Seat Ibiza ST: natažený Španěl

09. července 2010, 14:02 - Erich Handl
09. července 2010, 14:02

Kategorii menších kombíků obohatil v půli června Seat Ibiza ST, který bude konkurovat Škodě Fabia Combi, Renaultu Clio Grandtour a Peugeotu 207 SW. Týdeník Profit jej získal jako první v Česku pro redakční test.

Autor: Seat

Ibiza první generace byla vyrobena v první polovině 80. let v době, kdy španělská automobilka Seat procházela obdobím nelehké transformace. Přechodně znárodněná firma hledala novou identitu a výrobní strategii. Vedle smlouvy o výrobní spolupráci uzavřené v září 1982 s koncernem Volkswagen se právě Ibiza stala základním kamenem nového rozvoje značky.

Nejnovější verze s označením ST (Sport Tourer) měla českou národní premiéru v polovině června v pražských Stodůlkách. Kombi dlouhé 4227 milimetrů se zavazadlovým prostorem o objemu 430/1164 litrů a nabídkou šesti motorů bude útočit na zákazníky cenou, která začíná na lákavých 234 900 korunách s DPH. Jaký je vůz v praxi?

TECHNICKÉ ÚDAJE
model - Seat Ibiza ST typ vozu - pětidveřové kombi motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,4 litru max. výkon - 63 kilowattů max. rychlost - 177 km/hod zrychlení 0-100 km/hod - 12,4 s spotřeba - 5,9 l/100 km kufr - 430 litrů cena s DPH - 262 900 Kč

Vyzkoušeli jsme verzi poháněnou benzinovým agregátem 1,4 litru. Předek našeho auta se nelišil od dobře známých tvarů hatchbacku, záď přetvarovaná do kombíku byla novinkou. Prodloužené auto neztratilo nic z jižanského šarmu, můžeme říci, že i dlouhá verze Ibizy je sexy. Ocenili jsme velkorysejší tvarování zadních dveří než u sedanu, nastupování dozadu bylo komfortní. Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání 430 litrů, při nakládání kufrů je příjemná jeho nízko položená nakládací hrana.

Jízda s autem byla v podstatě stejná jako s krátkou Ibizou. Vždyť oba vozy mají shodné podvozky. Kombík má delší zadní převis, ale nic mu to neubralo na stabilitě. Sportovně dimenzovaný podvozek seděl perfektně i v zatáčkách. Pravdou ale je, že naše „jednačtyřka“ jej příliš neprověřila ve vysokých rychlostech. Agregát byl sice úsporný, ale měl poněkud usedlý projev a dlouhé rozjezdy. K dynamické jízdě doporučujeme spíše zážehový čtyřválec 1.2 TSI, který se do seatu montuje pouze v silnější verzi s výkonem 77 kW.

Výsledek testu: Ibiza ve verzi kombi se jízdními vlastnostmi neliší od krátké varianty, zdobí ji velký kufr s nízkou nakládací hranou. Pro její koupi hovoří startovní cena pod čtvrt milionem korun, za niž dříve nebylo možné na kombíka vůbec pomýšlet. Ve výbavě je možné za tyto peníze počítat s čelními a bočními airbagy, ABS, autorádiem, dálkově ovládaným centrálním zamykáním a elektricky ovládanými okny v předních dveřích.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Seat Ibiza ST je malý levný kombík, který je využitelný pro občasné převážení nákladů. Vejde se do něj až 1164 litrů nákladu a může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1200 kilogramů. Podle našeho názoru je hezčí než Škoda Fabia Combi, ale má o něco menší kufr.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče