Sedm sazeb? Příliš složité!

14. srpna 2006, 00:00 - (čtk)
14. srpna 2006, 00:00

MÝTNÉ PRO KAMIONY Ministerstvo dopravy počítá se sedmi různými sazbami elektronického mýtného na dálnicích a rychlostních komunikacích. Dopravcům se navrhovaný systém zdá příliš složitý. Jednotlivé úseky českých dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy chce ministerstvo dopravy zpoplatnit některou ze sedmi sazeb tak, aby kamionům zabránilo v jejich objíždění.

MÝTNÉ PRO KAMIONY

Ministerstvo dopravy počítá se sedmi různými sazbami elektronického mýtného na dálnicích a rychlostních komunikacích. Dopravcům se navrhovaný systém zdá příliš složitý.

Jednotlivé úseky českých dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy chce ministerstvo dopravy zpoplatnit některou ze sedmi sazeb tak, aby kamionům zabránilo v jejich objíždění. Vyplývá to z návrhu, který je nyní v připomínkovém řízení. „Vládě návrh předložíme v září, do té doby ještě může doznat změn,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

MAXIMUM: 7,80 KORUNY ZA KILOMETR DÁLNICE Na dálnicích a rychlostních silnicích mají kamiony začít platit mýtné od ledna 2007. Průměrná sazba se tam má pohybovat kolem 4,05 koruny na kilometr, nejvyšší sazba ale může být až 7,80 koruny za kilometr.

Ministerstvo navrhuje, aby byla pro každý úsek dálnic od jednoho nájezdu k následujícímu stanovena jedna ze sedmi sazeb. Různé sousední úseky tedy mohou mít odlišné ceny, ke změně by přitom mnohdy docházelo už po několika kilometrech. Nejvyšší sazbu, zmíněných 7,80 koruny, by kamiony měly platit na téměř 60 kilometrech z celkem 250kilometrové dálnice D1. Jde například o úseky Soutice - Loket, Koberovice - Humpolec, Humpolec - Větrný Jeníkov, Velký Beranov -Měřín a Devět křížů - Ostrovačice.

Ceny budou dále diferencované podle ekologické kategorie vozidla, počtu náprav, a u dálnic také podle denní doby. K 970 kilometrům dálnic a rychlostních komunikací přibude od poloviny příštího roku dalších 1100 kilometrů zpoplatněných úseků silnic první třídy. Na nich se průměrná sazba má pohybovat kolem 1,90 koruny na kilometr.

NESMYSLNĚ SLOŽITÝ SYSTÉM?

Dopravcům se zdá být systém se stovkami různě zpoplatněných úseků nesmyslně složitý. Podle mluvčího Sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe si speditér dopředu nebude schopen spočítat náklady na cestu. Po ministerstvu proto budou dopravci požadovat, aby navržený systém výrazně zjednodušilo.

Podobně složitý systém sazeb mýtného nemá podle Felixe žádná jiná evropská země. Navíc diferenciace sazeb podle mýtných úseků tak, jak ji ministerstvo navrhlo, odporuje podle Felixe směrnici Evropské unie.

Žižková ale připomíná, že celoplošné zpoplatnění zavádí Česko jako teprve třetí země v Unii. Relativně složitým systémem se podle ní snaží předejít problémům s objížděním, který zaznamenalo po zavedení mýtného například Německo. „Plánujeme také spustit mýtný kalkulátor, který by měl podle kategorie vozidla, doby jízdy a zadaného úseku výši mýtného spočítat,“ dodává mluvčí ministerstva.

PRYČ S TRANZITEM Při takto stanovených sazbách očekává ministerstvo z mýtného výběr 8,2 miliardy korun ročně. Nejvíce se na výnosech mají podílet dálnice D5 a D1, které patří k nejfrekventovanějším českým dálnicím. Relativně vysokým zpoplatněním na nich chce ministerstvo omezit tranzitující kamiony.

Například při jízdě z Norimberku přes české dálnice D5, D1 a D2 do Vídně, by se cena jízdy včetně mýtného, ale také nákladů na řidiče, palivo a opotřebení pneumatik, měla u průměrného kamionu pohybovat kolem 9200 korun. Při jízdě z Německa přímo do Rakouska by stejný kamion za cestu zaplatil podle analýzy ministerstva o 500 korun méně. Trasa přímo do Rakouska je navíc o 70 kilometrů kratší a o hodinu rychlejší.

**EVROPSKÝ EXPERIMENT

Celoplošné zpoplatnění zatím v Evropské unii funguje jen v Německu a Rakousku. Různé sazby pro různé úseky dálnic tam ale podle sdružení dopravců neexistují. V Německu platí řidiči podle počtu náprav a toho, jak přísné emisní limity splňují. Sazba se pohybuje od 0,09 eura (2,70 koruny) do 0,14 eura (4,20 koruny) na kilometr. V Rakousku se sazby liší pouze podle počtu náprav vozidel, činí od 0,13 eura (3,90 koruny) do 0,27 eura (8,19 koruny) za kilometr. V Rakousku jsou tak v podstatě tři různé sazby, v Německu šest, zatímco v Česku by jich mělo být několik desítek.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Fiat slaví už podruhé 60. narozeniny modelu 500. Tentokrát…
Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Pouštní supersport Zarooq SandRacer 500 GT jde do výroby. Stojí přes 10 milionů
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Technologie
Intel uvádí první disk s 64vrstvou NAND, SSD 545s. Slibuje vysoký výkon i ve velké zátěži
Intel Core i5-7400: jak si vede čtyřjádrový Kaby Lake za 5 tisíc? (uživatelská recenze)
Levné telefony budou výkonnější a déle vydrží. Díky Snapdragonu 450
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít