Saša Blau: Němci se vrátili

14. ledna 2014, 08:39 -
14. ledna 2014, 08:39

Když se procházíte ulicemi uměleckého městečka, které má název „798 Arts Zone“ a leží na okraji Pekingu, připadáte si trochu jako v Berlíně. Umělecké dílny, galerie a kavárny sídlí v prostorách bývalých továren; ve skladištích, v montovnách, ve slévárnách. Mezi komíny a zrezivělými ocelovými sily vzniká současné umění.

Německý nádech nemá bývalý tovární komplex ve čtvrti Ta-šan-c’ náhodou. V padesátých letech se tu psala historie německo-čínského přátelství. Mladá Čínská lidová republika trpěla nedostatkem elektroniky. V rámci první čínské pětiletky se proto objevila myšlenka postavit moderní průmyslové továrny ve spolupráci s technologicky vyspělejšími komunistickými spojenci. Řeč byla především o SSSR. Do roku 1951 se takto uskutečnilo 156 projektů. Čína potřebovala více, ale Sověti byli zaneprázdnění. Poradili Číňanům, ať se obrátí na NDR, od níž sami objednávali moderní techniku.

V polích vyrostla továrna s číslem 718. Součástky a díly pro továrnu putovaly vlakem po Transsibiřské magistrále do Pekingu, z nádraží je zbývajících 15 kilometrů dopravila speciálně vybudovaná dráha. V roce 1957 začala továrna chrlit elektroniku jak pro armádu, tak pro civilní obyvatele. Stala se jedním z nejmodernějších středisek výroby, v němž pracovalo až 20 tisíc dělníků. Časem se podnik rozdělil na další čísla, k nimž patřil i závod 798 – odtud současný název.

Továrna začala upadat během ekonomických reforem v osmdesátých letech a postupně přestala vyrábět docela. Nový život vdechli místu umělci. Jako první zdejší prostory objevili lidé z Pekingské akademie umění, kteří začali areál využívat pro dílny. Profesory z akademie následovali studenti, po nich přišli umělci z Japonska či USA. Areál se později ocitl v ohrožení a mluvilo se o jeho zavření, v roce 2009 ale prošel rozsáhlou rekonstrukcí podobně jako třeba ten Dolních Vítkovic na Ostravsku. Místo se stalo atraktivním centrem a činže v okolí vystřelily do obrovských výšek.

Postindustriální prostor je dnes tak kultivovaný, že se sem stěhují západní firmy – sídlí tu i Volkswagen a Audi. Němci se vrátili.


Čtěte také:

Saša Blau: Oslina a liščina

Saša Blau: Čínský spotřebitelský patriotismus

Divokým Východostánem (19): Pekingské chu-tchungy

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít