Schovejte čipsy! Jde sem personalista.

23. dubna 2008, 15:58 - John Cady
23. dubna 2008, 15:58

Kvůli rostoucím nákladům...

Celý podtitul: Kvůli rostoucím nákladům na zdravotní péči se firmy začínají plést do stravovacích návyků svých zaměstnanců

Právníci z exkluzivní právnické firmy Littler Mendelson měli vždycky rádi uhlovodany. Luxusní firemní sídlo v San Francisku bylo mnoho let plné nekonečných tácků s koblihami Krispy Kremes, lepkavých sladkých rolád a obrovských vdolků. Jednoho krásného dne však přišli na firemní snídani a našli vejce natvrdo, jogurty, miniaturní slané koláče, tvaroh a čerstvé ovoce. „Kde jsou koblihy?“ povykovali advokáti. Suzanne Perezová, personální šéfka firmy Littler Mendelson, měla z hromadného odstranění cukru strach, přesto však nezdravé potraviny odstranila. A třebaže právě teď není v kanceláři moc populární, je v dobré společnosti. Google, Yamaha Corporation of America, Caterpillar a další firmy dávají zdravé potraviny do firemních odpočíváren, bufetů a prodejních automatů - místo koblih nabízejí ekologické čerstvé ovoce a na tučné potraviny uvalují „kalorické daně“. Firemní kontroloři dobrého zdraví – lidé posedlí zastavením rychlého růstu nákladů na zdravotní pojištění – se už několik let zaměřují na korpulentní osazenstvo kójí a nabízejí mu dotované léky na snížení cholesterolu, bezplatné kondiční cvičení a zdravotní instruktory hlásající myšlenky hnutí New Age. K čemu je to však všechno dobré, jestliže prodejní automaty v kanceláři jsou plné cukrovinek, koly a čipsů – nebo podává-li se na každém jednání čajové pečivo a zákusky? „Myslela jsem si, že nejsme dost agresivní,“ vzpomíná Carol Bakerová, personální šéfka Yamahy. Docílit však toho, aby se mlsouni zbavili své závislosti, není snadné. „Lidé nejsou ochotní se vzdát všeho,“ přiznává.

Ať nejedí zákusky

Dobrým příkladem je Google, společnost proslavená svou odhodlaností nepáchat zlo. Ano, Googleplex se hemží štíhlými lidmi ve věku něco přes dvacet let v přiléhavých tričkách a nízkých džínách. Ani tito pracovníci však nejsou imunní vůči tomu, čemu se říká Google 15, což označuje počet liber (asi sedm kilogramů), které prý zaměstnanci Googlu běžně přiberou po nástupu do firmy, protože zdarma využívají proslulé firemní stravování. Jak předvídá jeden bloger: „Rozhodně očekávám, že do dvou let Google zřídí infarktovou místnost.“ „Mikrokuchyňky“ v Googlu – občerstvovací stanice ve vzdálenosti do 60 metrů od stolu každého pracovníka – byly jako miniaturní prodejny potravin. „Pořád jsme přidávali další a další věci,“ přiznává šéf stravovacích služeb Googlu John Dickman (z firmy odchází koncem dubna). Například dvacet druhů slazených cereálií. Nebo v bufetu Luther Burger, tedy hamburger se slaninou a sýrem v koblize Krispy Kreme místo žemle. A brzy nato někteří zaměstnanci Googlu uvažovali o filozofických důsledcích v návštěvních knihách firmy. Nešťastný výstřelek s opcemi na akcie firmy za pevnou cenu, to byla jedna věc. Cožpak ale nezdravé jídlo zdarma nebylo vlastně jakýmsi zlem?
Když se však Dickman zbavil lentilek M&M, zaměstnanci tvrdili, že toto opatření se týká nákladů, nikoli kalorií. (To se těžko prokazuje, protože Google nabízí osobní parkování, bezplatné masáže a toalety vybavené bidety.) „Byly určité věci, bez nichž se nemohli obejít,“ tvrdí Dickman. Proto se lentilky M&M vrátily. Ovšem poměr nezdravých a zdravých potravin je teď 50 ku 50, přičemž jsou k mání nápoje slazené sirupem z agáve, pražené ořechy, sušené ovoce bez sulfátů a mísy předkrmů ze syrové zeleniny.
Bakerová se v Yamaze zbavila obrovské nabídky pirohů ve prospěch pravidelných dodávek ekologického ovoce sanfranciské firmy Fruit Guys, jejíž podnikání v oblasti ovoce pěstovaného lokálně bez použití pesticidů rychle vzrůstá. (Ukazuje se, že ovoce je lacinější než pirohy.) Další bitva se svádí o obědy. Sídlo společnosti Yamaha v kalifornském městě Buena Park leží poblíž dopravní tepny lemované spoustou restaurací s rychlým občerstvením. Bakerová tedy využila cateringovou firmu nabízející zdravé saláty a sendviče. „Snažíme se změnit chování lidí,“ prohlašuje.

„Kalorická daň“

Brzy zjistila, že mezi zaměstnanci nejsou jen odpůrci. „Lidé holdující prodejním automatům nejsou moc vstřícní,“ přiznává. Podle ní si nejdříve neochotně kupovali nějaké energeticky vydatné svačiny a občas podlehli vábení světélkujících pomerančových keksů s arašídovou pomazánkou. Ovšem za několik týdnů byli podle Bakerové zase u bramborových čipsů a sladkých tyčinek. Nezdravé jídlo láká. Proto se některé firmy k žaludkům zaměstnanců dostávají přes peněženku. Když firma Caterpillar loni nabízela ve svém bufetu zahradní burgery po dolaru, prodeje vzrostly pětinásobně na 2500 kusů měsíčně. Pracovníci hypotečního obra Freddie Mac, kteří si v bufetu objednají šest zdravých jídel, dostanou sedmé zdarma. Společnosti Florida Power & Light, Dow Corning a Sprint Nextel si účtují více za nezdravé jídlo (připočítávají takzvanou kalorickou daň) než za zdravější pokrmy. Ve firmě Pitney Bowes odsunuli moučníky dál od pokladny, aby omezili spontánní nákupy. Některé společnosti vypadají jako spolky na převýchovu. Mark Freeman, který má u Microsoftu na starosti stravování, vytvořil kódovací systém barevných ikon, aby zdravé potraviny mohly být stejně rozeznatelné jako tyčinky Snickers. V každém z 31 bufetů Microsoftu jsou ikony pro vegetariánské, bezlepkové, ekologické, udržitelné a bezcukerné potraviny a dále pro stravu s nižším obsahem uhlovodanů a pokrmy neobsahující mléko. Freeman rovněž proměnil rozsáhlé hlavní sídlo společnosti v zónu bez transmastných kyselin. Zpočátku „každý kvůli zdravé stravě ječel a vřeštěl“, vzpomíná Freeman. Zaměstnanci Microsoftu však mění názor.
Těm, kteří názor nemění, je možné pomáhat rázněji. V únoru se různí personalisté sjeli do newyorského hotelu Marriott Marquis, aby se dozvěděli, jak provádět kampaně za štíhlé pracovníky, soutěže o zaměstnance, který shodí nejvíce přebytečných kil, a semináře o strategii stravování. O přestávkách si nad jogurtem a ovocem účastníci navzájem vyprávěli, jak obézní pracovníci polykají zdravotnické finance. Řídící pracovník jedné přední softwarové firmy zavtipkoval: „Vedeme válku proti tlouštíkům.“ Milovníci nezdravé stravy, mějte se na pozoru. Tihle lidé to myslí vážně.

Souvislosti
Co se skrývá za naším obžerstvím; obézní pracovníci a zisk

Tučné stimuly
Ve své nové knize The fattening of America: How the economy makes us fat, if it matters, and what to do about it (Tloustnutí Ameriky: Jak tloustneme díky ekonomice, zda na tom záleží a co s tím dělat) ekonom Eric A. Finkelstein zabývající se zdravím tvrdí, že zvětšování obvodu v pase lze klást za vinu potravinářskému průmyslovému komplexu. „Existuje prostě mnohem více podnětů, aby člověk na váze přibýval, než aby na ní ztrácel,“ píše. „Úspěšné strategie proti obezitě míří přesně opačně, než kam nás vede ekonomika. Je třeba, aby zlevňovaly a usnadňovaly hubnutí – nikoli tloustnutí.“ Finkelstein se vyjadřuje pohrdavě o tom, čemu se říká „ObesEconomy“ – kam patří všechny ty tělocvičny, guruové zdravé výživy, dietní potraviny a léky na pomoc lidem, aby shazovali kila.

Vysoké náklady
Podle studie vydané v lednovém čísle časopisu pro pracovní a environmentální lékařství Journal of Occupational and Environmental Medicine jsou obézní zaměstnanci pomalejší a nevýkonnější než jejich méně korpulentní kolegové – a představují ztrátu produktivity ve výši 1800 dolarů ročně.

Popisek s. 94:
Zaměstnanec Googlu dává přednost sušenému mangu před cereáliemi a lentilkami M&M

Popisek s. 96:
Google teď nabízí zdravé svačiny a nezdravé jídlo půl na půl

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče