Menu Zavřít

Sedm kroků, jak změnit dodavatele elektřiny nebo plynu

20. 12. 2010
Autor: profit

Ke změně dodavatele elektřiny nebo plynu a úspoře peněz za energie vám stačí sedm kroků. Nejdůležitější je výběr nového dodavatele. Zbytek vyřídí za vás zvolený dodavatel elektřiny nebo plynu.

Foto: archív Profit

1. Zjistěte svoji spotřebu Najděte své roční vyúčtování za energie nebo pracujte s průměrnými hodnotami. Ty najdete v nápovědě srovnávacích portálů, nebo na nich přímo jen vyberete typ spotřeby.

2. Porovnejte si náklady u jednotlivých dodavatelů Plyn i elektřinu si můžete porovnat například na portálu srovnejenergie.cz, kde je porovnání všech dostupných dodavatelů. Pro výběr nejlevnějšího dodavatele elektřiny můžete využít také kalkulátor Energetického regulačního úřadu (ERÚ). Vždy si dávejte pozor, kolik a jaké dodavatele internetové servery porovnávají. Nejsložitější způsob je projít stránky všech dodavatelů podle seznamu z ERÚ a využít jejich kalkulaček. Většinou se dodavatelé porovnávají pouze s hlavním dodavatelem v daném regionu a nikoli s ostatními menšími distributory.

Pokud se setkáte s podomním prodejcem, zjistěte si, jaké jsou nabídky jiných společností a také jaký je poplatek za změnu dodavatele. Nemusíte nic podepsat na místě. Na prostudování několika stran obchodních podmínek si nechte čas. Levněji většinou změníte dodavatele na internetu nebo přímo přes zákaznická centra dodavatelů.

3. Zjistěte si více informací o vybraných dodavatelích a tarifech Pokud chcete mít možnost osobního kontaktu s dodavatelem, hledejte společnosti se sítí poboček. Pokud vám vyhovuje individuální přístup, vyberte si menší společnost. Myslíte i na životní prostředí? Pak hledejte společnosti, které nakupují elektřinu z obnovitelných zdrojů.

Vždy je třeba udělat následující:

• Projděte si obchodní podmínky (zejména ustanovení o výpovědní době, dalších poplatcích, možnostech platby).

• Jaké jsou přednosti vybraného dodavatele (individuální přístup, flexibilita, kontaktní místa, energie z obnovitelných zdrojů).

• Jaká je historie dodavatele a čím se celkově zabývá.

• Jaké s nimi mají zkušenosti ti, kdo udělali změnu před vámi. Tady pozor na fakt, že každý má jiná očekávání a to, co někomu vyhovuje, může jinému vadit (viz např. chybějící síť poboček).

• U tarifů zkoumejte, zda jsou na dobu určitou nebo neurčitou. Pokud vám dodavatel garantuje nějakou cenu, zjistěte, co konkrétně tím myslí. Znamená to, že bude levnější než hlavní dodavatel? O kolik? Na jak dlouho? Za jakých podmínek?

4. Kontaktujte portál nebo dodavatele Změnu můžete provést přímo přes internetový portál, kde jste si dodavatele srovnávali. Tam za vás vyplní smlouvu a plnou moc na základě informací z ročního vyúčtování a pošlou k podpisu. Případně můžete sami kontaktovat vybraného dodavatele. Kontakty najdete na webových stránkách dodavatelů.

5. Podepište smlouvu

Smlouvu a plnou moc zkontrolujete, případně doplníte, podepíšete a pošlete ji zpět poštou. Na základě těchto dokumentů už vámi vybraný dodavatel udělá vše potřebné. Nový dodavatel dá výpověď stávajícímu dodavateli (výpovědní lhůta běží od prvního dne následujícího měsíce).

Obvykle 2 až 3 týdny před koncem výpovědní lhůty (obvyklá výpovědní lhůta jsou tři měsíce) přijde novému dodavateli akceptace výpovědi od stávajícího dodavatele. Může se stát, že se vám ozve původní dodavatel, aby si ověřil, že jste k rozhodnutí změnit dodavatele dospěli o svobodné vůli. Dostanete od nového dodavatele podepsanou smlouvu se závazným datem začátku dodávek a rozpis zálohových plateb.

6. Nastavte si platby na účet nového dodavatele (SIPO, trvalý příkaz apod.)

BRAND24

7. Stáváte se zákazníkem nového dodavatele

Autorka působí ve společnosti Enfocus.cz

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).