Šanghaj rekord pokoří

21. května 2008, 18:04 - Kateřina Menzelová
21. května 2008, 18:04

Na komerční části českého pavilonu se budou podílet soukromé firmy

Čína nežije jen přípravou olympiády. Obří digitální časomíra odpočítává nejen začátek největší sportovní události na světě. Podobné zařízení sleduje i to, kolik dní zbývá do zahájení světové výstavy, která se uskuteční v roce 2010 v Šanghaji. EXPO je vedle olympijských her a světového šampionátu ve fotbale považováno za třetí nejvýznamnější mezinárodní událost. Pořadatelé předpokládají, že na výstavu zavítá 70 milionů lidí. Již na začátku loňského roku kabinet Mirka Topolánka schválil, že se v Číně bude prezentovat také Česká republika. Minulý týden vláda rozhodla, že na EXPO dá ze státního rozpočtu více než půl miliardy korun.
O pořádání světové výstavy v Šanghaji se rozhodlo v roce 2002. Číňané tehdy porazili Jižní Koreu, Rusko, Polsko a Mexiko. Také tyto státy se o organizaci akce ucházely. Šanghaj za vítězství vděčí propracovanému marketingu, na jehož podpoře se podílely i nadnárodní firmy včetně Coca-Coly a Alcatelu. Předpokládá se, že pavilony bude mít v Šanghaji zhruba 200 států. O letních olympijských hrách, které se budou letos konat v Pekingu, se hovoří jako o nejnákladnější olympiádě v historii. Stejný rekord bude zřejmě spojen i s pořádáním světové výstavy v Šanghaji. Výstavní areál se bude rozkládat na ploše pěti kilometrů čtverečních. Jak vyplývá z prognóz starých dva roky, na modernizaci města by měla jít zhruba miliarda dolarů, 2,5 miliardy dolarů by měla stát příprava výstavního komplexu a další miliardy dolarů půjdou na infrastrukturu. S přípravou EXPO je spojeno také rozsáhlé stěhování. Moderní výstavní plocha se buduje v bývalé průmyslové části města. Vedení Šanghaje vyčlenilo 1,325 miliardy dolarů na přesun osmnácti tisíc domácností, které obývaly pozemky obklopené zchátralými továrnami. Většina z nich stěhování do nového uvítala. Kritici ale poukazovali na to, že sice dostali nové byty, nikdo jim ale nenahradí vyšší výdaje spojené s náhradním bydlením. Prezentace za půl miliardy Prezentace České republiky v Šanghaji vyjde na 520 milionů korun. V lednu letošního roku získala Česká republika ve výstavním areálu pavilon o rozloze 2000 metrů čtverečních. Metr čtvereční plochy vyjde přibližně na 316 tisíc korun. To je zhruba o pětinu méně, než kolik zaplatil stát za metr čtvereční při poslední světové výstavě, která se konala v roce 2005 v japonském Aiči. Celková částka vyčleněná na Čínu je ale o 200 milionů vyšší, protože tam bude větší pavilon.
Hlavním tématem EXPO 2010 je Lepší město – lepší život. „Přibližně v roce 2005 překročil celosvětově počet lidí, kteří žijí ve městech, počet lidí žijících na venkově. Zvyšuje se počet velkých měst. Šanghaj je jedním z nich, má více než sedmnáct milionů obyvatel,“ říká Pavel Stehlík, generální komisař EXPO 2010. „Všude na světě se starají o to, jak zvládnout ohromné množství městských obyvatel, a všude usilují o to, jak život ve městech zlepšit,“ vysvětluje volbu tématu Stehlík. Pořadatelé zvolili pět dalších podtémat: soužití různorodých kultur ve městech, hospodářská prosperita měst, inovace vědy a techniky, přetváření městských komunit a interakce mezi městem a venkovem. Podle těchto hesel by státy měly připravit své pavilony.
Česká republika se bude v Šanghaji prezentovat s vlastním tématem Plody civilizace. „EXPO chápeme jako ekonomickou a kulturní olympiádu národů. Chceme představit Česko v širším záběru, než tomu bylo na dosavadních výstavách, kde naše expozice byla výrazně orientována na umělecko-kulturní prezentaci,“ konstatuje Stehlík. A dodává, že v minulých ročnících se v prostorách české expozice představovala díla vybraných umělců. Například v Aiči Češi připravili interaktivní Zahradu hudby, což byl relaxační prostor s optickými a zvukovými objekty. Do českého pavilonu zavítalo asi 1,7 milionu lidí. „Na předešlých výstavách se opakovaně stávalo, že návštěvníci vycházeli z našeho pavilonu a nebyli si jisti, s jakým státem si mají exhibici spojit,“ říká Stehlík. Nikdo totiž interakci s Českou republikou nepoznal. Jen málokdo si všiml nápisu Czech Republic umístěného po straně budovy. „EXPO v Šanghaji chceme pojmout jako marketing České republiky,“ konstatuje komisař.

Doháníme skluz Přípravu české účasti v Číně provází přibližně roční skluz. Také proto nebyla vyhlášena soutěž na generálního komisaře českého zastoupení. Na začátku letošního roku jmenovala vláda na návrh premiéra Topolánka jeho poradce Pavla Stehlíka. Přitom v písemné odpovědi na interpelaci sociálnědemokratického poslance Jana Hamáčka ze září loňského roku ministr zahraničí Karel Schwarzenberg odpověděl: „Záležitosti spojené s výstavou, především vyhlášení výběrového řízení na generálního komisaře, mají být učiněny do 31. prosince 2007.“ Z výběrového řízení ale sešlo. „Výběrové řízení proběhnout nemusí, při výběru komisaře na EXPO 2005 také neproběhlo,“ hájila postup ministerstva zahraničí jeho mluvčí Zuzana Opletalová.
„Pavel Stehlík je vysoce kvalifikovaný a jazykově vybavený odborník a uznávaný manažer, který splňuje veškeré předpoklady pro danou funkci,“ představil ministrům svého kandidáta Mirek Topolánek. Šedesátiletý Stehlík dlouhá léta působil v poradenské firmě Deloitte CE. Od loňského roku je také členem týmu poradců předsedy vlády, Topolánkovi radí s ekonomickými otázkami. „Do úřadu jsem nastoupil v lednu. Zjistil jsem, že nemáme kancelář, žádný stůl, židle ani počítač. Rozpočtová organizace, která EXPO 2010 připravuje, neměla jediného zaměstnance a k dispozici nebyly žádné peníze,“ popisuje začátky Stehlík. „Zoufale doháníme skluz, vypršela spousta termínů, které stanovil pořadatel, státy si rozebraly ty nejlépe umístěné pavilony,“ dodává komisař. Česká republika ale nakonec získala atraktivní výstavní prostory, které byly nabídnuty až dodatečně. „Pavilon se nachází jen kousek od hlavního vchodu a od stanice metra na takzvané European Plaza, kde bude probíhat kulturní a společenský program,“ upřesňuje Stehlík. Na poslední chvíli se Praha navíc probojovala do programu Urban Best Practice Area, kde se představí se systémem protipovodňové ochrany s mobilními bariérami.
Komisař počítá s tím, že v polovině července vyhlásí soutěž na souborné dílo. Vítěz připraví koncept opláštění českého pavilonu a vypracuje návrh interiéru. „Při minulých výstavách kromě japonské se vypisoval zvlášť tendr na plášť pavilonu, na interiér, na scénář a na expozici. Ukázalo se ale, že je těžké dát věci dohromady, protože každý hájí svá autorská práva. Navíc máme zpoždění, a nemůžeme tedy řetězit jednotlivé soutěže,“ tvrdí Stehlík. Takto je podle něj jednodušší uhlídat záměry prezentace. První již ukončený tendr spojený s EXPO 2010 vyhrálo studio Najbrt, které je autorem loga a corporate image.

Příště PPP Český pavilon by měl mít v Šanghaji dvě části, první výstavní, druhou komerční, ve které budou restaurace, obchod s českými výrobky a meeting room. „Tyto prostory jsou novinkou a budou sloužit nejen představitelům České republiky, ale také podnikatelům,“ říká Stehlík. Interiéry konferenčních prostor se budou měnit a budou sloužit pro prezentaci firem. Komerční část pavilonu se bude financovat výhradně ze soukromých peněz. „Koncept jsme zatím ukázali deseti firmám a všem se nápad líbil. Čekali jsme na schválení rozpočtu, abychom jich mohli oslovit více,“ vysvětluje Stehlík. „Kdybych se stal generálním komisařem dříve, připravil bych EXPO metodou public private partnership, a nikoliv jako akci, která je financovaná ze státního rozpočtu. Ale s ročním skluzem to není možné,“ říká Pavel Stehlík. A dodává: „Doufám, že do přípravy další světové výstavy již bude zapojen soukromý sektor.“

Tabulka:
EXPO 2010 v datech Termín: 1. května 2010 – 31. října 2010
Předpokládaný počet návštěvníků: 70 milionů
Hlavní téma: Lepší město – lepší život
Náklady na českou prezentaci: 520 milionů korun

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče