Sebevědomí firem vzrostlo

31. května 2004, 00:00 - (paš)
31. května 2004, 00:00

Čeští exportéři vnímají blízkou i vzdálenou budoucnost pozitivně. Po vstupu do Evropské unie neočekávají tuzemští vývozci žádné velké změny. Za trh budoucnosti mají především Rusko. Vyplývá to z posledního průzkumu agentury GfK, který již podeváté zadala expresní přepravní společnost DHL.

Čeští exportéři vnímají blízkou i vzdálenou budoucnost pozitivně. Po vstupu do Evropské unie neočekávají tuzemští vývozci žádné velké změny. Za trh budoucnosti mají především Rusko. Vyplývá to z posledního průzkumu agentury GfK, který již podeváté zadala expresní přepravní společnost DHL. Respondenti z řad managementu zastupovali 250 nejvýznamnějších českých exportních firem. Během následujících tří měsíců očekává nárůst exportu třetina firem, během roku dokonce nadpoloviční většina. Počty zaměstnanců největších českých exportérů budou v příštím roce stagnovat, 13 % firem předpokládá nárůst zaměstnanosti a 20 % naopak pokles. Zajímavé je v tomto směru srovnání českých a moravských podniků. České firmy očekávají mnohem menší pokles než moravské, které naopak kladou větší důraz na produktivitu práce. Osmdesát procent českého vývozu směřuje na trhy vyspělých států světa. Dominantní postavení si zachovávají státy Evropské unie, především Německo a Slovensko. Do těchto oblastí vyváží pravidelně nejméně sedm z deseti dotázaných exportérů. 37 procent dotázaných exportérů zaznamenalo v minulosti ztrátu nějakého trhu. Mezi nejčastější důvody ztráty patří cenová nekonkurenceschopnost, problémy obchodních partnerů a obecné hospodářsko-politické problémy v cílových zemích. Za budoucí největší příležitost pro vývozy svého zboží označují čeští exportéři Rusko. Na druhém místě je Německo.

Z jakých zdrojů získáváte informace o programech na podporu exportu?

74,7 % z webových stránek (internet)

46,0 % z tisku

38,0 % ministerstva

35,2 % nevládní organizace (asociace, oborové svazy)

26,8 % z TV

22,8 % z rozhlasu

15,6 % konzultantské společnosti

5,2 % z jiných zdrojů

10,0 % neví

Pramen: GfK

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít