Šašek provokuje: Recenze nové desky Daniela Landy

17. září 2015, 07:22 - Šašek
17. září 2015, 07:22

Koncert Daniela Landy o víkendu přilákal desítky tisíc lidí, Dan zahrál nové pecky a se slzou v oku jeho samotného i řady ostatních zavzpomínal na starý dobrý časy Orlíku. Zastánci morálky bijí na poplach, vytahují silné termíny „nácek“ a poukazují na to, že podobné nálady dmýchat v tuto dobu je špatné. A mají pravdu, jen si kvůli své averzi vůči slavnému národovci ani nepustí jeho novou desku. Přitom při jejím poslechu by pochopili...

Pochopili by především to, že Landův kult bude v čase upadat. Zpěvák, skladatel a muzikant totiž zamrznul a obrací se již výlučně na existující publikum. V devadesátých letech se mu povedlo oslovit řadu mladších i stárnoucích sociálně slabších posluchačů, kteří jsou ochotni se pro jeho jednoduchá řešení nadchnout. Pro ty, kterým je dnes třicet a více a mají se stále stejně špatně, jsou určeny texty o zašlé slávě českého národa, o slávě českých bojovníků, o válce, která je sice bolestivá, ale správná, protože se vede kvůli ušlechtilým myšlénkám češství. I pro ně je určen text o Karlu IV., s nímž Landa rozmlouvá jako rovný s rovným. Aby se do kontrastu skvělé minulosti postavila odpudivá současnost, vykouzlí Landa text o exekutorech a o tom, jak nemá na jídlo.

Pomiňme, že taková sociální sonda zní přinejmenším nevěrohodně od člověka jezdícího v Porsche a žijícího v domě v národní památkové zóně Vyšehrad. Větší problém pro Landu je fakt, že dnešní mladí tyto problémy vůbec nemají. Neřeší složenky, exekutory, málokdo z nich zná odkazy na bitvu u Kresčaku a nikdo neposlouchal Kryla, jehož Landa vykrádá už dlouho.

Chtěl-li by Landa oslovit i někoho jiného než věrné posluchače v těžkáčích a maskáčových kapsáčích, musel by přestat být pozérem a začít zpívat o svém skutečném životě. Zafungoval by track o tom, proč musím jezdit po Praze 50, když mám káru schopnou jezdit 300, ale zlí mocipáni a chodci mi v tom brání. Mohla by zarezonovat i tklivá balada o tom, jak jsem musel platit strašný prachy za to, abych se mohl nastěhovat do státní památky, protože to jsou problémy, které dnešní a příští mládež bude řešit. Ale svět si může oddechnout, Landa se tímto směrem nepustí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji