Sazby budou nejdříve na jaře

14. listopadu 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
14. listopadu 2005, 00:00

MÝTNÉ V ČESKU Majitelé těžkých nákladních aut si musejí na sazby mýtného počkat minimálně do prvního čtvrtletí příštího roku. Vláda totiž zatím neprojednala metodiku jejich výpočtu. České silnice budou zpoplatňované od počátku roku 2007.

MÝTNÉ V ČESKU Majitelé těžkých nákladních aut si musejí na sazby mýtného počkat minimálně do prvního čtvrtletí příštího roku. Vláda totiž zatím neprojednala metodiku jejich výpočtu. České silnice budou zpoplatňované od počátku roku 2007. Vláda premiéra Jiřího Paroubka se minulý týden zabývala metodikou stanovování cen mýtného na českých dálnicích a silnicích první třídy. Na žádost ministra životního prostředí Libora Ambrozka však tento bod odložila minimálně o týden. Ambrozek totiž požaduje vyšší slevu ze sazeb mýtného pro vozidla splňující přísnější ekologické normy Euro 3 a Euro 4. Chce tak motivovat dopravce k obměně vozového parku ekologičtějšími vozidly. S tím souhlasí i ministerstvo dopravy, které do materiálu slevu pro tato vozidla zapracuje. Metodika výpočtu sazeb mýtného má určit, jaké náklady budou do mýtného zahrnuty. Teprve na základě schválené metodiky a novely zákona o pozemních komunikacích, kterou nyní projednává Poslanecká sněmovna, předloží ministerstvo dopravy konkrétní návrh sazeb. Podle dosavadních předpokladů by se výše mýtného měla pohybovat kolem 4,05 koruny za kilometr na dálnicích a 1,90 koruny na silnicích první třídy. MILIARDOVÉ PŘÍJMY

Mýtné mají od roku 2007 platit kamiony nad dvanáct tun na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. V roce 2008 by se zpoplatnění mělo rozšířit také na vybrané tahy první třídy. Celkem se pak má mýtné platit na zhruba 2100 kilometrech dálnic a dalších komunikací.

Podle ředitele odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiřího Nouzy by mýtné mohlo vynášet ročně až 20 miliard korun. V prvním roce provozu stát očekává výnos kolem osmi až 8,5 miliardy korun. V současnosti přitom úřady od nákladních vozidel vyberou na dálničních známkách přibližně miliardu korun ročně. Ministerstvo dopravy předpokládá, že náklady na zřízení systému výkonového zpoplatnění komunikací se musejí vrátit do dvou let. Počítá s tím i jedna z podmínek zadávací dokumentace tendru.

**VYBÍRÁ SE DODAVATEL

Stát nyní vybírá dodavatele systému. Soutěže, která měla uzávěrku v polovině září, se účastní čtyři konsorcia složená z 18 firem. Nabídla vesměs mikrovlnné řešení podobné tomu, které se nyní používá v Rakousku. Čtyři podané nabídky se pohybují mezi 15 a 33 miliardami korun. Výše nabídnuté ceny má přitom při rozhodování o vítězi hrát šedesátiprocentní roli. Komise, která nyní nabídky posuzuje, by měla vládě vítěze doporučit ještě během listopadu. Definitivní rozhodnutí pak učiní vláda.

Budoucí dodavatel mýtného systému v Česku má být znám do konce roku. Podle odhadů ministerstva dopravy by se mýtné mělo týkat zatím zhruba 60 až 65 tisíc tuzemských nákladních aut nad 12 tun a 30 až 35 tisíc zahraničních vozidel stejné kategorie. V případě, že by se změnil rozsah zpoplatnění od 3,5 tuny, půjde až o 115 tisíc tuzemských a 45 tisíc zahraničních aut.

Zavedení mýtného od počátku roku 2007 mohou ohrozit soudy, na které se možná obrátí neúspěšní účastníci tendru. Podle zástupců jednoho z účastníků tendru je reálné vybudovat systém do jednoho roku od definitivního výběru dodavatele.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče