Sdružení utomobilového průmyslu: Obnova vozového parku v ČR je stále na nízké úrovni

12. ledna 2012, 13:41 - Profit, kmb
12. ledna 2012, 13:41

Přestože trh nových osobních automobilů v ČR vzrostl v roce 2011 o 2,39 %, obnova vozového parku v této kategorii vozidel dosáhla hodnoty 3,85 %. V motoristicky vyspělých zemích se přitom tento parametr pohybuje u nových osobních automobilů v rozmezí od 8 % do 10 % a v dobách ekonomického růstu až kolem 12 procent.

Foto: Profimedia.cz

Hodnota obnovy vozového parku novými osobními automobily se tak v roce 2011 dostala na úroveň roku 2003, v letech 2004 až 2008 se pohybovala dokonce pod 3,5 %. Tento pokles byl způsoben deformací na trhu osobních automobilů danou nemožností odpočtu DPH při nákupech firemních vozidel. Nejvyšší hodnota obnovy parku novými osobními automobily byla dosažena v roce 1997, kdy činila 5,13 %.

Zcela opačný vývoj byl zaznamenán v dovozech ojetých osobních automobilů, kde se hodnota „obnovy“ v letech 2004 až 2008 prudce zvyšovala a v roce 2008 dosáhla 5,40 %, tedy historického maxima.

Z dat za rok 2011 vyplývá, že každoročně vzrůstá počet ojetých osobních automobilů v ČR zaregistrovaných a z ČR následně exportovaných. V roce 2011 se jednalo celkem (tedy bez ohledu na stáří vozidel) o 20 040 ks, přičemž v roce předchozím to bylo 16 191 ks (nárůst o 23,77 %). Nejvíce vyváženou značkou v roce 2011 byla značka Ford (3 717 ks) následovaná značkou Volkswagen (3 074 ks) a Škoda (2 551 ks).

Loni bylo z registru vyřazeno 172 496 ks osobních automobilů, z toho 20 040 ks bylo exportováno a 152 456 ks bylo zrušeno.

V roce 2011 byla zveřejněna studie Ředitelství silnic a dálnic, ve které je uvedeno průměrné stáří vozového parku za rok 2010 ve výši 8,5 roku, což bylo v řadě případů převzato jako argument s tím, že stáří vozového parku osobních automobilů v ČR je vlastně na úrovni motoristicky vyspělých zemí (tedy pod 10 let). K tomu je nutno uvést, že roční proběh km u vozidel starších než 10 let je zhruba poloviční než u vozidel mladších, tedy že starší vozidla jsou v provozu zhruba dvakrát méně „vidět“ a proto byla při šetření logicky zaznamenána ve zhruba dvojnásobně menším počtu.  K datu 30.6.2011 bylo v České republice registrováno celkem 4 552 158 osobních automobilů a jejich průměrný věk činil 13,76 roku. Více než 60 % registrovaných vozidel bylo starších než 10 let.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít