Se silnějším motorem

02. května 2006, 00:00 - ERICH HANDL
02. května 2006, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - KIA SPORTAGE Možností odpočtu DPH se chlubí i malá terénní auta. Profit otestoval korejský vůz Kia Sportage, který se s odečtením daně dostal na 522 165 korun. Navíc má nový turbodiesel, který jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

VYZKOUŠELI JSME - KIA SPORTAGE

Možností odpočtu DPH se chlubí i malá terénní auta. Profit otestoval korejský vůz Kia Sportage, který se s odečtením daně dostal na 522 165 korun. Navíc má nový turbodiesel, který jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

Sportage je malé SUV, které v tuzemsku konkuruje hlavně Toyotě Rav 4, Hyundai Tucson nebo BMW X3. Naftový dvoulitr má nyní výkon 103 kilowattů, což je o dvacet více než dosavadní agregát. Při testu to bylo hodně znát, motor jde dobře odspodu, na křižovatkách předvádí rychlé rozjezdy. Může za to možnost variabilního natáčení lopatek turbodmychadla, takzvané VGT. Sprint z 0 na 100 kilometrů v hodině vůz zvládne za solidních dvanáct vteřin. Jeho chod je relativně úsporný, průměrná spotřeba se pohybuje kolem sedmi litrů na 100 kilometrů.

A CO VLASTNÍ JÍZDA?

Na suchém asfaltu pohání auto přední náprava, na mokru nebo v terénu elektronika připojí i zadní kola. Se „sportáží“ se tak člověk neztratí ani na dálnici, ani v lehkém terénu. Zde je užitečná možnost stálého pohonu všech kol s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. A minusy? Vozu by slušela možnost rychlostní redukce, svahy v terénu jsme museli sjíždět na první rychlostní stupeň. Trochu nepříjemná je také skutečnost, že u auta za více než 700 tisíc je stabilizační systém ESP pouze za příplatek. A nepříliš velká světlá výška (195 milimetrů) neumožňuje jízdu přes vysoké překážky.

TROCHU MALÝ KUFR

Sportage se hodí k zábavě v lehčím terénu i jako rodinné auto, horší je to s podnikatelskou reprezentací. Vnitřek vozu odpovídá jeho sportovnímu názvu, tvrdé černé plasty v kabině vypadají trochu lacině. Také s převážením nákladů to není valné, vysoká hrana kufru a jeho relativně malý objem (325 litrů) jsou daní za přítomnost rezervního kola pod podlahou.

V turbodieselové motorizaci je Sportage k dispozici od 709 980 korun, přičemž testovaná verze EX je dražší o 50 tisíc. Toto provedení má vyčerpávající seznam výbavy, připlácí se pouze za ESP v kombinaci s koženým čalouněním a vyhřívanými sedadly a za metalízu.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Sportage má verzi N1, za montáž přepážky se připlácí zhruba dvacet tisíc korun. Kvůli malému kufru se ale příliš nehodí k převážení nákladů, je to spíše hobby vůz do terénu.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Model Kia Sportage CRDi VGT

Typ vozu pětimístné SUV

Objem válců 2 litry

Max. výkon 103 kW

Max. rychlost 177 km/hod

Zrychlení 0-100 km/h 12 s

Spotřeba nafty 7,1 l/100 km

Cena (základ) 759 980 Kč

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče