Santana a Volkswagen Touareg

22. dubna 2003, 00:00 - Připravil Karel Nový
22. dubna 2003, 00:00

Odznak prestiže a pracovní vůz pro armádu, lesáky a záchranářeNovinky na trhuNa českém trhu se ve stejné době blýskly dvě horké off-road novinky: VW Touareg a španělská Santana. Dělí je nejen cena, ale také předpokládaný motiv jejich budoucích majitelů ke koupi.

Odznak prestiže a pracovní vůz pro armádu, lesáky a záchranáře

Novinky na trhu

Na českém trhu se ve stejné době blýskly dvě horké off-road novinky: VW Touareg a španělská Santana. Dělí je nejen cena, ale také předpokládaný motiv jejich budoucích majitelů ke koupi.

Zatímco luxusního volkswagena zvolí opravdu movití podnikatelé s požadavkem na interiér vykládaný ořechovou kořenovicí, santanu koupí podnik, který vysílá lidi každodenně do terénu.

Santana

Španělská automobilka má za sebou dvacetiletí výroby land roverů. Dnes na český trh uvádí vůz, který je této tradici hromsky podobný. Santana má na několika místech patrný tentýž rys jako slavná značka. Tvůrci santany to přitom žádnou lží nezastírají. Santana je pracovní automobil dostupný cenou a těžící z mnohaleté tradice a zkušeností továrny. Vnitřní uspořádání santany promlouvá až spartánskou účelností - tři strohé budíky na přístrojové desce a jednoduché ovládání klimatizace na středovém panelu. Volant je s důsledně silným věncem a čtyřloukoťový. Řazení náhonu obstarává historicky prověřená „druhá“ řadicí páka. V terénu se santana pohybuje jakoby pomaleji, ale zato s věcnou jistotou. Bez odmlouvání na konci lámací dráhy zvedne při výjezdu jedno přední kolo a v případě nutnosti v této pozici i dost stabilně zastaví. Při průjezdu rozbahněným podkladem těží z užších pneumatik - ochotněji se do bláta zařízne a najde méně kluzký podklad pro dezén. Jízda mimo silnici je ovšem pro posádku méně příjemná než u luxusních off-roadů. Na úsporných sedadlech to s posádkou dost zmítá. Na silnici, ačkoliv vůz žene osvědčený diesel Iveco se vstřikováním Bosch Common Rail, není santana žádný hbitý běžec. Příjemné cestování je tak do 140 km v hodině. Pro dlouhé pracovní cesty mimo obydlená území je velmi praktická stolitrová palivová nádrž, s níž Santana zdolá až tisícikilometrovou trať.

VW Touareg

Ve všech liniích splývavý a s mohutnou, ale oblou přídí. Na způsob těch nejvěhlasnějších automobilek nese veliký znak továrny přímo vprostřed mřížky chladiče. VW Touareg je na světě už rok, ovšem do nedávných týdnů ho německý výrobce úzkostlivě tajil. Traduje se historka, jak na testovací vozy hluboko na jih od marockého pohoří Atlas náhodou natrefily posádky octavií 4×4, která tady měla prezentaci. Vyděšení piloti Volkswagenu prchali s touaregy za duny i před koncernovými kolegy. Nový německý silniční off-road je upraven do luxusu interiéru, který se blíží modelu Phaeton. Palubní deska i lemování dveřních lišt je provedeno v leštěné ořechové kořenovici a krom páky automatické převodovky jsou všechny ovládací prvky zasazeny výhradně do elektroniky. Trochu rozpačitý zůstane pozorný motorista v touaregovi nad chromovanými rámečky palubních přístrojů a kolem paty řadicí páky. Tady byl u testovaného vozu chromový čtverec dokonce uvolněný a za jízdy jemňounce chrastil. Podle technických parametrů vozu a údajů charakterizujících průchodnost touarega terénem, mělo by jít o off-roadově zdatný vůz. Pozoruhodné ovšem je, že veškerá nastavení převodů, uzavírání diferenciálu a dokonce i světlost spodku je řízena elektronikou a z kokpitu nastavována jen tlačítky. Na silnici je z VW Touarega masivní dravec. Zvlášť s pětilitrovým agregátem s deseti válci a jeho gigantickým točivým momentem jen obtížně hledá na asfaltu soupeře. Při brzdění jsou ovšem poznat jeho tři tuny. Ve vysokých rychlostech přitom hodně těží z opět automaticky snižované světlé výšky břicha vozu.

Technické parametry

VW Touareg 5.0 v10TDI

Obsah motoru 4921 ccm

Maximální výkon 230 kW

Max. točivý moment 750 Nm

Nejvyšší rychlost 225 km/h

Zrychlení z 0 na 100 7,8 s

Průměrná 12,2 l/

spotřeba /100 km

Max. celková hmotnost 3080 kg

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Španělský sourozenec Škody Kodiaq se bude jmenovat Donosti,…
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se mohlo zdát
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Kvíz na pátek: Poznáte auta podle fotografie?
Toužíte po luxusní prémiové ojetině? Kalkulace nákladů vás vrátí zpět na zem
Technologie
Konkurence nebo ne, Intel měl v druhém čtvrtletí rekordní tržby. Zvedl i cíle pro celý rok
Microsoft ruší servisní kanály Current Branch a Current Branch for Business [Windows 10]
Konec řízené distribuce. Creators Update byl vypuštěn na všechna kompatibilních zařízení
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít