Saša Blau: Čínský spotřebitelský patriotismus

07. ledna 2014, 09:32 - Saša Blau
07. ledna 2014, 09:32

Na zlatou neděli, dva dny před Vánoci, dojel autor tohoto zápisníku po skoro pěti měsících z Prahy do Pekingu.

Jedním z hlavních cílů cesty bylo poznat a snad trochu pochopit Čínu. Po dvou měsících strávených v nejpočetnější zemi světa toho o Číně vím stále málo. Předně – není pouze jedna Čína (ač všude platí jeden pekingský čas), ale mnoho Čín.

Na západě je Čína muslimská, jejíž obyvatelé Ujgurové se svým jazykem i architekturou podobají spíše národům ve Střední Asii. Je tibetská Čína táhnoucí se přes mnoho provincií, Tibeťané nežijí jen v Tibetu. Je Čína čínských muslimů zvaných hui. Je Čína mongolská a Čína s ruskými vlivy.


Přečtěte si poslední díl reportáže z cesty do Číny


Mnoho Čechů má strach ze sílící Číny, která „nás jednou všechny převálcuje“. Těm bych vzkázal, že zblízka vypadá čínský Drak mnohem méně nebezpečně než zdálky. Čínská ekonomika sice pomalu dotahuje tu americkou, když ale rozpočítáme HDP na jejích 1,3 miliardy obyvatel, je to stále chudá země. A je to vidět i v těch nejbohatších místech. V Šanghaji levitují magnetické vlaky Maglev, ale ve starých uličkách v přístavu se žije stejně bídně jako před sto lety.

Že se země vzmáhá, je vidět hlavně na stavbách. Staví se všude, především věžáky a dálnice. Hezké to často není. Evropští architekti, kteří tu pracují, krčí rameny: v Číně je developer pánem. Srdce Evropana v Číně při pohledu na ošklivé a mamutí rezorty uprostřed panenské přírody (či vedle kláštera) často zapláče.

Všude je také patrný manévr, který Čína právě provádí – přechod z exportní ekonomiky na ekonomiku domácí spotřeby. Svým konzumerismem Číňané připomínají Američany. Nikde na světě nenajdete takovou koncentraci kaváren řetězce Starbucks jako v Šanghaji nebo Kantonu. Číňané jsou stále posedlí západními značkami (jak dlouho to bude ještě platit?), ale objevují i své vlastní. Ať už je to řetězec rychlého občerstvení Dico’s nebo módní telefony Xiaomi.

Kdybych měl sám za sebe dát podnikatelský tip, řekl bych: investujte do čínských značek, které se snaží o kvalitu. V Číně roste zájem o to produkovat kvalitu pod domácí značkou. Jakýsi spotřebitelský patriotismus.


Čtěte také:

Čína se po půstu chystá na lavinu primárních úpisů

Čínský jüan se chce stát rezervní měnou světových bank

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Auta
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a…
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: dvouválec na část úvazku
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Technologie
Oracle odhalil procesor Sparc M8. Má novou architekturu, takt 5 GHz a asi je poslední
Tip: Naplánujte si automatické zapnutí Wi-Fi na zařízení s Windows 10
Apple vydal iOS 11. Nový systém přináší desítky novinek
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít