Satelit zachrání i život

06. listopadu 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
06. listopadu 2006, 00:00

ZABEZPEČENÍ AUTNejchytřejší ochranou motorových vozidel proti krádeži je satelitní zabezpečení. Pokus o krádež nahlásí za pár desítek sekund a zároveň oznámí i přesnou polohu auta.Hlídání vozidla přes satelit nabízí na českém trhu hned několik firem.

ZABEZPEČENÍ AUT Nejchytřejší ochranou motorových vozidel proti krádeži je satelitní zabezpečení. Pokus o krádež nahlásí za pár desítek sekund a zároveň oznámí i přesnou polohu auta.

Hlídání vozidla přes satelit nabízí na českém trhu hned několik firem. Zatím pouze jediná, konkrétně

společnost AutoLocator, však posunula celý systém ještě dál. Při dopravní nehodě nahlásí zařízení přesnou polohu havarovaného vozu a pult centrální ochrany okamžitě vyšle na místo záchranáře. Takový postup zvyšuje šanci na přežití zraněných.

Podle lékařů totiž klesá šance na záchranu o deset procent každou minutou prodlení. „Zařízení funguje při těžší havárii zcela automaticky, takže záchrana přijde, i pokud je řidič například v bezvědomí,“ uvedl ředitel firmy AutoLocator Ondřej Klofáč.

Satelitní systém, který by dokázal na evropských silnicích ročně zachránit tisíce lidských životů, chce v budoucnu prosadit jako povinnou výbavu vozidel Evropská komise. Podle Klofáče však tato snaha bude záležitostí minimálně několika let. „Pro všechny řidiče, kteří vnímají rizika automobilové dopravy a mají starost o sebe a své blízké, je zde nyní možnost využít takovou ochranu již dnes,“ zdůraznil Klofáč.

Dodal, že systémy satelitního zabezpečení motorových vozidel jsou pro stále větší počet řidičů zajímavé i díky klesajícím cenám za instalaci a provoz. Zatímco ještě před několika lety se cena podobných systémů pohybovala i nad 50 tisíc korun, dnes klesá až pod hranici 15 tisíc. Samozřejmostí jsou také slevy na pojistném, které tímto způsobem zabezpečeným autům poskytuje většina pojišťoven.

Pro někoho možná jediným negativním prvkem satelitních systémů je nutnost montáže zařízení do vozu výhradně v odborném servisu. Naopak zcela vyloučené je riziko toho, že zabezpečovací zařízení může nějakým způsobem ovlivnit fungování elektroniky automobily. Existují sice různé přístroje, většina z nich však není nijak napojena na elektroniku vozu, ale jako zdroj slouží přímo autobaterie. „Není proto důvod, aby se zařízení ve voze a satelitní zabezpečovací zařízení nějakým způsobem ovlivňovalo,“ dodal Klofáč.

Rozdílů mezi mechanickým a satelitním zabezpečením aut je celá řada. Jeden ze zásadních spočívá v tom, že u satelitních vyhledávacích zařízení se všichni dodavatelé maximálně snaží, aby případný pachatel neměl ani tušení, že uvnitř vozu takové zařízení je. To znamená, že auta nejsou oblepená nálepkami, při pohledu zvenčí ani vevnitř není nic poznat.

CO UMÍ SATELIT

Původní náplní činnosti satelitního zabezpečení automobilů byla ochrana před krádeží a v případě ukradení rychlé vystopování vozu. Postupně však přibývají další funkce, a především klesá cena jednotlivých systémů. Satelit nyní hlídá i bezpečí posádky vozu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče