Šance pro malý a střední byznys

06. června 2009, 00:00 - Radoslav Tesař, spolumajitel M.C.TRITON
06. června 2009, 00:00

Vždycky jsem byl přesvědčen, že malí a střední podnikatelé jsou klíčovým zdrojem výkonnosti ekonomiky. Současný vývoj mě v takovém přesvědčení utvrzuje. Ve střednědobém horizontu to budou právě oni, kdo rozhodnou o tempu a způsobu vybřednutí „národních“ ekonomik ze stávajících trablů.

Autor: Jan Třeštík

Prognostici jasně – a myslím, že i správně – hovoří o tom, že očekávaných 20 procent poklesu výkonu velkozaměstnavatelů bude spíše trvalejšího rázu. Znamená to, že se na trhu práce ocitne 20 procent (a spíše i větší podíl) zaměstnanců tohoto sektoru. Bude mezi nimi jistě značná část lidí schopných, agilních, hledajících svou novou perspektivu a nikoliv podporu v nezaměstnanosti.

Co nejméně klacků

Je logické, že novou příležitost jim mohou nabídnout právě malí a střední zaměstnavatelé. Sami tak mohou posílit svou tržní pozici a podnikatelský potenciál, makroekonomice odlehčí vstřebáním uvolněné pracovní síly.

Taková vize má pochopitelně svá úskalí, ale jinými slovy řečeno, existují nepřehlédnutelné předpoklady naplnění zmíněné představy. Prvním předpokladem je co nejméně klacků vhozených podnikatelům pod nohy rukama politiků. Konec konců – nic nového pod sluncem. Už léta podnikatelé uspívají navzdory politické „podpoře“ malému a střednímu podnikání. Nevím, proč by to v budoucnu mělo být jinak.

Zajímavější je druhý předpoklad. Tím je co nejschopnější management malých a středních firem. Tomu ani v minulosti – v letech růstu – nebylo možno upřít entuziasmus, ambice, odvahu, nasazení nesrovnatelně vyšší než u top managementů zbytnělých korporací. Období růstu však bylo tolerantnější ke slabinám – vysoké míře empirie v řídicích nástrojích a procesech. Ta se nejvýrazněji projevovala v pokulhávajícím strategickém řízení a nedůslednostech v řízení obchodu.

Impulz k prosperitě

Ekonomický pokles činí slabé stránky managementu malých a středních firem nebezpečnějšími a záludnějšími. Přesto jsem dál optimistou a fandou malých a středních podnikatelů. Vím totiž, jak rychle a efektivně se učí své slabiny překlenout nákupem externí manažerské kapacity a know-how. Proto jsem si jist, že právě malému a střednímu podnikání přinese krize ve svých důsledcích nejmocnější impulz k další prosperitě.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče