Sázka na dvoutakty

16. května 2005, 00:00 - ROBERT ŠIMEK
16. května 2005, 00:00

FRANTIŠEK JANEČEK Po první světové válce klesla v Československu poptávka po zbraních. Majitel pražské zbrojovky František Janeček proto musel rozšířit svůj výrobní program. Rozhodl se pro motocykly a v roce 1929 vyrobil první stroj značky Jawa.

Jawa Minor byl veřejnosti představen v říjnu 1937.

FRANTIŠEK JANEČEK Po první světové válce klesla v Československu poptávka po zbraních. Majitel pražské zbrojovky František Janeček proto musel rozšířit svůj výrobní program. Rozhodl se pro motocykly a v roce 1929 vyrobil první stroj značky Jawa.

Roku 1898 nastoupil talentovaný konstruktér František Janeček do pražských Kolbenových závodů. Již o tři roky později ho firma pověřila dohledem nad stavbou své továrny v nizozemském Maarssenu. Nejenže se Janeček osvědčil, ale ve volných chvílích se navíc věnoval vynalézání. Roku 1902 si dal patentovat podzemní přívod proudu pro elektrické dráhy, který záhy výhodně prodal do Anglie.

Po návratu do vlasti tak měl dostatek financí, aby mohl začít podnikat samostatně. V roce 1906 opustil Kolbenovy závody a o dva roky později si v Praze zřídil vlastní strojní laboratoř, ve které mohl uskutečňovat své projekty.

JANEČEK A WANDERER Paradoxně nejlepším obdobím byla pro firmu první světová válka, během níž se Janeček věnoval zdokonalování vojenské výzbroje a získal i několik desítek patentů. Po vyhlášení samostatnosti Československa působil krátce v Mnichově Hradišti, kde se jeho továrna specializovala na úpravu kulometů pro československou armádu.

V roce 1922 se vrátil do Prahy - na Pankráci zakoupil budovy někdejší hospody Na zelené lišce, kam postupně převedl výrobu z Mnichova Hradiště. Na sklonku dvacátých let však již o kulomety nebyl takový zájem a Janeček proto začal uvažovat o rozšíření výrobního programu.

Původně chtěl vyrábět šicí stroje, ale roku 1928 se rozhodl pro motocykly. V té době existovalo v Československu přes dvacet výrobců jednostopých vozidel, ovšem jejich produkce se omezovala pouze na několik set kusů. K většímu rozvoji chyběly peníze - a ty Janeček měl. Licenci na výrobu motocyklů zakoupil od německé firmy Wanderer, se kterou pak v roce 1929 fúzoval. Spojením počátečních písmen názvů Janeček aWanderer vznikla nová značka Jawa.

První typ licenčního motocyklu Jawa 500, jemuž se výstižně říkalo „Rumpál.“

Model Jawa 175 s dvoudobým motorem Villiers o výkonu 3,6 kW.

MALÝ OBJEM, NÍZKÁ CENA Prvním Janečkovým motocyklem byla Jawa 500 OHV zvaná Rumpál. Přestože byl původní model Wanderer v mnohém překonán, úspěch se nedostavil. Stroj byl příliš komplikovaný a kvůli tomu také drahý. Janeček se proto rozhodl snížit kubaturu i cenu motocyklů. Do firmy nastoupil anglický závodník a konstruktér Georg William Patchett, který se společně s českým technikem Josefem Jozífem podílel na vývoji nového stroje Jawa 175 Villers. Ten byl dokončen v roce 1932 a jeho uvedením na trh zaznamenala firma obrovský úspěch. Ještě v tomtéž roce bylo vyrobeno více než tři tisíce kusů těchto strojů.

Janečkovi to ale nestačilo a začal přemýšlet, jak vyplnit mezeru mezi velkými pětistovkami a malými stopětasedmdesátkami. Vymyslel stroj s objemem válců 350 ccm a od roku 1934 začala Jawa vyrábět také tento model. Na konci třicátých let již Janečkova firma na českém motoristickém trhu dominovala a její převaha trvala ještě dalších padesát let.

Slečna Věra Matějásková u prvního provedení automobilu JAWA 700.

AUTOMOBIL ZNAČKY JAWA Janeček se však nespokojil pouze s výrobou motocyklů. Chtěl se prosadit také na trhu s automobily. Opět se nezdržoval vlastním vývojem a roku 1934 koupil licenci od německé firmy DKW, předchůdce pozdějšího Wartburgu. Karoserie začal vyrábět v bývalé parní pile ve východočeských Kvasinách, vozy se pak montovaly v Týnci nad Sázavou.

První Janečkův automobil, dvouválcová Jawa 700, měl dřevěnou kostru pobitou zpočátku koženkou, později oplechovanou. Tento čtyřmetrový vůz vyráběla Jawa také v dodávkové verzi, než v roce 1937 přišla s novým autem vlastní konstrukce, který dostal název Jawa Minor. Továrnu v Kvasinách opouštěly průměrně čtyři karoserie denně a zaměstnávala 270 dělníků.

Roku 1938 přikoupil Janeček ještě zrušenou přádelnu v Brodcích u Týnce nad Sázavou, kde začal s výrobou některých součástek. V roce 1939 zde byla zřízena drátotažna a o rok později také malá válcovna oceli. V té době pracovalo pro firmu Jawa již 1800 dělníků.

Celkový pohled na závod v Kvasinách v roce 1936.

OBDOBÍ ÚPADKU

Na začátku druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda a výroba civilních motocyklů byla zastavena. Přesto konstruktéři neoficiálně pokračovali v práci na novém modelu. Na konci války tak měla firma připravený a odzkoušený nový civilní stroj. Byl jím motocykl Jawa 250, který získal díky svému vynikajícímu odpružení přezdívku Pérák. Měl čtyřstupňovou převodovku, automatické vypínání spojky, teleskopickou přední vidlici a moderní vajíčkový tvar. Ve své době představoval světovou špičku. Jeho sériová výroba se rozběhla v roce 1946 a pokračovala dalších deset let.

Janeček se však konce války nedožil -zemřel v roce 1941. Jeho syn František Karel musel z podniku odejít po únorovém převratu. Technický vývoj motocyklů pokračoval ještě v padesátých letech, v roce 1964 ale přišla reorganizace a začátek úpadku. Zatímco sportovní stroje se držely na světové špičce až do osmdesátých let, stále se zvyšující export do tehdejšího Sovětského svazu žádnou další modernizaci běžné výroby nevyžadoval a vývoj stagnoval.

V šedesátých letech došlo k útlumu motocyklové produkce. Závod Jawy na Pankráci byl předán firmě ČKD Polovodiče a celá výroba se přesunula do Týnce nad Sázavou. Kvasinská automobilka byla již v té době součástí Škody Mladá Boleslav.

Po roce 1989 se negativně projevila předchozí orientace na Sovětský svaz. Nová akciová společnost Jawa se brzy dostala do problémů a později také do konkurzu. Dnešní Jawa Moto, s. r. o. nadále vyrábí motocykly, jsou to však stroje lehké a jednoduché. Japonské převaze konkurovat nemohou.

FRANTIŠEK JANEČEK (1878-1941)

Český vynálezce a podnikatel ve zbrojním a motocyklovém průmyslu se narodil 23. ledna 1878 ve východočeské obci Klášter nad Dědinou.

Po absolvování vyšší průmyslové školy v Praze studoval rok na vysoké škole technické v Berlíně.

V roce 1898 byl přijat jako konstruktér do Kolbenovy továrny v Praze. Roku 1901 byl vyslán do Nizozemí, kde dohlížel na stavbu místní pobočky a příležitostně vynalézal. Svůj patent na podzemní přívod proudu pro tramvaje výhodně prodal, proto se mohl po svém návratu do Prahy osamostatnit.

V roce 1908 si zřídil vlastní laboratoř, ve které se během první světové války věnoval zdokonalování vojenské výzbroje. Roku 1922 pak založil vlastní zbrojovku v Praze na Pankráci, jejíž program o sedm let později rozšířil o výrobu motocyklů. Spojením značek Janeček a Wanderer vznikla firma Jawa, která později začala vyrábět také automobily.

Konce druhé světové války se František Janeček nedožil - zemřel 4. června 1941. Komunistická propaganda ho označila za zrádce a jeho syn František Karel proto musel emigrovat do Kanady. Továrna Jawa byla znárodněna.

Inzerát v Motor revue z roku 1938.  (foto: Motor Journal 7x)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče