Se vstupem do Unie Se vstupem do Unie zdraží leasing

22. března 2004, 00:00 - MARTINA ŠRÁMKOVÁ
22. března 2004, 00:00

ZA NIC NEMŮŽEME, TO PO NÁS CHCE EVROPSKÁ UNIE, TVRDÍ ČÍM DÁL ČASTĚJI NAŠI POSLANCI. TÍMTO ZDŮVODNĚNÍM PROPAŠOVÁVAJÍ DO ZÁKONŮ USTANOVENÍ, KTERÁ EVROPSKÁ UNIE VŮBEC NEPOŽADUJE.

Uzavřete smlouvu včas, od května se podmínky zhorší Uzavřete smlouvu včas, od května se podmínky zhorší ZA NIC NEMŮŽEME, TO PO NÁS CHCE EVROPSKÁ UNIE, TVRDÍ ČÍM DÁL ČASTĚJI NAŠI POSLANCI. TÍMTO ZDŮVODNĚNÍM PROPAŠOVÁVAJÍ DO ZÁKONŮ USTANOVENÍ, KTERÁ EVROPSKÁ UNIE VŮBEC NEPOŽADUJE. TAKOVÝM PŘÍKLADEM JSOU I ZMĚNY, TÝKAJÍCÍ SE LEASINGU. Se vstupem České republiky do Evropské unie jsou spojeny i změny daně z přidané hodnoty (DPH). Ty přinesou kromě jiných, většinou nepříjemných, cenových úprav i zdražení leasingu. Finanční služby (a tedy i leasing) se totiž s poukazem na EU přeřadí od prvního května z pětiprocentní do devatenáctiprocentní sazby DPH. Co to znamená pro zákazníka? FABIA NA LEASING PODRAŽÍ ZHRUBA 8000 Kč Měsíční splátka leasingu sestává zhruba řečeno ze dvou částí. Tu větší z obou tvoří vlastní splátka ceny vozu. Druhou složkou, kterou nájemce v leasingu platí, je finanční služba. Ta tvoří z měsíční leasingové splátky přibližně třetinu. Počítá se do ní úrok, poplatek za uzavření smlouvy i poplatek za zprostředkování pojištění. A právě tahle částka vinou vyšší DPH od května vzroste. Například u tříletého leasingu ŠkoFINu pod heslem „Já na to mám“ činí měsíční splátka Škody Fabia 3500 korun. Po zvýšení DPH by mohla vzrůst asi o dvě stě padesát korun. Celkově tak Škoda Fabia pořízená na leasing zdraží přibližně o osm tisíc korun. Zvýšení cen odhadují leasingové společnosti na čtyři až sedm procent. „Přesun zdanění finanční služby jistě přinese zdražení produktu,“ říká marketingový ředitel ŠkoFINu Petr Lehký. Konkurenční boj však bude podle něj dopady na klienty minimalizovat. Jisté je dnes tedy pouze to, že současných smluv by se zdražování týkat nemělo. NESVÁDĚJME VŠECHNO NA EVROPSKOU UNII Přesun DPH finančních (a tedy i leasingových) služeb do základní (v našem případě devatenáctiprocetní) sazby nezpochybňuje ani předseda představenstva Asociace leasingových společností Vratislav Válek. „Výhodná pětiprocetní sazba DPH pro finanční služby, a tedy i leasing automobilů, nemá v legislativě EU oporu,“ připustil pro server www.penize.cz. Připravují se ale i legislativní změny, které by měly zrušit možnost odpočtu daně z přidané hodnoty z finančních služeb pro plátce DPH. V současné době si plátci mohou DPH z finančních služeb odpočítávat. Od května to možné nebude. Tyto změny by měly zdražit leasing automobilů i pro plátce DPH cca o 7-10 procent (výše zdražení by závisela na podmínkách konkrétní leasingové smlouvy). Toto opatření nám však Evropská unie podle Válka nediktuje: „V zemích EU je možný odpočet DPH při nákupu vozidla pro podnikatelské účely, a to ve výši 50, 70, ale i 100 procent. A toho chceme společně s Hospodářskou komorou, Svazem dovozců automobilů a Svazem průmyslu a obchodu dosáhnout i u nás.“ LUXUSNÍ AUTO NA LEASING NE?

Změny DPH nejsou jedinou nepříjemnou novinkou, kterou legislativci zákazníkům leasingových společností připravili. Od ledna tohoto roku mohou podnikatelé dát do nákladů automobil pouze do výše devíti set tisíc korun. Naši zákonodárci toto opatření zavedli údajně ve snaze zabránit daňovým únikům. Na první pohled to vypadá, že běžného zákazníka leasingové společnosti, který si chce pořídit automobil pro osobní potřebu a ne pro podnikatelskou činnost, omezení týkající se podnikatelů nemusí zajímat. To je však pravda jen do určité míry. Pokud si budete chtít pořídit na leasing luxusní osobní automobil, jehož cena přesahuje oněch výše zmíněných devět set tisíc korun, budete mít možná smůlu. Jak vysvětluje Jiří Hrstka na serveru penize.cz, pokud leasingová společnost pronajme vůz v hodnotě 1,5 milionu korun, do nákladů může od ledna uvádět maximálně 900 tisíc Kč. Hodnota vozu, který pronajme zájemci, se však v jejím účetnictví objeví celá, a to v kolonce „výnosy“. Z rozdílu nákladů a výnosů potom vychází zisk 600 tisíc korun. A z toho by musela leasingová společnost zaplatit osmadvacetiprocentní daň. U vozu, jehož cena nepřesahuje oněch inkriminovaných 900 tisíc korun, bude zisk představován pouze cenou finanční služby - cenu vozu odečte leasingová společnost celou v nákladech. Otázkou tedy je, zda leasingové společnosti budou ochotny nést vyšší daňové zatížení za dražší vozy, nebo je naúčtují zákazníkům, případně škrtnou drahá auta ze své nabídky úplně. Některé společnosti, například CAC Leasing, dražší vozy v nabídce stále mají, ovšem klient musí počítat s výrazným nárůstem splátek. ČSOB Leasing naopak automobily dražší devíti set tisíc korun přestala nabízet úplně. Naproti tomu ŠkoFIN je stále ochoten pronajímat automobily jakékoli ceny za stávajících podmínek. Také Leasing České pojišťovny nabízí zatím vozy v jakékoliv ceně, ovšem pouze do odvolání. Doba, do které budou tyto podmínky platit, zatím není jasná. Podle představitelů CAC Leasingu existuje naděje, že se leasingovým společnostem podaří s ministerstvem financí dohodnout na výjimce. Představitelé ministerstva však zatím popírají, že by k takovým jednáním vůbec mělo dojít. Předseda představenstva Asociace leasingových společností Válek však toto opatření považuje za zcela nesystémové.

PŘIPRAVTE SE NA REKLAMNÍ MASÁŽ

**Ze změn, a to jak z těch, které vejdou v platnost po prvním květnu, tak z těch, které už platí, plyne pro klienty leasingových společnosti několik rad.

* S uzavřením leasingové smlouvy neotálejte: Od začátku května leasing s pravděpodobností hraničící s jistotou podraží kvůli přesunu do vyššího pásma DPH o několik procent. Smluv uzavřených před tímto datem se však tato změna týkat nebude. * Je pravděpodobné, že české občany čekají v příštích týdnech velké kampaně leasingových společností postavené právě na poslední šanci uzavřít smlouvu za výhodnějších podmínek. Stačí vzpomenout na masivní (a úspěšné) tažení českých stavebních spořitelen před koncem loňského roku, se kterým končily tehdejší vysoké státní příspěvky i některé další výhody stavebního spoření. * Pokud mluvíme o leasingu dražších vozů, je zřejmé, že ani leasingové společnosti nemají dosud úplně jasno. Tady platí pro klienta jediné: Prostudovat důkladně smlouvu, kterou mu „leasingovka“ předloží, spočítat si navýšení a hlavně: jakékoliv možnosti změn, které vám leasingová společnost nastíní, požadovat písemně.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče