Satelit televizním lídrem

26. srpna 2010, 18:56 - Ondřej Hergesell
26. srpna 2010, 18:56

Martinem Kubackim

Letos na jaře satelitní společnost SES Astra úspěšně vypustila novou družici na pozici 23,5 stupně východní délky, která je určena i pro televizní diváky v České a Slovenské republice. Družice firmě umožní navýšit množství uživatelů i vysílaných kanálů a zároveň rozšířit službu internetového připojení přes satelit. „Za posledních pět let jsme v České republice a na Slovensku získali přes jeden a půl milionu zákazníků, z toho jen v Česku milion. Podobně pozitivní vývoj jsme zaznamenali i v okolních zemích regionu. Proto jsme již několik let plánovali navýšit kapacity na geostacionární dráze,“ říká Martin Kubacki, ředitel společnosti Astra pro střední a východní Evropu.

EURO: Kolik stojí vyslání satelitu do kosmu a jaká je jeho životnost? KUBACKI: Cena se mění v závislosti na mnoha faktorech, například použitém typu nosné rakety nebo typu družice. Nicméně je možné říci, že výroba komerčního satelitu stojí přibližně 100 až 120 milionů eur v závislosti na jeho velikosti a způsobu využití. Celkové náklady se pohybují od 250 milionů euro výš, což zahrnuje výrobu satelitu, jeho vypuštění a pojištění. Průměrná životnost satelitu je většinou kolem patnácti let. Opět to závisí na konkrétním typu družice.

EURO: Jak velký region pokryje nový satelit a kolik kanálů umožňuje současně vysílat? KUBACKI: Naše nová družice Astra 3B je určena jak pro diváky ve střední a východní Evropě, tak i v západní části kontinentu. Dokáže zajistit televizní signál v oblasti od Španělska až po Černé moře. Celkově toto kosmické plavidlo nabízí 60 transpondérů, tedy zařízení určených pro přenos rádiových signálů. To v konečném důsledku znamená 400 až 600 televizních stanic. Flotilu družic naší společnosti tvoří 16 satelitů nad Evropou a 44 zařízení celosvětově. Jednotlivé satelity jsou neustále monitorovány, aby byla zajištěna správná pozice na obloze. K jejímu doladění používáme malé trysky umístěné na družici, jež jsou ovládané z řídícího centra v lucemburském Betzdorfu.

EURO: Stále více se hovoří o televizním vysílání ve vysokém rozlišení. Je pro vás jako televizní platformu finančně náročnější vysílání v HD oproti klasickému standardnímu rozlišení? KUBACKI: Vysílací formát HDTV (High definition TV – pozn. red.) zajišťuje vyšší obrazovou kvalitu na televizní obrazovce, kanály v HD kvalitě znamenají obraz s bohatšími barvami a až pětinásobným množství detailů. Nicméně takovéto služby vyžadují i vyšší vysílací kapacitu, tedy i náklady. Oproti přenosu SD (standardní rozlišení) jde zhruba o dvojnásobek až trojnásobek kapacity.

EURO: V Česku chytá televizní signál přes satelity Astry víc než milion domácností. Čím si vysvětlujete takovou úspěšnost? KUBACKI: Výhodou satelitního příjmu digitální televize je jeho dostupnost, naladíte ho opravdu kdekoliv, a kvalita signálu. Datový tok je přes družici nejvyšší. Se stále rostoucí penetrací televizí s vysokým rozlišením vzrůstá i požadavek diváků na obsah v HD rozlišení. Lidé nechtějí sledovat kvalitně jen filmy, ale i běžné televizní pořady. Navíc za příjem veřejnoprávních a základních komerčních stanic nemusí majitelé parabol platit žádný měsíční poplatek, hradí jen jednorázový zřizovací náklad za dekodovací kartu. Jsem přesvědčen, že čím dále bude postupovat digitalizace pozemního televizního vysílání (DVB-T – pozn. red.), bude stále více domácností přecházet na satelit.

EURO: Kolik zákazníků byste tedy chtěli mít v České republice? KUBACKI: V současnosti přijímá televizní signál ze satelitu přibližně 40 procent televizních diváků v Česku, přičemž více než tři čtvrtiny z nich z družic Astra. Podle odhadů by již za dva roky měl být satelit nejvíce využívanou formou příjmu TV signálu v České republice. Naší ambicí tedy je podíl Astry ještě navýšit.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče