav vozidel, činí od 0,13 eura (3,90 koruny) do 0,27 eura (8,19 koruny) za kilometr. V Rakousku jsou tak v podstatě tři různé sazby, v Německu šest, zatímco v Česku by jich mělo být několik desítek.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče