Šašek provokuje: Náhlá smrt

14. března 2013, 09:34 - Šašek
14. března 2013, 09:34

Jako nováček reklamy jsem naslouchal prezentaci seniorního kolegy a měl pocit, že jsem v agenturním křesle příliš zapadlý. Vše se točilo kolem zmrzliny, která chutnala spíše rodičům, a bylo zapotřebí, aby začala chutnat i dětem.

Se zájmem jsem poslouchal kolegu, který brilantně, se vší logikou načrtl koncept kampaně. Klient se však (k mému údivu) ošíval. A tehdy jsem učinil zkušenost, jež mě ohromila a zděsila zároveň; kolega nezaváhal, nehmatal po plánu B, nežadonil jako nervózní houslista o nový začátek.

Naopak, ten mistr improvizace bez zaváhání jen otočil kormidlem prezentace o dobrých sto dvacet stupňů, se stejnými prvky mámivě zažongloval… a na světě byl zcela jiný věrohodný a neochvějný koncept. Zmrzlinář byl spokojen. Ale já v křesle reklamy dlouho nepobyl.

A zase jsem zapomněl na její zákulisí. Opět jsem navlékl konfekční kabát zákazníka, o němž se pořád v obměnách tvrdí, že má výjimečný střih. Asi proto se v něm cítím „být sám sebou“, přičemž tahle všudypřítomná mantra podpírá mé sebevědomí tak účinně, že ani před lékařem se necítím být pacientem, nýbrž klientem. A i lékař je spokojen. Přirozeně jsme vstřebali logiku, kterou nám vštěpuje marketing všeho, proč taky ne, když pamatuje na všechno, hlavně na budoucnost a přírodu.

A pak přijde rána, jež mě přiměje vzpomenout si na jeho hliněné nohy: automobilky se vzdaly elektromobilu, toho moderního zázraku… ano, přírody! Jak je to možné? Jak je možné šmahem spláchnout generační přesvědčení, vysněnou tichou a čistou dálnici budoucnosti?

Zaskočilo mě to, byť tankuju naftu. Uvěřil jsem bateriové propagandě, když ne jako jediné, tak jako pravděpodobné cestě z ekologického marazmu. A teď je passé. Ale to je život; propaganda musí být sebevědomá a neochvějná. Nemůže si dovolit dbát Holanova varování, že „co je bez chvění, není pevné“. A když se zhroutí, růžolící propagandisté (a marketéři) na jejích troskách vybudují se stejným sebevědomím jinou, opět neochvějnou.

…někdo ty nepříjemné věci říkat musí


Čtěte také:

Šašek provokuje: Ať kradou. Hlavně, když budou skutečně vládnout

Šašek provokuje: Jak se stát krysařem? Stačí pár drobných v kapse

Šašek provokuje: Pozvání na obídek a kafču


Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít