Sebevědomí firem vzrostlo

31. května 2004, 00:00 - (paš)
31. května 2004, 00:00

Čeští exportéři vnímají blízkou i vzdálenou budoucnost pozitivně. Po vstupu do Evropské unie neočekávají tuzemští vývozci žádné velké změny. Za trh budoucnosti mají především Rusko. Vyplývá to z posledního průzkumu agentury GfK, který již podeváté zadala expresní přepravní společnost DHL.

Čeští exportéři vnímají blízkou i vzdálenou budoucnost pozitivně. Po vstupu do Evropské unie neočekávají tuzemští vývozci žádné velké změny. Za trh budoucnosti mají především Rusko. Vyplývá to z posledního průzkumu agentury GfK, který již podeváté zadala expresní přepravní společnost DHL. Respondenti z řad managementu zastupovali 250 nejvýznamnějších českých exportních firem. Během následujících tří měsíců očekává nárůst exportu třetina firem, během roku dokonce nadpoloviční většina. Počty zaměstnanců největších českých exportérů budou v příštím roce stagnovat, 13 % firem předpokládá nárůst zaměstnanosti a 20 % naopak pokles. Zajímavé je v tomto směru srovnání českých a moravských podniků. České firmy očekávají mnohem menší pokles než moravské, které naopak kladou větší důraz na produktivitu práce. Osmdesát procent českého vývozu směřuje na trhy vyspělých států světa. Dominantní postavení si zachovávají státy Evropské unie, především Německo a Slovensko. Do těchto oblastí vyváží pravidelně nejméně sedm z deseti dotázaných exportérů. 37 procent dotázaných exportérů zaznamenalo v minulosti ztrátu nějakého trhu. Mezi nejčastější důvody ztráty patří cenová nekonkurenceschopnost, problémy obchodních partnerů a obecné hospodářsko-politické problémy v cílových zemích. Za budoucí největší příležitost pro vývozy svého zboží označují čeští exportéři Rusko. Na druhém místě je Německo.

Z jakých zdrojů získáváte informace o programech na podporu exportu?

74,7 % z webových stránek (internet)

46,0 % z tisku

38,0 % ministerstva

35,2 % nevládní organizace (asociace, oborové svazy)

26,8 % z TV

22,8 % z rozhlasu

15,6 % konzultantské společnosti

5,2 % z jiných zdrojů

10,0 % neví

Pramen: GfK

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče