Saša Blau: Němci se vrátili

14. ledna 2014, 08:39 -
14. ledna 2014, 08:39

Když se procházíte ulicemi uměleckého městečka, které má název „798 Arts Zone“ a leží na okraji Pekingu, připadáte si trochu jako v Berlíně. Umělecké dílny, galerie a kavárny sídlí v prostorách bývalých továren; ve skladištích, v montovnách, ve slévárnách. Mezi komíny a zrezivělými ocelovými sily vzniká současné umění.

Německý nádech nemá bývalý tovární komplex ve čtvrti Ta-šan-c’ náhodou. V padesátých letech se tu psala historie německo-čínského přátelství. Mladá Čínská lidová republika trpěla nedostatkem elektroniky. V rámci první čínské pětiletky se proto objevila myšlenka postavit moderní průmyslové továrny ve spolupráci s technologicky vyspělejšími komunistickými spojenci. Řeč byla především o SSSR. Do roku 1951 se takto uskutečnilo 156 projektů. Čína potřebovala více, ale Sověti byli zaneprázdnění. Poradili Číňanům, ať se obrátí na NDR, od níž sami objednávali moderní techniku.

V polích vyrostla továrna s číslem 718. Součástky a díly pro továrnu putovaly vlakem po Transsibiřské magistrále do Pekingu, z nádraží je zbývajících 15 kilometrů dopravila speciálně vybudovaná dráha. V roce 1957 začala továrna chrlit elektroniku jak pro armádu, tak pro civilní obyvatele. Stala se jedním z nejmodernějších středisek výroby, v němž pracovalo až 20 tisíc dělníků. Časem se podnik rozdělil na další čísla, k nimž patřil i závod 798 – odtud současný název.

Továrna začala upadat během ekonomických reforem v osmdesátých letech a postupně přestala vyrábět docela. Nový život vdechli místu umělci. Jako první zdejší prostory objevili lidé z Pekingské akademie umění, kteří začali areál využívat pro dílny. Profesory z akademie následovali studenti, po nich přišli umělci z Japonska či USA. Areál se později ocitl v ohrožení a mluvilo se o jeho zavření, v roce 2009 ale prošel rozsáhlou rekonstrukcí podobně jako třeba ten Dolních Vítkovic na Ostravsku. Místo se stalo atraktivním centrem a činže v okolí vystřelily do obrovských výšek.

Postindustriální prostor je dnes tak kultivovaný, že se sem stěhují západní firmy – sídlí tu i Volkswagen a Audi. Němci se vrátili.


Čtěte také:

Saša Blau: Oslina a liščina

Saša Blau: Čínský spotřebitelský patriotismus

Divokým Východostánem (19): Pekingské chu-tchungy

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily…
Kvíz na pátek: Poznáte součástky auta jen podle obrázku?
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou. Vypadá hodně dobře
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Technologie
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít