Šašek provokuje: Náhlá smrt

14. března 2013, 09:34 - Šašek
14. března 2013, 09:34

Jako nováček reklamy jsem naslouchal prezentaci seniorního kolegy a měl pocit, že jsem v agenturním křesle příliš zapadlý. Vše se točilo kolem zmrzliny, která chutnala spíše rodičům, a bylo zapotřebí, aby začala chutnat i dětem.

Se zájmem jsem poslouchal kolegu, který brilantně, se vší logikou načrtl koncept kampaně. Klient se však (k mému údivu) ošíval. A tehdy jsem učinil zkušenost, jež mě ohromila a zděsila zároveň; kolega nezaváhal, nehmatal po plánu B, nežadonil jako nervózní houslista o nový začátek.

Naopak, ten mistr improvizace bez zaváhání jen otočil kormidlem prezentace o dobrých sto dvacet stupňů, se stejnými prvky mámivě zažongloval… a na světě byl zcela jiný věrohodný a neochvějný koncept. Zmrzlinář byl spokojen. Ale já v křesle reklamy dlouho nepobyl.

A zase jsem zapomněl na její zákulisí. Opět jsem navlékl konfekční kabát zákazníka, o němž se pořád v obměnách tvrdí, že má výjimečný střih. Asi proto se v něm cítím „být sám sebou“, přičemž tahle všudypřítomná mantra podpírá mé sebevědomí tak účinně, že ani před lékařem se necítím být pacientem, nýbrž klientem. A i lékař je spokojen. Přirozeně jsme vstřebali logiku, kterou nám vštěpuje marketing všeho, proč taky ne, když pamatuje na všechno, hlavně na budoucnost a přírodu.

A pak přijde rána, jež mě přiměje vzpomenout si na jeho hliněné nohy: automobilky se vzdaly elektromobilu, toho moderního zázraku… ano, přírody! Jak je to možné? Jak je možné šmahem spláchnout generační přesvědčení, vysněnou tichou a čistou dálnici budoucnosti?

Zaskočilo mě to, byť tankuju naftu. Uvěřil jsem bateriové propagandě, když ne jako jediné, tak jako pravděpodobné cestě z ekologického marazmu. A teď je passé. Ale to je život; propaganda musí být sebevědomá a neochvějná. Nemůže si dovolit dbát Holanova varování, že „co je bez chvění, není pevné“. A když se zhroutí, růžolící propagandisté (a marketéři) na jejích troskách vybudují se stejným sebevědomím jinou, opět neochvějnou.

…někdo ty nepříjemné věci říkat musí


Čtěte také:

Šašek provokuje: Ať kradou. Hlavně, když budou skutečně vládnout

Šašek provokuje: Jak se stát krysařem? Stačí pár drobných v kapse

Šašek provokuje: Pozvání na obídek a kafču


Mohlo by vás zajímat

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

Hry pro příležitostné hráče