Sdružení utomobilového průmyslu: Obnova vozového parku v ČR je stále na nízké úrovni

12. ledna 2012, 13:41 - Profit, kmb
12. ledna 2012, 13:41

Přestože trh nových osobních automobilů v ČR vzrostl v roce 2011 o 2,39 %, obnova vozového parku v této kategorii vozidel dosáhla hodnoty 3,85 %. V motoristicky vyspělých zemích se přitom tento parametr pohybuje u nových osobních automobilů v rozmezí od 8 % do 10 % a v dobách ekonomického růstu až kolem 12 procent.

Foto: Profimedia.cz

Hodnota obnovy vozového parku novými osobními automobily se tak v roce 2011 dostala na úroveň roku 2003, v letech 2004 až 2008 se pohybovala dokonce pod 3,5 %. Tento pokles byl způsoben deformací na trhu osobních automobilů danou nemožností odpočtu DPH při nákupech firemních vozidel. Nejvyšší hodnota obnovy parku novými osobními automobily byla dosažena v roce 1997, kdy činila 5,13 %.

Zcela opačný vývoj byl zaznamenán v dovozech ojetých osobních automobilů, kde se hodnota „obnovy“ v letech 2004 až 2008 prudce zvyšovala a v roce 2008 dosáhla 5,40 %, tedy historického maxima.

Z dat za rok 2011 vyplývá, že každoročně vzrůstá počet ojetých osobních automobilů v ČR zaregistrovaných a z ČR následně exportovaných. V roce 2011 se jednalo celkem (tedy bez ohledu na stáří vozidel) o 20 040 ks, přičemž v roce předchozím to bylo 16 191 ks (nárůst o 23,77 %). Nejvíce vyváženou značkou v roce 2011 byla značka Ford (3 717 ks) následovaná značkou Volkswagen (3 074 ks) a Škoda (2 551 ks).

Loni bylo z registru vyřazeno 172 496 ks osobních automobilů, z toho 20 040 ks bylo exportováno a 152 456 ks bylo zrušeno.

V roce 2011 byla zveřejněna studie Ředitelství silnic a dálnic, ve které je uvedeno průměrné stáří vozového parku za rok 2010 ve výši 8,5 roku, což bylo v řadě případů převzato jako argument s tím, že stáří vozového parku osobních automobilů v ČR je vlastně na úrovni motoristicky vyspělých zemí (tedy pod 10 let). K tomu je nutno uvést, že roční proběh km u vozidel starších než 10 let je zhruba poloviční než u vozidel mladších, tedy že starší vozidla jsou v provozu zhruba dvakrát méně „vidět“ a proto byla při šetření logicky zaznamenána ve zhruba dvojnásobně menším počtu.  K datu 30.6.2011 bylo v České republice registrováno celkem 4 552 158 osobních automobilů a jejich průměrný věk činil 13,76 roku. Více než 60 % registrovaných vozidel bylo starších než 10 let.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít