Menu Zavřít

Sázkové společnosti vydělávaly, hospody už méně

17. 7. 2006
Autor: Euro.cz

FOTBALOVÝ ŠAMPIONÁT Na mistrovství světa ve fotbale vydělaly hlavně tuzemské sázkové kanceláře nebo prodejci televizorů. Naopak české restaurace čekaly původně více fanoušků, než jich nakonec přišlo. Fotbalové mistrovství světa naplnilo mnohým českým firmám pokladny.

FOTBALOVÝ ŠAMPIONÁT Na mistrovství světa ve fotbale vydělaly hlavně tuzemské sázkové kanceláře nebo prodejci televizorů. Naopak české restaurace čekaly původně více fanoušků, než jich nakonec přišlo.

 Díky šampionátu ve fotbale se výrazně zvýšily prodeje televizorů.

Fotbalové mistrovství světa naplnilo mnohým českým firmám pokladny. Tržby si nakonec pochvalují zejména sázkové kanceláře i prodejci televizorů, naopak restaurace a hospody s konzumací fanoušků během turnaje příliš spokojeny nejsou.

Lepším výsledkům zřejmě zabránilo vyřazení domácího týmu v základní skupině. Podle oslovených podnikatelů zájem fanoušků o sledování zápasů při dobrém jídle a pití po vyřazení českého týmu výrazně ochladl. Větší nárůst návštěvnosti a tržeb hlásily jen některé podniky, zejména specializované sport bary.

VYDĚLÁVALY TELEVIZE I TELEVIZORY

O několik desítek procent naopak vzrostl v tuzemských obchodech díky fotbalovému šampionátu prodej televizorů. Lidé přitom při výběru často dávali přednost dražším LCD či plazmovým televizím. Někteří prodejci odhadují, že letošní rok bude díky zimní olympiádě, mistrovství světa v hokeji a fotbalovému šampionátu z pohledu prodeje televizorů patřit k rekordním.

Téměř sto milionů korun si také mohla připsat Česká televize. Vydělala je na reklamě a sponzoringu, které byly spojeny s přímými přenosy a záznamy utkání. Televize nakonec zhruba o devět milionů překročila původně očekávané příjmy. Částka zároveň výrazně převýšila obdobné výnosy z fotbalového mistrovství před čtyřmi lety, které se uskutečnilo v Japonsku a Koreji. Tehdy Česká televize inkasovala 12 milionů za reklamu a čtyři miliony za sponzorské vzkazy.

PŮLDRUHÁ MILIARDA DO SÁZEK

Tuzemské sázkové společnosti přijaly k letošnímu mistrovství světa sázky za více než 1,5 miliardy korun, což dosud u žádného turnaje nezaznamenaly. S podobným zájmem tipujících nepočítali ani největší optimisté. Pro většinu kanceláří byl šampionát úspěšný, protože vyplacené výhry byly nižší než vklady tipujících. „Bez nadsázky lze říci, že se jednalo o rekordní měsíc v historii českého kurzového sázení. Celkový obrat sázek více než dvakrát překonal očekávání,“ shrnul hlavní bookmaker firmy Fortuna Michal Hanák. Jen tato společnost nashromáždila sázky zhruba za 700 milionů korun.

Firma Tipsport přijala sázky asi za půl miliardy korun. „Pokud by se všechny vytištěné tikety, které obsahovaly alespoň jednu událost z MS 2006, poskládaly vedle sebe, pak by pokryly plochu pěti fotbalových hřišť,“ spočetl mluvčí Tipsportu Lubomír Ježek. Přes sto milionů korun se přehouply firmy Chance a Sazka a padesátimilionovou hranici pokořily společnosti Synot Tip a Victoria-Tip.

Další desítky milionů korun pravděpodobně protekly zahraničními sázkovými provozovateli. Ti poskytují sázení přes internetové stránky, což je v tuzemsku nezákonné, ale Češi si z toho nic nedělají. „Přes internet se mohlo vsadit až 15 procent z objemu kamenných sázkových kanceláří,“ odhaduje Martin Hájek ze serveru www.esazeni.cz.

Vsazené objemy mohly být ještě vyšší, pokud by česká reprezentace, jejíž hráči se na mistrovství světa představili po 16 letech, postoupila ze základní skupiny. „Zájem částečně poklesl poté, co byla vyřazena česká reprezentace,“ říká Filip Jonáš ze Sazky. Negativně se projevilo i čtvrtfinálové vyřazení Brazílie, hlavního favorita.

S ITALY VYHRÁLA I JEJICH EKONOMIKA V Evropě má mistrovství nemalé makroekonomické důsledky. V Itálii, jejíž národní tým nakonec šampionát vyhrál, by si dokonce mohl díky fotbalu letošní hrubý domácí produkt polepšit o více než půl procentního bodu. Vítězství by mohlo rovněž podpořit spotřebitelskou důvěru a posílit pozici Itálie na finančních trzích.

BRAND24

Naopak v Německu nebude mít euforie kolem fotbalového mistrovství světa podle průzkumu společnosti GfK žádný trvalý vliv na spotřebitelskou náladu v zemi. „Mistrovství světa je pryč a opět nastupuje šedá jednotvárnost,“ uvedla agentura. Témata jako zvýšení daně z přidané hodnoty a příspěvků na zdravotní pojištění se postarají o rychlý návrat spotřebitelů do reality. Na soukromou spotřebu měl podle agentury fotbalový šampionát příznivý vliv pouze v některých sektorech, například v gastronomii a výrobě televizorů.

Mistrovství bylo rovněž soubojem značek, který nečekaně vyhrála německá Puma. Ta díky výhře Itálie porazila větší konkurenty Adidas a Nike. Pumě se podařilo sponzorovat vítěze světového šampionátu v nejpopulárnějším sportu na světě vůbec poprvé, což jí podle analytiků dopomůže k výraznému zvýšení tržeb.

VSADIL 30 KORUN, VYHRÁL PŮL MILIONU Nejlepším tuzemským sázkařem se zřejmě stal návštěvník pobočky firmy Chance v Opavě, který sestavil 12 tipů na fotbalové mistrovství světa a k tomu připojil další tři sportovní příležitosti. Může jen litovat, že nevsadil více než 30 korun. I tak si ale odnesl takřka půlmilionovou výhru. V Praze zase někdo u Tipsportu vložil na postup Německa do semifinále 400 tisíc korun a vyhrál tak 740 tisíc. Ze všech 64 zápasů šampionátu se stal rekordním duel ČR-Ghana, který přilákal sázky odhadem za 50 až 70 milionů korun, což byla nejvyšší částka přijatá na jednu sportovní událost. Atraktivní byla i utkání ČR-USA, Brazílie-Ghana či finále Francie-Itálie. Lídři sázkového trhu Fortuna a Tipsport hlásili za fotbalový šampionát mírné zisky. Tipsport například vrátil sázejícím na výhrách 95 procent přijatých sázek, zatímco obvyklý roční průměr je 90 až 92 procent vyplácených vkladů.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).