Saša Blau: Města v úžině

20. května 2014, 08:06 - Saša Blau
20. května 2014, 08:06

První evropskou kolonii v jihovýchodní Asii založili Portugalci roku 1511 ve městě Malaka poté, co ho vyrvali z rukou malackého sultána. Místo si Portugalci nevybrali náhodou. Přístav Malaka totiž ležel na důležité obchodní tepně v malacké úžině mezi pevninskou Malajsií a ostrovem Sumatra. Kdokoli se chtěl dostat z arabského světa nebo z Evropy do Číny a na Dálný východ, musel tudy proplout.

Přístav Portugalcům nevydržel dlouho, po nich ho získali Nizozemci a nakonec Britové. Malaka se pod britskou nadvládou stala jedním ze tří svobodných přístavů. Tím druhým byl Singapur, který je dnes samostatným státem, jedním z nejbohatších v Asii. Třetím přístavem byl Georgetown na ostrově Penang.

Georgetown, respektive celý ostrov Penang, je ze tří měst v úžině tím nejméně známým. Přitom je tento malý ostrov dnes malajsijským státem s nejvyšším HDP na osobu v Malajsii. „Je to bohatá část Malajsie, protože je tu velká koncentrace Číňanů,“ myslí si Orest Bilous, ukrajinský podnikatel, který tu žije už déle než rok. Číňané tvoří necelou polovinu populace ostrova, čtyřicet procent je tu Malajsijců, zbytek tvoří Indové.

„Rozhodl jsem se tu založit hostel a centrum pro coworking. Tyhle trendy věci tu mají šanci. Penang je v módě. Kvůli zdejšímu jídlu sem létají lidé z Hongkongu na otočku,“ popisuje Bilous. Penang a jeho hlavní město Georgetown je místo s bohatým nočním životem ve starém městě (na snímku je jeho čínská čtvrť) a lesklými mrakodrapy na moderních předměstích. Za prací sem dojíždí statisíce lidí z pevninské Malajsie trajektem nebo po 13 kilometrů dlouhém mostě. Hlavním zdrojem příjmů je výroba elektroniky.

Oproti prosperujícímu Penangu a bohatému Singapuru, kde si díky pevnému právnímu státu řada západních firem zakládá své sídlo pro celou Asii, je vůbec první evropská kolonie Malaka tak trochu v úpadku. Někdejší koloniální budovy jsou sice krásně omítnuté, restaurace plné turistů, ale městu trochu chybí skutečný život. Nedokázalo se přizpůsobit moderní době, ve které obchod neplyne po moři, ale přes letiště, elektronické datové kanály a daňové prázdniny.


Čtěte také:

Cyberjaya. Pokus Malajsie o Silicon Valley

Malajsie staví více přehrad, než využije

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít