Saša Blau: Města v úžině

20. května 2014, 08:06 - Saša Blau
20. května 2014, 08:06

První evropskou kolonii v jihovýchodní Asii založili Portugalci roku 1511 ve městě Malaka poté, co ho vyrvali z rukou malackého sultána. Místo si Portugalci nevybrali náhodou. Přístav Malaka totiž ležel na důležité obchodní tepně v malacké úžině mezi pevninskou Malajsií a ostrovem Sumatra. Kdokoli se chtěl dostat z arabského světa nebo z Evropy do Číny a na Dálný východ, musel tudy proplout.

Přístav Portugalcům nevydržel dlouho, po nich ho získali Nizozemci a nakonec Britové. Malaka se pod britskou nadvládou stala jedním ze tří svobodných přístavů. Tím druhým byl Singapur, který je dnes samostatným státem, jedním z nejbohatších v Asii. Třetím přístavem byl Georgetown na ostrově Penang.

Georgetown, respektive celý ostrov Penang, je ze tří měst v úžině tím nejméně známým. Přitom je tento malý ostrov dnes malajsijským státem s nejvyšším HDP na osobu v Malajsii. „Je to bohatá část Malajsie, protože je tu velká koncentrace Číňanů,“ myslí si Orest Bilous, ukrajinský podnikatel, který tu žije už déle než rok. Číňané tvoří necelou polovinu populace ostrova, čtyřicet procent je tu Malajsijců, zbytek tvoří Indové.

„Rozhodl jsem se tu založit hostel a centrum pro coworking. Tyhle trendy věci tu mají šanci. Penang je v módě. Kvůli zdejšímu jídlu sem létají lidé z Hongkongu na otočku,“ popisuje Bilous. Penang a jeho hlavní město Georgetown je místo s bohatým nočním životem ve starém městě (na snímku je jeho čínská čtvrť) a lesklými mrakodrapy na moderních předměstích. Za prací sem dojíždí statisíce lidí z pevninské Malajsie trajektem nebo po 13 kilometrů dlouhém mostě. Hlavním zdrojem příjmů je výroba elektroniky.

Oproti prosperujícímu Penangu a bohatému Singapuru, kde si díky pevnému právnímu státu řada západních firem zakládá své sídlo pro celou Asii, je vůbec první evropská kolonie Malaka tak trochu v úpadku. Někdejší koloniální budovy jsou sice krásně omítnuté, restaurace plné turistů, ale městu trochu chybí skutečný život. Nedokázalo se přizpůsobit moderní době, ve které obchod neplyne po moři, ale přes letiště, elektronické datové kanály a daňové prázdniny.


Čtěte také:

Cyberjaya. Pokus Malajsie o Silicon Valley

Malajsie staví více přehrad, než využije

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez…
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za držák nápojů si připlatíte
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Technologie
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Intel uvádí AI akcelerátor v podobě USB klíčenky, má výkon 0,1 TFLOPS při 1W spotřebě
S Googlem do vesmíru. Do Street View přidal záběry z ISS
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít