Saša Blau: Němci se vrátili

14. ledna 2014, 08:39 -
14. ledna 2014, 08:39

Když se procházíte ulicemi uměleckého městečka, které má název „798 Arts Zone“ a leží na okraji Pekingu, připadáte si trochu jako v Berlíně. Umělecké dílny, galerie a kavárny sídlí v prostorách bývalých továren; ve skladištích, v montovnách, ve slévárnách. Mezi komíny a zrezivělými ocelovými sily vzniká současné umění.

Německý nádech nemá bývalý tovární komplex ve čtvrti Ta-šan-c’ náhodou. V padesátých letech se tu psala historie německo-čínského přátelství. Mladá Čínská lidová republika trpěla nedostatkem elektroniky. V rámci první čínské pětiletky se proto objevila myšlenka postavit moderní průmyslové továrny ve spolupráci s technologicky vyspělejšími komunistickými spojenci. Řeč byla především o SSSR. Do roku 1951 se takto uskutečnilo 156 projektů. Čína potřebovala více, ale Sověti byli zaneprázdnění. Poradili Číňanům, ať se obrátí na NDR, od níž sami objednávali moderní techniku.

V polích vyrostla továrna s číslem 718. Součástky a díly pro továrnu putovaly vlakem po Transsibiřské magistrále do Pekingu, z nádraží je zbývajících 15 kilometrů dopravila speciálně vybudovaná dráha. V roce 1957 začala továrna chrlit elektroniku jak pro armádu, tak pro civilní obyvatele. Stala se jedním z nejmodernějších středisek výroby, v němž pracovalo až 20 tisíc dělníků. Časem se podnik rozdělil na další čísla, k nimž patřil i závod 798 – odtud současný název.

Továrna začala upadat během ekonomických reforem v osmdesátých letech a postupně přestala vyrábět docela. Nový život vdechli místu umělci. Jako první zdejší prostory objevili lidé z Pekingské akademie umění, kteří začali areál využívat pro dílny. Profesory z akademie následovali studenti, po nich přišli umělci z Japonska či USA. Areál se později ocitl v ohrožení a mluvilo se o jeho zavření, v roce 2009 ale prošel rozsáhlou rekonstrukcí podobně jako třeba ten Dolních Vítkovic na Ostravsku. Místo se stalo atraktivním centrem a činže v okolí vystřelily do obrovských výšek.

Postindustriální prostor je dnes tak kultivovaný, že se sem stěhují západní firmy – sídlí tu i Volkswagen a Audi. Němci se vrátili.


Čtěte také:

Saša Blau: Oslina a liščina

Saša Blau: Čínský spotřebitelský patriotismus

Divokým Východostánem (19): Pekingské chu-tchungy

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít