SEAT Exeo ST: Španěl s německým rodokmenem

16. dubna 2010, 14:01 - Erich Handl
16. dubna 2010, 14:01

Španělský SEAT se léta orientoval jen na menší vozy se sportovním vzhledem. Před rokem ale podnikatelům nabídl první limuzínu. Jde o manažerský sedan s označením Exeo, který na konci minulého roku dostal i verzi kombi.

Autor: Seat

Exeo má jen krátkou historii, v roce 2009 vzniklo na platformě druhé generace Audi A4. Cílem byl levný vůz, který by rozšířil nabídku značky SEAT směrem k podnikatelům a manažerům, podobně jako to před lety udělala Škoda se superbem. Auto sjíždí z výrobních pásů závodu v Martorellu a výroba jednoho kusu trvá pouhých 25,5 hodiny. Verze kombi nese označení ST (Sport Tourer). Podle reklamy automobilky se „nepodobá ničemu, co zatím SEAT vytvořil“.

TECHNICKÉ ÚDAJE
model - Seat Exeo 2,0 TDI CR typ vozu - pětidveřové kombi motor - naftový čtyřválec objem válců - 2 litry max. výkon - 105 kilowattů max. rychlost - 207 km/h zrychlení 0-100 km/h - 9,6 s spotřeba - 5,5 l/100 km kufr - 442 litrů cena (základ) - 631 900 Kč s DPH

Naše exeo mělo proti variantě sedan prodlouženou karoserii s délkou 4,67 metru a objemem zavazadlového prostoru 442 litrů v základním uspořádání. Vzhled vozu jsme vyhodnotili jako střízlivý, skutečně se nepodobá žádnému ze seatů. Z boku je ale hodně podobný audině. Není divu, z Audi A4 zůstala prakticky celá karoserie, jen zepředu a vzadu „vytuněná“ seatovskými prvky. Také interiér byl spíše německy praktický než sportovní. Palubní desku Španělé osázeli koncernovými ovladači, ani strohé obložení kabiny a sedadla neměly nic z jižanské elegance.

Hlavní novinkou testovaného auta byl dvoulitrový turbodiesel, který se podle výrobce chlubí komfortním režimem, solidním výkonem 105 kilowattů a přitom šetří hodně nafty. Jde o novou generaci motorů TDI koncernu Volkswagen s litinovým blokem válců a vstřikováním commonrail. Jízda s ním byla skutečně příjemná, motor má zátah už od nízkých otáček a i při razantní jízdě umožňuje řidiči příjemný pohled na ručičku palivoměru na hodnotě 5,5 litru na 100 kilometrů. Motor měl dostatek elánu hlavně ve vyšších otáčkách, v našem testu nabízel akustický komfort, stejně jako bezproblémový chod turbodmychadlem přeplňovaného čtyřválce. Tento motor dává modelu Exeo smysl. Zájemci si vůz nebudou kupovat kvůli emocím, ale kvůli úsporné technologii Audi dosažitelné za malé peníze. Kombík totiž začíná na 544 900 korunách, zatímco srovnatelné nové audiny jsou k mání za dvojnásobek. Lákadlem je i výbava, která už v základu obsahuje protiblokovací systém ABS, protiprokluzový systém TCS, stabilizační systém ESP s brzdovým asistentem EBA, čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy nebo kolenní airbag pro řidiče.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Exeo ST (Sport Tourer) je úsporný kombík pro majitele firem, který slibuje za slušné peníze německou spolehlivost. Jeho kufr nemá žádnou hranu, hodí se i pro převážení nákladu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče