Saša Blau: Čínské fejsbuky

21. února 2014, 07:27 - Saša Blau
21. února 2014, 07:27

Ta situace se v Číně opakuje s železnou pravidelností. Potkám neznámého člověka, zapovídáme se, a když přijde čas loučení, dotyčný vyndá z kapsy svůj chytrý telefon a chce si mě přidat do přátel na některé ze sociálních sítí. A tím nemyslí Facebook ani Twitter.

Když jsem byl na zaostalém západě, většina lidí používala QQ. Tahle sociální síť s logem tučňáka je nejpoužívanější v celé Číně. Měsíčně ji využije neuvěřitelných 815 milionů uživatelů. Kdykoli si mě chtěl někdo přidat na QQ, musel jsem ho zklamat. Tahle síť je pro cizince, který neumí čínsky, trochu komplikovaná. Je populární i proto, že je v Číně už od roku 1999. „QQ nepoužívám, ale můžeme být přátelé na WeChatu,“ řeknu svému novému známému. O chvíli později už vedle sebe třeseme svými chytrými telefony, což je jeden ze způsobů, jak telefony propojí naše uživatelské účty.

WeChat neboli Weixin, jak mu říkají Číňané, je aplikace pro mobilní telefony vyvinutá před třemi lety. V podstatě jde o kopii veleúspěšné aplikace WhatsApp, která vznikla v roce 2009 v USA. WeChat umožňuje komunikaci pomocí krátkých textových nebo hlasových zpráv, sdílení fotografií a mnoho dalšího. Tyto sítě v Číně mimo jiné přivodily konec SMS zpráv. Všichni si píší přes QQ nebo WeChat, ke kterým jsou neustále připojení pomocí mobilního internetu. WeChat je zatím menší než QQ, měsíčně vykazuje 272 milionů aktivních účtů, ale na rozdíl od staršího QQ jeho uživatelská základna rychle roste. Obě vlastní čínský internetový gigant Tencent. Investiční holding sídlící v Šen-čenu je největší internetovou firmou v Asii, tržbami převyšuje Facebook o několik miliard. Ten je v Číně zakázaný, ale je možné se k němu připojit pomocí VPN.

Sina Weibo, neboli čínský Twitter

A když píšu o sociálních sítích v Číně, nelze nezmínit Sina Weibo neboli čínský Twitter. Platformu, která je mnohými považována za jedno z mála míst, kde Číňané otevřeně prezentují své názory, a která v nejlidnatější zemi světa tak trochu supluje roli svobodného tisku.

Zdá se, že Sina Weibo ztrácí popularitu. Podle státní firmy China Internet Network Information Center klesl počet uživatelů mikroblogovací sítě v loňském roce o devět procent z 308,6 milionu na 280,8 milionu uživatelů. S těmito čísly majitel Weibo, firma Sina Corp, sice nesouhlasí, ale zdá se, že doba se mění. Mladí lidé, pro něž je primární branou do internetu jejich mobilní telefon, používají „telefonovou“ aplikaci WeChat, nikoli Weibo, které bylo vyvinuto pro počítačové uživatele.


Čtěte také:

Facebook kupuje operátora WhatsApp. Celkem za 19 miliard dolarů

Jan Sedlák: Technologie – růst a obavy z budoucnosti

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít