Šance v Rusku, v Číně i v Africe

16. srpna 2004, 00:00 - admin
16. srpna 2004, 00:00

OBCHODNÍ PŘÍLEŽITOSTI MIMO EU Trhy zemí, které nejsou členy Evropské unie, jsou perspektivní i pro malé a střední firmy z České republiky. Vývoz tak můžeme směrovat například do Ruska, do Číny či do afrických zemí. Z evropských zemí má EU uzavřeny asociační dohody, které směřují k uvolnění vzájemného obchodu se Švýcarskem, Bulharskem a Rumunskem.

Budějovický Budvar vloni zvýšil export svého ležáku do Ruska meziročně o téměř 56 procent. K propagaci pomáhá i firemní restaurace v centru Moskvy.

OBCHODNÍ PŘÍLEŽITOSTI MIMO EU Trhy zemí, které nejsou členy Evropské unie, jsou perspektivní i pro malé a střední firmy z České republiky. Vývoz tak můžeme směrovat například do Ruska, do Číny či do afrických zemí. Z evropských zemí má EU uzavřeny asociační dohody, které směřují k uvolnění vzájemného obchodu se Švýcarskem, Bulharskem a Rumunskem. Dohody o celní unii jsou uzavřeny s Tureckem, Andorrou a San Marinem. Dohodu o oblasti volného obchodu zakládají Eurostředozemní asociační dohody, které zatím vstoupily v platnost s Tuniskem, Marokem, Jordánskem, Izraelem a Egyptem. VÝVOZ DO AFRIKY SNÍŽÍ DEFICIT

Významná je rovněž dohoda s Jihoafrickou republikou z roku 1999. Na ni úzce navazuje spolupráce s některými ostatními africkými zeměmi, které jsou partnery JAR v Jihoafrické celní unii. „Dohody s rozvojovými zeměmi jsou příležitostí pro vývoz českých technologií a investičních celků. Mohou napomoci snížení deficitu obchodní bilance, který je způsoben zejména dovozem surovin,“ tvrdí náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. Vedle toho existují i bilaterální vztahy, pomocí kterých si jednotlivé státy Evropské unie s ostatními zeměmi dohodnou individuálně vzájemné obchodní vztahy. Pro náš stát je významná politika Evropské unie vůči klíčovým obchodním partnerům, jako jsou USA, Rusko, Čína či Japonsko.

RUSKO: NOVÉ MOŽNOSTI

V Rusku jsme počátkem 90. let minulého století trhy vyklidili. Dnes je tato oblast pro mnoho českých firem prioritou. Nejde však jenom o vývoz zboží. Jedná se i o zakládání společných podniků, přenášení výroby a investování. „Musíme se tam zaměřit na klíčové regiony, protože ruský trh je skutečně obrovský,“ říká náměstek Tlapa. Platební kázeň ruských firem se oproti minulosti výrazně zlepšila. Firmy v oblastech bývalého Sovětského svazu a jejich obchodní chování jsou podle něj srovnatelné se standardním jednáním na Západě. Dostatečnou platební podmínkou, která zaručuje zaplacení za zboží, je údajně dokumentární akreditiv. Není tedy nezbytná platba předem, jak bylo ještě v nedávné minulosti naprosto běžné. Tři čtvrtiny ruského dovozu do České republiky tvoří v současné době dodávky ropy a plynu. Nicméně i ruské firmy se chtějí podílet mnohem více na privatizaci v ČR a hodlají u nás intenzivněji investovat. To by v důsledku mohlo přispět ke změně dosavadní struktury vzájemného zahraničního obchodu. K dalšímu rozvoji dvoustranných vztahů přispělo i nedávné jednání ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana přímo v Rusku. Ve druhém pololetí tohoto roku by měla být podepsána nová dohoda s touto zemí. Přínosem by mělo být i brzké členství Ruska ve Světové obchodní organizaci (WTO). To se týká i ostatních zemí Společenství nezávislých států, které ještě v této organizaci nejsou. Kromě Běloruska (z vnitropolitických důvodů) podepsala EU dohody o partnerství a spolupráci, založené na respektování demokratických principů a lidských práv, prakticky se všemi postsovětskými republikami.

ČÍNA: TRH 21. STOLETÍ

Dalším významným regionem je Čína. „Musíme mít skutečně propracovanou strategii, abychom v něm mohli být úspěšní. Týká se to například oblasti strojírenství nebo energetiky. Celá řada českých firem tam může přenášet část výroby a prodávat ji dál za nižší náklady,“ říká náměstek Tlapa. Čína je podle něj trhem, který je však pro naše firmy natolik obtížný, že by v tomto případě stálo za to u větších zakázek spolupracovat s jinými evropskými firmami. Ministerstvo průmyslu a obchodu nedávno jednalo například o možné spolupráci s německými firmami. A počátkem září se v P raze uskuteční setkání českých a německých firem nad projekty v Číně, které ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo. Ve vztahu s Čínou máme velký obchodní deficit. Obchodní spolupráci nelze ale omezovat pouze na vývoz a dovoz. V minulosti se ze strany našeho státu jednalo především o velké zakázky a investiční celky. Na druhé straně chce stále více čínských firem investovat v České republice. V budoucnosti není proto vůbec vyloučeno, že by čínské investice v ČR mohly dosáhnout intenzity, kterou svým podnikáním u nás dosahují japonské společnosti. „Čínské firmy zjistily, že u nás jsou nižší náklady než v jiných zemích EU, a postupně objevují Českou republiku,“ míní náměstek Tlapa. V Rusku a dalších postsovětských republikách je české zboží v převážné míře tradičně celou řadu let spojováno s kvalitou. V Číně ale tak velké a srovnatelné povědomí o našich produktech není, proto je mnohem obtížnější se na čínském trhu prosadit. Také proto může být cestou pro naše podnikatele spolupráce se zahraničními firmami a hledání vhodných místních subdodavatelů.

ZNALOST OBCHODNÍCH PODMÍNEK JE NUTNÁ

O české zboží je zájem například také na Balkáně, v Bulharsku, Řecku, ale iv Mexiku a Chile. Velmi důležité je však podle Tlapy znát obchodní podmínky jednotlivých zemí, se kterými chtějí české firmy vyvíjet své obchodní aktivity.

Budějovický Budvar vloni zvýšil export svého ležáku do Ruska meziročně o téměř 56 procent. K propagaci pomáhá i firemní restaurace v centru Moskvy.

foto: ČTK

NEJVĚTŠÍ OBCHODNÍ PARTNEŘI ČR PODLE PODÍLU NA CELKOVÉM OBRATU V ROCE 2003

pramen: MPO

SRN 34,7

Slovensko 6,5

Rakousko5,2

Itálie 4,9

Francie 4,8

Polsko 4,5

Velká Británie 4,0

Nizozemsko 3,1

Rusko 2,9

Čína 2,9

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče